TROSSLYFTARE!!

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

dawen skrev:
Queerdoo skrev:Beror väl lite på om man behöver hissa upp å ner det mycket... I dom flesta fall kör vi eltellfer...
Minns jag inte galet så pratade du om att grejorna skulle sitta där i några månader, och isf är det ju bara att använda stativen sålänge man ändrar och har sig (om man nu inte har någon stege...) och sedan hänga med sling när man är klar.

Motorer är kul. Jättekul. Fram tills att de fastnar vill säga... Vi hade en Lodestar på Hultsfred som någon körde in fullt, och att ändlägesskyddet inte stannade matningen. Då är det inte riktigt lika roligt med motorer.

Som tur var satt motorn i flygramen till PA:t och inte i GS:n.
Det är under riggning jag menar med om man behöver hissa upp eller ner mkt...

Tja, är man oförsiktig å kör sönder motorerna så får man väl skylla sig själv helt enkelt? För oss har det aldrig hänt, bara när vi hyrt ut dom till andra firmor... Då lyckas dom ALLTID köra sönder dom...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Queerdoo skrev:Det är under riggning jag menar med om man behöver hissa upp eller ner mkt...
Fast, då är det ju bara att steka dekoren under riggning och sedan slinga trossen och ställa tillbaka dekoren. Vad var problemet?
Queerdoo skrev:Tja, är man oförsiktig å kör sönder motorerna så får man väl skylla sig själv helt enkelt? För oss har det aldrig hänt, bara när vi hyrt ut dom till andra firmor... Då lyckas dom ALLTID köra sönder dom...
Det var en av motorkablarna som var fasvänd, och iom det så löste inte ändskyddet ut. Jag har fortfarande inte fattat varför man gör motorer som inte klarar att fasvändas, eller varför man skickar med kabel som är fasvänd. Men, det är mycket man inte begriper sig på i den här världen *solglasögon*

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

dawen skrev:
Queerdoo skrev:Det är under riggning jag menar med om man behöver hissa upp eller ner mkt...
Fast, då är det ju bara att steka dekoren under riggning och sedan slinga trossen och ställa tillbaka dekoren. Vad var problemet?
Hade du vart med vid bygget och diskuterat fram å tillbaka som vi gjorde, så hade du förstått... Har för mig att Ingo va där en sväng å kikade oxå...

dawen skrev:
Queerdoo skrev:Tja, är man oförsiktig å kör sönder motorerna så får man väl skylla sig själv helt enkelt? För oss har det aldrig hänt, bara när vi hyrt ut dom till andra firmor... Då lyckas dom ALLTID köra sönder dom...
Det var en av motorkablarna som var fasvänd, och iom det så löste inte ändskyddet ut. Jag har fortfarande inte fattat varför man gör motorer som inte klarar att fasvändas, eller varför man skickar med kabel som är fasvänd. Men, det är mycket man inte begriper sig på i den här världen *solglasögon*
Då får man väl se till att ha all utrustning som den ska va? Eller är det en omöjlighet?
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Queerdoo skrev:Hade du vart med vid bygget och diskuterat fram å tillbaka som vi gjorde, så hade du förstått... Har för mig att Ingo va där en sväng å kikade oxå...
Låter jobbigt det där med riggningar som inte går att förklara i ord :roll: Får ringa och höra med Ingo imorgon hur det låg till.
Queerdoo skrev:Då får man väl se till att ha all utrustning som den ska va? Eller är det en omöjlighet?
Som frilansande tekniker eller som teknikhump är det inte alltid ett val man har, utan snarare så får man lösa problem som uppstår. Rent generellt fungerade det väldigt bra iaf.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Johan skrev:cyber: Det där med stålbalkar är lustiga historier. Taket på slagthuset i malmö är ett fackverk gjort av I-balkar (100*100 mm) som går till stålpelare med en diameter på ca 200mm. Balken som går vågrätt med taket (den närmast marken) är ca 10 meter lång, dvs stolparna sitter ca 10 meter ifrån varandra. På längden är det ett fackverk av ovanstående stil ungefär var 6-8 meter (kommer inte ihåg exakt). På ett möte med slagthusets ledning får vår ansvarige reda på att man absolut inte får flyga mer än 50 kg / balk. Alltså inte per flygpunkt utan per balk. Reaktionen blev liksom: 50 kg / balk på en stor I-balk, är han från vettet! Det var tydligen mycket viktigt att detta följdes sa ledningen. På torsdagen har vi ett riggmöte där alla riggare och humpare fick följa med arrangörerna och oss som ansvariga riggare/operatörer för att få en aning om vad som skulle göras samt en extra möjlighet för alla att lära sig varandras namn. När vi kommer in i lokalen på slagt sitter det 3 st Stak 15" högtalare av något slag, som gissningsvis väger 30-40 KG/ st... bra exempel när man varit väldigt noggrann att poängtera vikten (haha) av att inte överlasta.
Vi löste det genom långa trossar som vi hängde med slangklädd steel i alla balkar längs trossens väg.
Låter ju lustigt, men det finns som sagt säkert en bra anledning till det också. Man måste naturligtvis VETA vad balken tål, även om det är en metergrov T-balk som "ser ut" att klara vad som helst.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

dawen skrev:Motorer är kul. Jättekul. Fram tills att de fastnar vill säga... Vi hade en Lodestar på Hultsfred som någon körde in fullt, och att ändlägesskyddet inte stannade matningen. Då är det inte riktigt lika roligt med motorer.
Här pratar vi också säkerhet, vem kör motorer utan att de övervakas från marken samtidigt? Går en motor åt fel håll så kan det ju få ganska katastrofala följder...
Senast redigerad av 1 Jonas Larsson, redigerad totalt 0 gånger.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jonas skrev:Här pratar vi också säkerhet, vem kör motorer utan att de övervakas från marken samtidigt? Går en motor åt fel hål så kan det ju få ganska katastrofala följder...
Ja, jag gör det iaf inte, och ingen i min närhet heller, för då ser jag till att de inte kör motorn längre.

Är en motor fasvänd p.g.a. kassa kontroller eller kasst motorkablage så går den åt motsatta hållet. Det är inget allvarligt alls med det, förutom att ändlägesskyddet tydligen kan krångla då och då. Fast, detta är ingen säkerhetsrisk.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

dawen skrev:Är en motor fasvänd p.g.a. kassa kontroller eller kasst motorkablage så går den åt motsatta hållet. Det är inget allvarligt alls med det, förutom att ändlägesskyddet tydligen kan krångla då och då. Fast, detta är ingen säkerhetsrisk.
Säg att du kör ett GS system med fyra eller flera motorer, går en motor åt fel håll och ingen upptäcker detta vill jag nog påstå att det kan bli ganska katastrofala följder, så jo, det är en säkerhetsrisk att köra motorer åt motsatt håll!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Alltså, att upp är ner på en motorkontroll fast den är upp på en annan motorkontroll är inte en säkerhetsrisk. Isf är det en säkerhetsrisk att låta folk lyfta casar också, den enda skillnaden är hur stor skadan blir om folk klantar till det.

Givetvis övervakar noggrantman hur motorer går i början av en körning med dem, och detta gör man då ingen står under någon last, eller i dess omedelbara område.

Gäst

Inlägg av Gäst »

För det första så är det lite olika läge om man äger två motorer, två motorkablar och en PDU eller om ovanstående siffror är 200 och dessa ständigt är ute och rör sig.

För det andra är det för mig uppenbart att ni som diskuterar detta inte förstår hur en ändlägesbrytare fungerar. Det är helt enkelt en gängad stång med två mikrobrytare. Tyvärr vet ju inte mikrobrytaren vilket håll motorn är på väg åt. Dvs måste man fasvända motorn så kan man utan problem köra förbi "fel" ändläge och så är skadan skedd. Detta gäller endast trefas system.

Köra motorer åt "motsatt håll" må vara säkert eller inte, det görs hela tiden.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Såna där motorer skulle behöva lite smartare elektronik i sig således *solglasögon*

Tacka vet jag handspel! Då får man snygga muskler *solglasögon*

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Hej orkar inte riktigt at läsa hela den här oendliga tråden

Tog upp korta ben med WMB nere på frankfurt mässan i år och killen reagerade nästan som om det var en förolämpning att bara fråga

Så vart har ni hittat era korta ben?

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Hej orkar inte riktigt at läsa hela den här oendliga tråden

Tog upp korta ben med WMB nere på frankfurt mässan i år och killen reagerade nästan som om det var en förolämpning att bara fråga

Så vart har ni hittat era korta ben?

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 829
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

Jag skriver i denna tråden igen eftersom detta tagits upp tidigare.
Det är väldigt sällan ett golv är riktigt rakt i lokalerna, kanske bara är där jag bruka rigga men väldigt ofta så måste man hålla på ett tag innan man får vattenpasset på stativet att ligga i centrum och vid detta laget är nästan alltid hjulena en bra bit upp i luften. Kanske ska nämna att vi håller på med vmb 071:Er oftast. Tar därför upp detta igen, vad är bäst, att veva så hjulena touchar golvet precis eller ha hjulena i luften, vad anser ni? vet att benen är gjorde för vikten som stativena är specade för så det är ingen fara att hjulena är i luften, men endå bra att veta vad som är bäst.

Låst

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster