Transporter - sicken röra!

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Tomas Nordström
PAR-20
PAR-20
Presentation: Fd anställd numera frilanstekniker när jag känner för det.

Transporter - sicken röra!

Inlägg av Tomas Nordström »

Hallå pågar och töser.

Jag undrar lite hur ni använder transportbolag samt vilka bolag ni använder.
Vi använder Posten/DPD när det gäller mindre paket. Pall brukar vi skicka med DFDS. Posten strular aldrig för oss. Däremot DFDS är väl inte de mest skärpta gossarna i branschen.
En gång körde de lite prylar från Helsingborg till Malmö. Utrustning hamnade dagen efter avhämtandet i Tomelilla som inte ligger toknära Malmö direkt. Dagen efter det var paketet i Malmö för att dagen efter detta vända tillbaka till Helsingborg med motiveringen att de inte hittade till kunden, som är ett stor nöjesetablissemang i Malmö! De bekräftade att adressen var rätt och blanketter och liknande var rätt i fyllda men lik -!&#%¤ kom det inte fram. DFDS tog inget ansvar för detta.

En tomcase skulle skickas från oss till Stockholm för att användas som emballage för en returfrakt. Detta var i våras. Casen är inte hittad ännu. DFDS fråntar sig allt ansvar med hänvisning till att vi inte hade tecknat någon transportförsäkring. VA???
Transportförsäkring... Borde inte DFDS stå för den när man anlitar dem?
Efter 90 dagar fick vi en shablonutbetalning för förlorat gods. Det visar sig att vi inte ens fick pengar för att köpa en ny case. Tänk om det hade varit prylar i casen. Shablonavgiften är visst baserad på att storlek och vikt på kollit mer än värdet på innehållet.

En frilans som har eget företag som tappar en högtalar i golvet får ju stå för den. (Dålig liknelse kanske men det handlar om samma typ av tjänstehandel.)

Frågan/frågorna är således...

Vilka firmor anlitar ni för transporter av små resp stora kollin?
Brukar ni teckna speciella transportförsäkringar för detta?

Frågorna är mest ställda till de firmor som inte skickar pallvis med grejer om dagen (läs luthman, bellalite, martin etc...) men det hade varit kul att få lite input även från er.

Ha det gott på er alla.
Tomas Nordström

Philip Olsson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Philip Olsson »

Hej!

Vi skickar allting med posten så vitt jag vet. Posten tar ju pallar också om man är företag såvitt jag vet. Samt att vi har en standardförsäkring som täcker alla paket upp till 50k och vi skickar billigt.

Vi skickar dock och tar emot en del paket, men inte vad jag skulle kalla en större mängd och definitivt inte pallvis.

Om du vill så kan jag kolla upp mer exakt hur vi gör och vad det är för avtal vi har men jag är rätt säker på att vi skickar i princip allt via posten.

// Philip

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Vi använder DHL på mitt jobb. Vi skickar mest 2-5 kilos prover med biomassa över Europa, kanske 10 ggr per månad. DHL är dyrt och struligt. Vi höll på att förlora en affär i 50 miljonersklassen för att DHL vägrade släppa ifrån sig ett paket då adressen var felaktigt ifylld. När man sen reklammerar så har dom mage att vara krångliga även i då.

Vi kommer nog byta till FedEx istället.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Vi använder UPS för att skicka våra elektronikkomponenter till fabrik med.
"This is the updated input list"

Jonas Stenvinkel
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Jonas Stenvinkel »

Kan hålla med om att DFDS inta alltid är helt skarpa!! Kan rekomendera Scanlink, personlig service och aldrig några fel.

David Hugoson
PAR-20
PAR-20
Presentation: Bedriva Danza med inriktning Ljud, Ljud, Dans och Event.
Kontakt:

Inlägg av David Hugoson »

Med Posten kan man skicka pall, tjänsten heter PALL.ETT och kan endast användas av kreditkunder. Det går inte att lämna in pall på ett Företagscenter utan är en tjänst som enbart hanteras av Poståkeriet, därför får man ringa dem om hämtning.

http://www.posten.se/m/pall

Skriv svar