Flyga stegracken??

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Jag håller med dig David! Däremot vore det kul att veta vad som ansågs vara riktiga sling och vad som inte är det, enligt dig.
KISS. Keep It Simple Stupid.

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36

Inlägg av David G. Åhman »

Jag har bara jobbat med Ancra-sling, så den tycker jag känns riktig. Finns ju säkert jättemånga andra.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Många sling som tillverkas är många gånger brandingprignerade. Men det e dom bara fram tills de har blivit utsatta för väta. Efter det så måste de inprigneras om det gäller samma med tyger. Max vikten på sling som är angiver e vid 20 grader. Vid temeraturhöjning så minskas max vikten. Vajer är mer tålig mot höga temeraturer men nöts sönder fortare. Vajern får inte va plastad. Gjutklumparna är den svagaste delen på vajern och det är den som ger sig först

Men det kvittar om man använder vajer eller sling. När det rasar vid barnd så dör man inte av raset. Man e redan död av barndgaserna och värmen. Barndmänen kassar lokalen som övertänd och därför ingen rökdykare i lokalen.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Marcus: Vem säger att wire inte får vara plastad? "Gjutklumparna" heter wirelås, och är inte gjutna utan pressade.

Jag håller helt med dig om branddiskussionen, fast samtidigt - om det börjar brinna i trossen (nä, inte i själva trossen, men i en armatur eller liknande) och rökdykare finns på plats då man inte vet om det finns kvar folk i lokalen eller inte, visst vore det skönare att ha satt sling då! Mycket omständigheter hit och dit blir det, men sedan finns det ju en kille som heter Murphy och har en lag också :roll:

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Jo det va barndmyndigheterna i stockholm som gav oss den införmationen. All säkerhetsvajer och upphägningsvager fick inte va plastad. Hur kul tror du det va och byta ut de 100st som va plastade. som tur va så va de flesta o plastade. Men en sak blev jag komfunderad av va att de godkände inte när övre fästpugnten va av sling men att det satt sling runt trossen va helt okej.

Jo de kan va pressade men de är endån den svagaste pugnten.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Varför skulle inte plastad wire vara ok?

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Plasten brinner och ger extremt mycket värme runt vajern som smälter. Det va deras förklaring.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Marcus Jönsson skrev:Jo det va barndmyndigheterna i stockholm som gav oss den införmationen. All säkerhetsvajer och upphägningsvager fick inte va plastad. Hur kul tror du det va och byta ut de 100st som va plastade. som tur va så va de flesta o plastade. Men en sak blev jag komfunderad av va att de godkände inte när övre fästpugnten va av sling men att det satt sling runt trossen va helt okej.

Jo de kan va pressade men de är endån den svagaste pugnten.
Va det samma brandsnubbe som sa att de skulle jorda en plastlampa inne i inspecienthytten på Dramaten och att de skulle spika alla löskablar längsmed väggarna?
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Fredrik: Det är såna där incidenter som gör att det är lite svårt att lita på vad andra människor säger. Vore mycket enklare om allting stod klart och tydligt någonstans.

Hur är det, Svensk standard för lingångshittepån, har den kommit i pocketform så att den går att beställa? Tar den upp såna här saker?

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36

Inlägg av David G. Åhman »

hm.........
det innebär alltså att alla de backdroppar man sett på div ställen som hängt på tork efter gig utomhus o dyl inte är brandsäkra längre?

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

David G. Åhman skrev:hm.........
det innebär alltså att alla de backdroppar man sett på div ställen som hängt på tork efter gig utomhus o dyl inte är brandsäkra längre?
Helt riktigt de ska inprigneras om.

Användarvisningsbild
Eric Hising
PAR-36
PAR-36
Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
Kontakt:

Inlägg av Eric Hising »

Kanske borde öppnas en ny tråd..... ;)

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Visst har du rätt Eric :) Om det är någon som önskar fortsätta den här debatten, gör gärna det! Inte i den här tråden dock. Vill ni fortsätta diskussionen så splittar jag tråden, annars får det vara som det är. Skicka ett PM!

Skriv svar