Turbosound ja

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30
Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!

Inlägg av Samuel Nielsen »

Problemet med mindre antal s4:or är att interferenserna mellan 2":arna blir större, men med fler lådor så tar det ut varandra, jag har fått det förklarat för mig en gång, men kommer inte ihåg det i detalj, men det funkade på det viset, det är därför man ska köra dom i större mängder plus att 10" blir det en typ av line med.. Någon som har kan förklara det bättre..?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Det har att göra med avståndet mellan de olika elementen, relativt lyssnaren.

Antag att du har en konventionell point source-låda delad i två register, för enkelhetens skull. Såfort du har olika avstånd till de bägge lådorna så kommer ljudet från respektive låda att ta olika lång tid på sig att komma fram till den som lyssnar. Detta skulle man kunna kalla ett kamfilter.

Det som händer då du hänger dit fler lådor är att du inte bara har en fasskillnad, utan många fasskillnader. Antag att vid 1000 Hz är fasfelet 120 grader mellan låda 1 och 2. Om du då hänger på en till låda bredvid så kommer fasfelet då vara ungefär 240 grader (något generaliserat, jag orkar inte räkna trigonometri just nu :)). Ännu en låda, 360 grader fasfel, eller i fas igen relativt låda nummer ett. En fasförskjutning på +240 grader är samma sak som -120 grader, alltså kommer fasförskjutningarna till stor del ta ut varandra, då man har stora mängder lådor. Så tänker jag åtminstone.

Det är ju den stora fördelen med line array, nämligen att man i sidled inte har några fasfel alls, i princip, eftersom man bara har ett element som spelar vid en viss frekvens i ett visst område (förutom vid delningsfrekvensarna, eller rättare sagt så har man bara ett element som spelar starkt, relativt de andra spelande elementen, det beror på hur noggrannt man vill förklara :)).

Men, det sitter ju flera basar på många line array-lådor? Då borde det ju bli fasfel? Eller?

Ju lägre frekvens, desto längre våglängd. Detta innebär lägre fasfel, eftersom en liten avståndsskillnad mellan elementen innebär väldigt lite fasmässigt vid den frekvensen. En 20Hzvåg är 17 meter exempelvis, så vid 17/2 meter avståndsskillnad är den 180 grader ur fas.

Jag kan ha fel i min förklaring och jag kan ha förklarat något otydligt. Rätta mig eller fråga gärna!
KISS. Keep It Simple Stupid.

Skriv svar