Skyddsskor

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

...och om man kräver av sin arbetsgivare att få ut massa kläder så kan man räkna med att få fler jobb?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Eh...ja om arbetsgivaren e seriös...men nästa gång du får jobb där e han inte skyldig att köpa nya eftersom du redan fått kläder.
Work sucks, send me on tour!

Johan Rangvin
Rookie
Rookie

Inlägg av Johan Rangvin »

Jag har ett par Forma som är en tyskt märke. Snygg, skön och ser ut som en gympasko. Synd att alla stålhätteskor skall vara så attans tunga bara. Jag hittade en bra site på nätet. http://www.billigaarbetsklader.se/

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Marcus Sandberg skrev:Jo om man är frilands så blir beställaren din arbetsgivare och den är med skyldig att se till så att du har rätt skydsutrustning. Det kvittar om du tar ut lön eller om man fakturerar.
Om man strikt tillämpar det resonemanget skulle exempelvis ett beställande eventbolag ansvara för att 10 man från UA/Starlight eller oss har rätt skyddsutrustning, eller en villaägare ansvara för att den fakturerande sotaren säkrar sig på rätt sätt på taket.
Enligt arbetsmiljöverkets föreskrift AFS 2006:4 är det arbetsgivaren som ansvarar för att kraven i Arbetsmiljölagen (AML) uppfylls. Företagare utan anställda (läs: frilansande ensamföretagare i underhållningsbranschen) är skyldiga att följa AML, i de frågor som rör skydd från tekniska anordningar, farliga kemikalier och gemensamt arbetsställe.
Det finns dock en punkt i AML som säger att den som anlitar inhyrd arbetskraft för att utöva arbete i sin verksamhet, jämställs med arbetsgivare beträffande ansvaret för AML. Detta alltså trots att han inte är den formella arbetsgivaren till den inhyrda personalen. Min egen tolkning är att det främst handlar om personal från dedicerade personaluthyrningsfirmor och inte om frilansande egenföretagare som ljud- eller ljustekniker. Men min lekmannatolkning är naturligtvis inget värd utan prövade fall som prejudikat.

Skriv svar