nexo kopia

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Patent numera, iaf på algoritmer och mjukvara, är till för att ha slagträ för att stämma (eller hota med att stämma, vilket räcker i vissa fall) en firma och/eller som mått till analytiker på hur mycket ett publikt noterat bolag innoverar. Jag önskar att jag skojade.
"This is the updated input list"

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Det är väl ändå inga nyheter?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Aclon contra Nexo

Inlägg av Jan-Åke Broqvist »

Det var fasligt vilka diskussioner det var om kopiorna på Nexo. Nu kan jag ta lite död på diskussionen, eftersom Aclon högtalarna har exakt samma värden som orginallådorna.
Vidare har jag hittills sålt 40 st Aclon lådor på 2 månader och de som köpt dem och testat dem har skrattat och sagt att de är identiska med Nexo och samtidigt har de sagt att de låter identiskt lika bra.
En av kunderna påstod t.o.m. att de lät bättre än de Nexo han spelat på tidigare. En annan av kunderna ställde upp Nexo bredvid Aclon och märkte ingen skillnad alls.
Dessutom tillade han att om det skulle händelsevis vara någon skillnad, så fanns det ingen anledning att betala 5 ggr så mycket för något som låter precis lika bra eller nästintill.
Det roliga är också att det står Made in France på baksidan av PS8-orna.

Jag har personlig börjat fundera på om det inte är så att Nexo rentav låter tillverka sina lådor i Kina och sen att Aclon säljer lådorna under sitt eget namn. Detta är fullt lagligt, tvärtemot vad en del anser! Däremot om de marknadsförde dem under samma namn, då är det en helt annan sak.
Sen kan det vara så att någon liten del kan vara modifierad, som inte syns utåt, för undvika patentintrång, men frågan är om det verkligen är patentintrång om något råkar se likadant ut?
I vilket fall som helst så låter de minst lika bra, enligt 3 kunder som normalt kör på Nexo.
Jag kan även rekommendera Aclons digitala slutsteg som är grymt bra och då har jag testat det mesta i branschen. De är outstanding!
Som sagt, jag rekommenderar Aclon PS-serien å det varmaste. Likaså en line array serie som heter X-8L.
J-Å Broqvist

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden

Inlägg av Gustaf Gagge »

jag är inte säker på om det just är ett patent intrång men det är ett intrång av någon typ att göra en produkt som ser lika dan ut som en annan.

annars hade ju jag kunna tillverka en läsk som heter Tjocka Cola light i en flaska som ser ut som cocacolas och det hade varit helt legalt vilket jag kan svära i kyrkan på att det inte är tillåtet.

Men detta beror ju helt på hur nexo har mönsterskyddat sina produkter.

En annan diskusion är ju hur seriöst det är att sälja produkter som till utseendet är förvillande lika kända kvalitets märken.

Ulf Brynte
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Ulf Brynte »

Jag tycker ju att det är lite intressant att ett land som tillverkar kopior av så gott som alla kända märken, ändå använder original produkter från USA till OS invigningen. Fast dom vet väl själva bäst vad det är för kvalitet på kopiorna........

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Ja, men sen är frågan om det är Nexo själva som tillverkar dessa lådor eller om det är Aclon som tillverkar dem åt Nexo?!?!
Skulle det vara så att Nexo bara sätter sitt namn på dem och egentligen köper dem själva som OEM, då är det inget plagiat.

Jag ska forska lite mer i detta, eftersom jag importerar dem från Aclon och har bra kontakt med dem.
Kolla även in ljusborden Pearl Expert, som är ofantligt lika med Avolites Pearl Expert. Det roligaste är att bilderna från fabriken som tillverkar den s.k. kopian skikar bilder till mej från sitt lager, där det står ett flertal bord med loggan Avolite Pearl Expert. Om de ska kopiera deras ljusbord, så behöver de väl inte köpa in ett helt gäng ljusbord av Avolite? Dessutom är det deras egna bilder och inte Avolites. Troligen tillverkas Avolites ljusbord i Kina, men att uppgraderingar av mjukvara står Avolite för, men eftersom de flesta känner till hur mycket piratnedladdningar det finns av mjukvara, så kan man lätt räkna ut hur dessa kunder ändå får tag på mjukvara till borden.
J-Å Broqvist

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Tjena Uffe,
En grej är att kineserna i alla fall använde ljuset från PR Lighting under OS-invigning och avslut och dessa är tillverkade i Kina.
Angående ljudet så är jag inte säker, men det kan ligga något i att Olympiska kommitén har ställt upp med en "raider" på vilka fabrikat de får använda på arenan. Vilket de troligen inte gjorde för ljuset. Ljudet på en arena är A och O, men effekt ljuset är sekundärt.
Ljudet används varje dag under OS, men effektljuset används endast till invigning och avslutning. Det fasta vita ljuset har troligen givna restriktioner som det ska uppfylla. Sen är det väl också kanske så att den som betalar bäst för att få använda sitt ljud på OS, är den som får leveransen. Tror inte att någon får så värst bra betalt för att sälja in sina grejer på OS, utan snarare får betala för det hela.
LAB hade t.ex. OS i Aten, så det varierar.

Angående kvalitet på kopiorna, så kan det vara skiftande, men så mycket vet jag att Aclon högtalarna hittills har spelat lika bra som orginalen och dessutom är det 4 uthyrningsbolag som köpt in dem och de är supernöjda och har köpt flera efter en viss testperiod. Det står även på tur 4-5 andra uthyrningsbolag inför kommande leveranser.
Sen är det frågan om det är kopior eller ej, det vet vi inte, utan det är bara fabriken själva som vet och Nexo.
J-Å Broqvist

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Gustaf Gagge skrev:jag är inte säker på om det just är ett patent intrång men det är ett intrång av någon typ att göra en produkt som ser lika dan ut som en annan.

annars hade ju jag kunna tillverka en läsk som heter Tjocka Cola light i en flaska som ser ut som cocacolas och det hade varit helt legalt vilket jag kan svära i kyrkan på att det inte är tillåtet.

Men detta beror ju helt på hur nexo har mönsterskyddat sina produkter.

En annan diskusion är ju hur seriöst det är att sälja produkter som till utseendet är förvillande lika kända kvalitets märken.
Skillnaden är väl att Coca Cola har patent på flaskan, men inte på smaken. Nexo har patent på namnet, men frågan är om de har patent på storleken, data och utseende. Så länge som de inte skriver Nexo på dem, så är det säkert inga större problem, sen vet vi som sagt inte om det är kopior eller att Nexo köper dem OEM av denna fabrik. Jag ska forska lite mer i det hela.
J-Å Broqvist

Användarvisningsbild
Magnus Söderman
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Magnus Söderman »

det var meyer Milo och 700 subbar samt panasonics eget LA-3 som var installlerat i fågelboet :-) för invigning och avslutning iallafall ..

panasonic har ju nån slags långvarigt avtal med OS ..

http://meyersound.com/news/2008/olympics_ceremonies/

/ magnus
Magnus Söderman, envis men snäll

I want everything louder than everything else (Ian Gillan, Deep Purple)

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Meyer är bra, men det är säkert som jag sa att det finns lite olika krav som olympiska kommitén har ställt upp vad det gäller ljudbiten.

Sen är det väl som vanligt att olympiska kommitén tar den som betalar mest och även uppfyller deras kriterier.

Jag har dock lärt mej en sak och det är att aldrig avfärda kinesiska varor som sämre. Jag har öppnat kinseiska följespottar och funnit att det inuti suttit enbart italienska komponenter. Sen har jag öppnat italienska produkter, som det står enbart made in China och made in Taiwan inuti.
I vissa lägen ligger redan kineserna före oss i väst. Har redan sett Moving head på 36 DMX-kanaler och det är mer än vad någon i väst hittills presterat. Om ni visste hur många kända märken som köper OEM från Kina och sen sätter sina namn på produkterna och skriver sen Made in U.S.A.. Världen är mer än rund numera!
J-Å Broqvist

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

J-Å... ser ut att vara intressanta små låddor det där. Dock har man ju ALLTID hört att "Nexo låter skit utan processor" - Frågan är ju då om de firmor som köpt nu av dig och jämfört har jämfört med eller utan processor? Och naturligtvis om nån kan instämma eller avfärda påståendet om ett måste med processor till Nexo. Låter lådorna bra UTAN att man behöver Nexos dyra processor så är ju lådorna än mer intressanta.

Såg att Aclon även hade kopior på DAP 932. De är ju i sin tur kopior på JBL VRX-932. I det fallet hörde jag att JBL var på gång med stämning mot DAP... får väl se om det blir nått av det.
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Re: Aclon contra Nexo

Inlägg av Ian Delahorne »

Jan-Åke Broqvist skrev: Detta är fullt lagligt, tvärtemot vad en del anser! Däremot om de marknadsförde dem under samma namn, då är det en helt annan sak.
Kan du backa upp detta? Låter skumt tycker jag.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Jag håller med -- om Nexo var det minsta smarta så skulle de väl mönsterskyddat sin design. Då behöver man inga patent eller dylik innovationshöjd, det räcker med att det yttre utförandet är unikt och registrerat.

Om Nexo har mönsteskyddat sin burks utsida så får man inte kopiera den, lika lite som man får kopiera andra designade föremål.

Kort genomgång:
http://www.bergenstrahle.se/pdfer/monster_faq.pdf

Nu väntar vi på att Per J ska reda ut begreppen. IANAL.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Erik Stork-Andersson
Rookie
Rookie

Inlägg av Erik Stork-Andersson »

Haha att IOK skulle få betalt för att få PA levererat! Det var det roligaste jag läst på väldigt länge!

Det näst roligaste var antydningen att Nexos PS-serie skulle vara tillverkad i China.. vilken konspirationsteori!

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Erik Stork-Andersson skrev:Haha att IOK skulle få betalt för att få PA levererat! Det var det roligaste jag läst på väldigt länge!

Det näst roligaste var antydningen att Nexos PS-serie skulle vara tillverkad i China.. vilken konspirationsteori!
Utveckla gärna dina funderingar... ska bli intressant att läsa.
Robban Hillbom

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Mer fotogen på elden.... Nexo kanske inte kan mönsterskydda sina lådor.... för det mönsterskyddet ägs av Aclon *full* :?: 8O
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

Leif Baltazars skrev:Mer fotogen på elden.... Nexo kanske inte kan mönsterskydda sina lådor.... för det mönsterskyddet ägs av Aclon *full* :?: 8O
Saxat från aclons hemsida:
ACLON AUDIO INTERNATIONAL CO.,LTD. established in the year of 2000 .....
Nexo PS10 lanserades 1993! och PS15 1994!

Nuf said........
Jocke Hammar

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Erik Stork-Andersson skrev:Haha att IOK skulle få betalt för att få PA levererat! Det var det roligaste jag läst på väldigt länge!

Erik, världen är större än du tycks tro. Det händer saker som man skulle chockas över, om man kände till. Har du hört talat om sponsring? Precis som svenska företag sponsrar sportsevent för att få synas på arenorna.
Tänk dej själv vilken PR det är för ett företag att kunna skriva i sin reklam att t.ex. PR-Lighting (Pearl River) användes i Fågelboet under OS i Beijing. Nu hade faktiskt PR-Lighting sitt ljus i Fågelboet och hur mycket PR ger detta till PR tror du?
Det kan t.o.m. gå så långt att de får betala för att synas. Jag kan t.ex. nämna att LAB betalade mej för att få synas med sin logga på mina affischer när jag var ute och spelade. Varför skulle inte PR och t.ex. Meyer få betala för att få synas på ett så stort evenemang? Det är värt mycket, mycket pengar för ett stort företag som Meyer och PR Lighting. Nu skall jag inte säga att så är fallet till 100%, men nog skulle jag ställa ekonomiska krav på de företag som vill synas på ett så stort evenemang som OS om jag kunde bestämma detta. Hur mycket tror du inte t.ex. Coca Cola och Panasonic får betala? Det handlar inte om några enstaka miljoner, utan snarare 100-tals miljoner, kanske miljarder.
Jag kommer inte ihåg hur mycket TV-rättigheter gick på, men det var horribla summor för det hela.
Peace brother!
Senast redigerad av 1 Jan-Åke Broqvist, redigerad totalt 0 gånger.
J-Å Broqvist

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Jocke Hammar skrev:
Leif Baltazars skrev:Mer fotogen på elden.... Nexo kanske inte kan mönsterskydda sina lådor.... för det mönsterskyddet ägs av Aclon *full* :?: 8O
Saxat från aclons hemsida:
ACLON AUDIO INTERNATIONAL CO.,LTD. established in the year of 2000 .....
Nexo PS10 lanserades 1993! och PS15 1994!

Nuf said........
Jocke, jag ska forska lite mer i detta, eftersom jag importerar dessa lådor. Att företaget etablerades 2000, kan även betyda att företaget hade ett annat namn före 2000. Precis som mitt företag etablerades 2000, men jag startade redan 1986. Så vad man ser, behöver inte vara sanningen s.a.s. Sen kan det liksom vara så att ett företag flyttar sin tillverkning från sitt eget land till Kina p.g.a. tillverkningskostnader.
T.ex. Martin flyttar mer och mer av sin tillverkning till Kina. Likaså har skett med både Coef och F.A.L. De har t.o.m. köpts upp av ett stort kinesiskt företag som heter IAG. IAG har faktiskt köpt upp Coef, F.A.L., Apogee, Whaferdale och Quad.
Det är inget konstigt att det tillverkas saker i Kina! Volvo tillverkas även i Kina, likaså Sony Ericsson, LG, Shure och massor av andra fabrikat. Varför då inte t.ex. även Nexo?

Angående mönsterskydd, så kostar det en hel del pengar, men visst vore det konstigt det hela om inte så har skett. Ska som sagt forska i det hela, men jag tror inte de har mönsterskyddat designen.
Annars är lådorna extremt välljudande och välbyggda! De tillverkade i finsk/rysk björkplywood. En av mina kunder har jämfört dem in i minsta detalj och ser ingen skillnad på dem när han ställde dem bredvid varandra och låter minst lika bra eller t.o.m. bättre som en sa.
De har flygbeslag och extremt bra element. Det finns egentligen 3 olika varianter på dem. Det är PS med bra element, PS+ serien med proffselement och så finns PS-N serien med Neodymium element.
De som jag säljer i Sverige är PS+ serien, som är lika bra som neodymium serien, men aningens billigare. Viktskillnaden är marginell, så därav blev det PS+ serien. Det finns även processor till dem om så önskas.
J-Å Broqvist

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

J-Å... återupprepar min fråga från igår 23.58 angående om firmorna testat Aclon med eller utan Nexo processor?
Robban Hillbom

Låst