Dessa Alto steg

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Robban Markusson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 23:07
Ort: Motala

Dessa Alto steg

Inlägg av Robban Markusson »

Hallå!
Har läst runt här inne en hel del och det verkar som att alla dissar dessa steg rätt hårt. Förstår givetvis att det är ett ``budget skit skräp steg´´ vid en jämförelse men dom kostar ju inte ett skit heller. Har ett stående erbjudande om köp till kanonpris därför undrar jag: Vad ser ni som det största felet med dessa?
Och i vilka sammanhang skulle ni kunna tänka er att använda dom?
Ljudkvalite?
strömstyrka?
Driftsäkerhet?

Dissa på!!!

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Vi har ett Alto steg till "stereon" på lagret Mac2.3 tror jag det heter. Det driver 2st ljudex högtalare från nittonhundrafrusifast. Jag tror att det är 2st 8" och nån liten skrika. Så jag blev myckt förvånad när steget värmeprotectade mest hela tiden, det spelas inte stark alls, nån radiokanal som står och skvalar. Så jag gjorde ett experiment och kopplade helt sonika ur högtalarna och lät steget stå igång själv. Och nog fan värmeprotectar det iaf. det är inte skitigt och fläktarna går för fullt. Det finns ingen belastning på steget alls förutom att volympotarna står på fullt, varken signal in eller ut.

Det tycker ite jag känns driftsäkert.
Senast redigerad av 1 Gustaf Tydén, redigerad totalt 0 gånger.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Som jag sagt tidigare i diskusion angående altos slutsteg så tycker jag att de saknar dynamik. För att beskriva ljudbilden så blir det ett väldigt "platt" ljud.
Skulle inte använda ett Alto steg någonstans där det finns några somhelst krav på driftsäkerhet och ljudkvalitet.
//Carpvik

Niklas Svensson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 48
Blev medlem: ons 01 mar 2006, 20:12
Ort: Linköping

Inlägg av Niklas Svensson »

Jag vill gärna ha en närmare förklaring av platt? :)
Alla andra är idioter tills det motsatta är bevisat.

Robban Markusson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 23:07
Ort: Motala

Inlägg av Robban Markusson »

Att det värmeprotectar obelastat låter ju helt sjukt kasst!

Robban Markusson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 23:07
Ort: Motala

Inlägg av Robban Markusson »

Är dethär samma skit måntro?
http://www.thomann.de/se/t-amp_ta2400.htm

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Niklas: Med platt menar jag att det är en avsaknad av dynamik, det låter tråkigt och "dött", svårt att beskriva, men ah, dött och platt helt enkelt.
//Carpvik

Abbas Hassanali
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 31 jan 2007, 11:13
Ort: Jönköping

Inlägg av Abbas Hassanali »

Läser man här: http://www.billebro.se/show_prod.php?prod=1342 så låter det ju som om det är väldigt bra steg även om jag personligen tycker dem låter skräp.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Abbas Hassanali skrev:Läser man här: http://www.billebro.se/show_prod.php?prod=1342 så låter det ju som om det är väldigt bra steg även om jag personligen tycker dem låter skräp.
Billebro?? hehe... Det finns lite diskussioner om Billebro tidigare här på forumet...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Lite kul att Altos produkter sägs användas i turnériggar världen över och att flera av de störasta PA företagen i Sverige använder sig av deras slutsteg, vore kul att se lite referenser där ;)
//Jonas - ljudoljus.net crew

Robban Markusson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 23:07
Ort: Motala

Inlägg av Robban Markusson »

Barer och resturanger i hela storstockholm står det på billebro sidan... njaeeee va?

Abbas Hassanali
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 31 jan 2007, 11:13
Ort: Jönköping

Inlägg av Abbas Hassanali »

ja.. "Låter kanonbra, ger massor med effekt, och H Å L L E R. Vi har inte haft EN ENDA service eller reklamation på ett enda ALTO-steg! Det du!!" Har dom inte haft ngon på serivce så har dom ¨förmodligen inte sålt så många.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Många stora uthyrningsfirmor har ju Alto-steg, för produktioner som nästan inte har några pengar alls, men dom står aldrig med i prislistorna :-)

Magnus Lindh
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:34
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindh »

Jag har andvändt mig utav Altos 2.4 steg till basar på ett gig. Det spelade förvånansvärt bra tycker jag och kostar knappt några pengar alls. Och personen jag hyrde steget utav är dj och har legat närmare 20 år i branchen och testat det mycket. Det är som ni skriver, stora ljud och ljus företag andvänder sig utav dessa. Jag skulle garanterat kunna tänka mig att köpa dessa slutsteg. Jag förstår igentligen inte varför vissa har nått emot dessa steg? En del tycker att de inte är att lite på vad gäller driftsäkerheten och inte orkar med tillräckligt. Vad baserar ni dessa teorier på ?!

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Det här är väl en bra sak att grunda det på, sen att dom rent ljudmässigt inte låter lika bra som andra slutsteg är också en sak.
Gustaf Tydén skrev:Vi har ett Alto steg till "stereon" på lagret Mac2.3 tror jag det heter. Det driver 2st ljuex högtalare från nitonhundrafrusifast. tror det är 2st 8" och nån litren skrika. Så jag blev myckt förvånad när steget värmeprotectade mest hela tiden, det spelas inte stark alls, nån radiokanal som står och skvalar. Så jag gjorde ett experiment och koplde helt sonika ur högtalarna och lät steget stå igång själv. Och nog fan värmeprotectar det iaf. det är inte skitigt och fläktarna går för fullt. Det finns ingen belastning på steget alls förutom att volympotarna står på fullt. varken signal in eller ut.

Det tycker ite jag känns driftsäkert.
//Carpvik

David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Inlägg av David Oxe »

Fast de är väl lite att dra alla Altos steg över en kam för att ett steg en gång gått sönder? Vi har haft massor av trasiga labsteg som gått sönder av olika anledningar. Teknik slits, konstigare än så är det inte.
Personligen tycker jag inte att Altos slutsteg är någon jättehöjdare, de är tunga, låter sådär och orkar inte hela vägen. Dock är de ypperliga steg för produktioner med låg budget samt produktioner där man inte kan skydda utrustningen, exempelvis studentflak. Har haft samma två slutsteg på ett otal studentflak. De är oförstörbara, har nog druckit mer sprit än jag i mitt liv.. :)


Christoffer Carpvik skrev:Det här är väl en bra sak att grunda det på, sen att dom rent ljudmässigt inte låter lika bra som andra slutsteg är också en sak.
Gustaf Tydén skrev:Vi har ett Alto steg till "stereon" på lagret Mac2.3 tror jag det heter. Det driver 2st ljuex högtalare från nitonhundrafrusifast. tror det är 2st 8" och nån litren skrika. Så jag blev myckt förvånad när steget värmeprotectade mest hela tiden, det spelas inte stark alls, nån radiokanal som står och skvalar. Så jag gjorde ett experiment och koplde helt sonika ur högtalarna och lät steget stå igång själv. Och nog fan värmeprotectar det iaf. det är inte skitigt och fläktarna går för fullt. Det finns ingen belastning på steget alls förutom att volympotarna står på fullt. varken signal in eller ut.

Det tycker ite jag känns driftsäkert.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Det skulle vara kul att höra vilka stora företag som använder Alto. Jag vet då inget.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Anders Plato
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 188
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Anders Plato »

Jag har mailat Billebro och frågat om vilka som använder Alto-steg.
Jag fick svaret som finns sist i det här meddelandet.

Har även försökt hitta info på Altos egna hemsida om ställen/firmor som använder deras produkter. Men inte hittat något.


Mailkonversationen:

"Generalagenten för Alto har sagt detta till oss men lämnar inte ut information om sina kunder. Vi hyr ut om du skulle behöva. Se Altos hemsida så kanske du hittar info där om "power users".

Med vänlig hälsning,

Billebro Eventure AB
Tulegatan 36 och Bondegatan 35

Tlf: +46-8-640 03 20
Fax: +46-8-612 70 20
www.billebro.se | info@billebro.se

On Sun Aug 12 15:54 , Anders Plato sent:


Hej!

Jag har lite frågor om slutsteget Alto Mac 2.4 som ni har på er hemsida.

Där har ni skrivit "Vansinnigt bra pris på ett slutsteg som även körs av flera av de största PA-företagen i Sverige. "

Vilka firmor är det som använder dessa steg, eftersom det är av betydelse när man väljer att köpa slutsteg. För att enkelt kunna hyra in ett steg om något går sönder eller om man behöver fler till något enstaka gig.


Mvh
Anders Plato "
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;

sondre bry glevoll
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 13 nov 2006, 14:14
Kontakt:

Inlägg av sondre bry glevoll »

"Busted" kalles det..hehe ;)

Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 381
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 19:57
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Thomas Nilsson »

Jag har 8 st Alto 2:3 på min firma (av den nya sorten inköpta våren 2006). Köpte dom i panik då jag behövde 6 billiga steg snabbt. Gigget var att jag behövde många smålådor som spelade musik på ett gig utspridda i en stor lokal. Till de tycker jag dom funkade utmärkt. Efter de har dom tjänstgjort till kunder som vill ha billiga och små riggar där man skickar ett Alto steg och 2 plast toppar. Dom har även åkt studentflak i två säsonger och tjänstgjort som monitorsteg till coverband med mera utan några som helst problem (har endast rengjort fläktarna lite då och då). De jag upplever som de största problemet är att dom drar väldigt mycket ström i förhållande med effekt man får ut. Men de är inga slutsteg jag skulle driva några dyrare högtalarkådor med..
Med andra ord.. Till mindre grejer är dom bra där kraven inte är stora och de finns mycket ström.. Annars skulle jag välja några prisklassar högre.

Mvh Thomas (annars trogen LAB stegen)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 25 och 0 gäster