Martin SmartMAC

Här kan du posta nyheter om vad som händer inom ljud & ljus världen.
Jonas Stenvinkel
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Martin SmartMAC

Inlägg av Jonas Stenvinkel »

SmartMAC är en extremt ljusstark, fläktlös 150 w profil movinghead som erbjuder många unika egenskaper och ekonomiska fördelar som minskar driftskostanden. Framtagen främst för installationsmarknaden, perfekt för ljudkänsliga miljöer och där man vill spara pengar på ström och underhåll.

SmartMAC bygger på en ny fläktlös kylningsplattform vilket gör att den är helt ljudlös och innehåller färre rörliga delar, vilket medför markant minskat behov för underhåll. När inget damm tvingas in i armaturen, håller glödlampan längre, längre service intervaller och bättre totalekonomi.
Ett patenterat konvektions kylningssytem håller lampan sval.
Ljusstark och effektiv
Oslagbar optimerad optik ger skarp projektionskvalitet och stort bilddjup vilket gör det möjligt att få skärpa även när man projicerar i en vinkel. Spridningen är 24,5° vilket ger stor projektionsyta även på kort avstånd.

Output är hela 4600 lumen vilket gör att smartMAC med en 150 w glödlampa lyser mer än de flesta som innehåller en 250 w lampa. En longlife (3000 timmar) MSD 150/2 levereras som standard, och en CDM 150 som har 9000 timmars brinntid finns tillgänglig.
SmartMAC levereras med ljuskälla och en profile lins som standard, men en wash lins finns som tillbehör.
SmartMAC innehåller 8 utbytbara färger, 6 roterbara gobos, shutter samt motoriserad focus. Färger och gobos byter du lätt via ett fliplock på armaturens ovansida.

SmartMAC finns i svart och vitt.

Mer info och priser
www.martinscan.com
Bilagor
smartmac_118_resize.jpg
smartmac_118_resize.jpg (79.98 KiB) Visad 88527 gånger

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Intressant.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Va snygg den var

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Vi har installerat 2st i en bowlinghall med mycket bra resultat. Det är jättesnygga färger och otrolig skärpa även om man sätter i färggobos i reklamsyfte etc. Grymt skönt att den saknar fläktar och att serviceintervallen är därefter!

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Helt klart mycket snyggare än en MiniMac
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Pris??

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Hur bra fungerar den passiva kylningen "i verkligheten"?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

22134:- + moms listpris.

Kylningen verkar det inte vara nåt fel på. Dom vi har installerat går ca 10h per dag 7 dagar i veckan, ovh vi har inte haft nåt problem med dom. Jag litar på att Martin har kört dom i testmiljö innan dom släppte dom.

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

naturlig storlek eller...? :) Ser fin ut..!

Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Användarvisningsbild
Viking Grandin
PAR-46
PAR-46
Presentation: Arbetar till vardags med Adapt AB, bosatt i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Viking Grandin »

Jag har precis ägnat dagen åt att programmera 8 x SmartMAC på en klubb i Stockholm. Första gången jag själv fick tillfälle att arbeta med armaturen.

Jag kan bara hålla med Johannes om att färger och skärpa är riktigt bra. Men vill också tillägga att det som främst imponerade på mig var den breda spridningen, med bibehållet bra ljustryck, vilket är idealiskt i klubbmiljö där det ofta inte är så högt i tak.

De gobos som levereras som standard är snygga och allround. Klart lyft om man jämför med de roterande i krypton/entour som jag upplever som ganska tråkiga.

Två nackdelar:

- Armaturen saknar dimmer, vilket begränsar användningsområdet. Som kompensation finns en steglös shutter som helt enkelt "kapar" från ena sidan. Du kan alltså exempelvis få "halva" gobos om du vill...

- Rörelserna kändes långsamma. Speciellt med tanke på att den just skall fungera på klubbar med lägre takhöjd... Jag upplever det gamla tröskverket "MiniMAC" som betydligt snabbare.

I övrigt en bra armatur. Snygg och diskret. Smidiga små luckor som döljer knappar och menyer. Indikator för när service och lampbyte behövs. Känns som en robust armatur som man kan lita på. Samtliga 8 armaturer vi använde fungerade felfritt och arbetade identiskt utan "småmissar".

Jag installerar den med glädje på klubbar i framtiden.
//Viking Grandin

Adapt AB
Stockholm - Göteborg - Linköping
http://www.adapt.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Växel: 0500 - 40 40 00
Direkt: 0500 - 40 40 01

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Jag tyckte att det var synd att det är lite hotspot i armaturen. I klubbmiljö där det oftast är snabba rörelser samt att man använder gobos så märker man nog inte av det alls, men det finns ju andra tillfällen då det märks betydligt mer. En nackdel, men dock en liten.

Jonas Stenvinkel
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Jonas Stenvinkel »

Hej

Hotspoten kan du ta bort med ett frostfilter som finns. Hotspot blir även mindre när glödisen brinner ett tag, kör du CDM så finns den inte alls samt att du har 9000 timmar brinntid med lite mindre ljus. Kylningen har vi jobbat på i några år den är patenterad och den har passerat allt tester felfritt.

/Jonas

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Se där, det har Johan Colmeus inte informerat oss om.. Då var ju den lilla nackdelen ur världen!

Skriv svar