PA till en festlokal: Råd och tips sökes!
-
Per Grenerfors
- Rookie

- Presentation: (Lite n00big när det gäller ljud/ljus, hoppas att ni har tålamod)
Re: PA till en festlokal: Råd och tips sökes!
Superkorkad fråga: Går vilken XLR-XLR kabel (typ en vanlig mikrofonkabel) bra att använda som signalkabel från mixer till högtalarna?
- Leif Baltazars
- PAR-64

- Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
- Kontakt:
Svar JA om det är aktiva högtalare (d v s med inbyggd förstärkardel)
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?
I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I
I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I
-
Per Grenerfors
- Rookie

- Presentation: (Lite n00big när det gäller ljud/ljus, hoppas att ni har tålamod)
Tack för det snabba svaret! Vi kommer att köra med aktiva lådor så det var bra att få det tydliggjort.Leif Baltazars skrev:Svar JA om det är aktiva högtalare (d v s med inbyggd förstärkardel)
-
Per Grenerfors
- Rookie

Beställde precis 2 st DXR12, 2 st DXS15, ett A&H ZED10FX och diverse kablage från Thomann. Lite över budget, men jag tror att det är värt det med Yamahas 7 års-garanti.
Nu hoppas man på en tyskt punktlig leverans...
Nu hoppas man på en tyskt punktlig leverans...
-
Per Grenerfors
- Rookie

Efter en lite långsam speditionsleverans från Thomann (Gödecke Logistik verkar vara riktiga tomtar) har vi haft DXR/DXS-systemet ett tag. Har några frågor och funderingar.
Till att börja med är jag riktigt nöjd med DXR12, speciellt för fast installation. Vi valde att takmontera topparna i horisontellt läge med Yamahas bygelfästen UBDXR12 vilket påverkar spridningen en del men inte så det stör. Däremot är lådorna repkänsliga som tusan, men det är mest en estetisk grej. Ljudet är kalas bortsett från att topparna inte har särskilt mycket bas. Topparna kör jag på DSP-inställningen FOH och både jag och andra som har lyssnat tycker att det låter bra. Särskilt diskanten är imponerande, sång och akustiska instrument låter överraskande bra.
Med DXS15 måste jag säga att jag har lite blandade känslor. Nog fan spelar spelar de starkt och går ganska djupt om man kör på XTENDED-LF på DSPn, men jag tycker inte att det är ett musikaliskt ljud. Det första jag provade var att ställa högpass- respektive lågpassfiltren på 100Hz (och sedan 120HZ) så topparna nästan inte spelar någon bas alls, men då man får bara en stor fet mullrande ljudmatta bakom musiken. Spelar man Lady Gaga etc märker man inte av det så mycket men för rock och pop där man vill ha tung men väldefinierad baskagge och elbas är det inte så kul. Rent spontant hade jag nog skickat tillbaka subbarna och bytt till The Box TA-18 (eller skitit i subbar helt och hållet och kört på DXR15) om inte någon flitig person i föreningen redan har stöldmärkt dem med en Dremel... Är det någon som känner igen det här ljudproblemet?
Efter lite experimenterande tycker jag att jag får det bästa ljudet genom att köra topparna utan högpassfiltret aktiverat och subbarna med DSPn avstängd och lågpassfiltret på 80Hz. Topparna ger då lite knuff åt baskaggen i rocklåtar, vilket ger lite stramare ljudbild. Jag känner mig dock fortfarande inte helt nöjd och jag undrar om det finns några trick att ta till? Det bör också nämnas att det här gäller för en mestadels tom lokal, låter det annorlunda med 100 pers framför högtalarna? Det finns också en polaritetsswitch på subbarna som jag inte riktigt vet vad den gör. Just nu står den på normal, men det går att flippa över till inverted om det nu gör någon skillnad.
Följande inställningar kan göras: DSP (BOOST/OFF/XTENDED-LF), lågpassfilter (80/100/120) samt polaritet (INV/NORM).
Vill tillägga att ZED10FX är en fantastiskt bra liten mixer. Väldigt lätt att ha att göra med, det krävs inte mycket trixande för att få ett bra ljud. USB-ingången är guld.
Till att börja med är jag riktigt nöjd med DXR12, speciellt för fast installation. Vi valde att takmontera topparna i horisontellt läge med Yamahas bygelfästen UBDXR12 vilket påverkar spridningen en del men inte så det stör. Däremot är lådorna repkänsliga som tusan, men det är mest en estetisk grej. Ljudet är kalas bortsett från att topparna inte har särskilt mycket bas. Topparna kör jag på DSP-inställningen FOH och både jag och andra som har lyssnat tycker att det låter bra. Särskilt diskanten är imponerande, sång och akustiska instrument låter överraskande bra.
Med DXS15 måste jag säga att jag har lite blandade känslor. Nog fan spelar spelar de starkt och går ganska djupt om man kör på XTENDED-LF på DSPn, men jag tycker inte att det är ett musikaliskt ljud. Det första jag provade var att ställa högpass- respektive lågpassfiltren på 100Hz (och sedan 120HZ) så topparna nästan inte spelar någon bas alls, men då man får bara en stor fet mullrande ljudmatta bakom musiken. Spelar man Lady Gaga etc märker man inte av det så mycket men för rock och pop där man vill ha tung men väldefinierad baskagge och elbas är det inte så kul. Rent spontant hade jag nog skickat tillbaka subbarna och bytt till The Box TA-18 (eller skitit i subbar helt och hållet och kört på DXR15) om inte någon flitig person i föreningen redan har stöldmärkt dem med en Dremel... Är det någon som känner igen det här ljudproblemet?
Efter lite experimenterande tycker jag att jag får det bästa ljudet genom att köra topparna utan högpassfiltret aktiverat och subbarna med DSPn avstängd och lågpassfiltret på 80Hz. Topparna ger då lite knuff åt baskaggen i rocklåtar, vilket ger lite stramare ljudbild. Jag känner mig dock fortfarande inte helt nöjd och jag undrar om det finns några trick att ta till? Det bör också nämnas att det här gäller för en mestadels tom lokal, låter det annorlunda med 100 pers framför högtalarna? Det finns också en polaritetsswitch på subbarna som jag inte riktigt vet vad den gör. Just nu står den på normal, men det går att flippa över till inverted om det nu gör någon skillnad.
Följande inställningar kan göras: DSP (BOOST/OFF/XTENDED-LF), lågpassfilter (80/100/120) samt polaritet (INV/NORM).
Vill tillägga att ZED10FX är en fantastiskt bra liten mixer. Väldigt lätt att ha att göra med, det krävs inte mycket trixande för att få ett bra ljud. USB-ingången är guld.
- Björn Enegård
- PAR-30

- Presentation: Hej!
Tycker det är kul när det är bra ljud på scenen och på konserten. - Ort: Stockholm
Var i lokalen står subbarna? Står de i hörnorna förstärks vissa basfrekvenser o det kan uppfattas som bumligt. Prova att placera de på olika ställen i lokalen o lyssna om det blir bättre. Ibland kan det räcka med liten skillnad i placering.
När lokalen fylls med folk brukar ljudet bli mer "kompakt" och kanske inte upplevs lika mullrigt.
När lokalen fylls med folk brukar ljudet bli mer "kompakt" och kanske inte upplevs lika mullrigt.
-
Per Grenerfors
- Rookie

Subbarna är placerade i hörnen, det var den enda möjliga placeringen som var praktiskt möjlig i lokalen. Innan vi monterade allt provlyssnade vi med högtalarna och subbarna ungefär mitt i rummet och det var inte märkbart bättre då heller.Björn Enegård skrev:Var i lokalen står subbarna? Står de i hörnorna förstärks vissa basfrekvenser o det kan uppfattas som bumligt. Prova att placera de på olika ställen i lokalen o lyssna om det blir bättre. Ibland kan det räcka med liten skillnad i placering.
- Björn Enegård
- PAR-30

- Presentation: Hej!
Tycker det är kul när det är bra ljud på scenen och på konserten. - Ort: Stockholm
Prova att skära i de lägsta basfrekvenserna med en förslagsvis 32 bands grafisk eq. Det kanske visar sig att en eller flera basfrekvenser blir boostade i rummet o det kan hjälpa till att skära bort just de, lyssna dig fram.
-
Kristian Ranta
- PAR-20

- Presentation: Hobby PA, Billjud, ljudintresserad nybörjare.
haha håller med, när man ringde för att jaga sina paket så svarade folk i tid & otid och slutligen så fick jag ett samtal nu i söndags kl 15 av en snubbe som ville lämna av prylarna på mitt företagPer Grenerfors skrev:Efter en lite långsam speditionsleverans från Thomann (Gödecke Logistik verkar vara riktiga tomtar) har vi haft DXR/DXS-systemet ett tag. Har några frågor och funderingar.
Jag hade ingen möjlighet att ens åka dit, så kompisen som var där skrev under och tog emot.
Fast schysst o få utkörning på en söndag i Norrland, måste vara första gången nånsin det hänt mig
-
Anders Arvidsson
- PAR-20

- Presentation: En glad och positiv ljusdesigner med ett stort hjärta för att
bygga egna lösningar och apparater. - Ort: Vetlanda
- Kontakt:
Hej, har inte orkat läsa alla inlägg, men utgår från första frågan.
Jag köpte nyss ett par beg. RCF 12" 1" lådor av äldre modell (den med
vinklat galler o skumfront.) Jag har kört och kör en hel del d&b och
blev oerhört imponerad av dessa RCF:arnas ljud! Ja gav runt 1500:- / topp.
Lägg då lite krut på ett par hyggliga basar o steg samt filter så är
Du hemma sen. (Fx8 är helt ok!)
Jag köpte nyss ett par beg. RCF 12" 1" lådor av äldre modell (den med
vinklat galler o skumfront.) Jag har kört och kör en hel del d&b och
blev oerhört imponerad av dessa RCF:arnas ljud! Ja gav runt 1500:- / topp.
Lägg då lite krut på ett par hyggliga basar o steg samt filter så är
Du hemma sen. (Fx8 är helt ok!)
Riktiga män kör Compulite