Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Fick en rejäl tankeställare när jag öppnade upp en av våra monitorer.
På delningsfiltret satt en lampsockel med tillhörande glödlampa. Min första tanke var "öhh men det är väl inget som lyser på de här" sen kom jag på att "ahhh den funkar som säkring"
Vem är så "elak" så de bygger in ett överspänningsskydd i form av en glödlampa (dessutom utan att speca VAD det är för watt-antal mm på den)
Presentation: Gammal DJ som har varit verksam sedan 1987. jobbade heltid som ljud-ljustekniker och rigger 1998-2003. Spelar nu mest fester och bröllop även företagsevent som ljus- och ljudtekniker. Uthyrning av ljud, ljusteknik och podier m.m. Återförsäljare för Akg, Crown, Jbl, chauvet m.m.
Det är väldigt vanligt med en glödlampa som säkring för diskantdrivern. De flästa fabrikat så sitter där en specialbyggd för märket men om man tittar i äldre lådor så sitter deä samma typ av lampa som det är i framljuset på bilen. (12V 55W) Spelar man på rätt friskt så ser man att det lyser från basporten. Det har blivit bvanligare att man sätter in ett PTC motstånd istället för lampan.
Jo jag hittade lite på nätet om det här med att använda glödlampor som "säkring" nu när jag googlade.
Hittade vad det skall vara för lampa med
Dock blir jag lite fundersam. På den som satt i står det nånting i stil med "12V/21CP"
det SKULLE man ju kunna tolka att det är en 21W lampa, men tydligen skall det vara en 18W..
Fick detta förklarat av Community. Ju starkare lampan lyser, ju mindre belastning får elementet. Den är inte tänkt som säkring, utan en variant som skydd mot överbelastning.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?
Säkring/överbelastningsskydd
ptja, "samma sak" i det fallet den går sönder pga för hög belastning
jäkla otyg att man skall behöva komplettera reservdelsförrådet med en massa glödlampor nu med....
Dessutom lampor som säljs i väl valda BIL-tillbehörsbutiker
Daniel Regnér skrev:Säkring/överbelastningsskydd
ptja, "samma sak" i det fallet den går sönder pga för hög belastning
Njae... När lampan lyser starkare dämpas volymen på drivern. Det blir mer tolerant med en lampa, än med en säkring. Dessutom slipper du en driver som skriker för fullt.
Men du har rätt i att det blir tyst med för hög belastning.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?
Talspolen i ett högtalar-element har en resistans, för koppartråd har resistans helt enkelt. Spolen värms upp av att användas men den kyls också ner av sin omgivning. Om spolen blir för varm kan elementet gå sönder.
Det som komplicerar saken är att resistansen i koppartråd (liksom wollframtråden i glödlampor) ökar ju varmare det blir. Detta leder till det som kallas "power-compression" som är att ju mer effekt matar högtalarelementet med, ju varmare blir spolen och ju varmare spolen blir ju höre resistans får den och ju högre resistans ju mer av effekten blir till värme istället för ljud.
Poängen med glödlampan är att man matchar den så att om högtalarelement får för mycket effekt för länge, d.v.s. man riskerar att spolen blir för varm, så blir samtidigt glödlampan varm och eftersom den också ökar sin resistens när den blir varm så tar den allt mer effekt från högtalaren.
En glödlampa skyddar inte så bra mot transienter, det får man ha en limiter till. Limiters å andra sidan gör att man kan spela sin anäggning med högre medeleffekt jämfört topp-effekten vilket ökar risken för att spolarna i högtalarna överhettas.
Stora problemet jag har nu är att jag inte hittat någon som säljer just sådana här lampor över disk.
Gissningsvis finns de lite här o var, men problemet är att de flesta som borde ha dem (biltillbehörs butiker) ofta sorterar sina saker efter bilmärke. Jag har hittat dem på en nätbutik, men då är frakten högre än priset för 2 lampor.
Sen återstår ju frågan om resten av högtalaren funkar. den var ju stendöd när vi testade den, dvs det var inte bara diskanten som var tyst. (Som vanligt är det ingen som vet när,var och hur den tystnade)