Små Aktiva subbar RCF vs. DB

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Presentation: ........................................

Små Aktiva subbar RCF vs. DB

Inlägg av Kristian Nilsson »

Funderar på att uppgradera till mer aktivt och söker nu efter små effektiva subbar, främst som komplement till EV ZXA1.

Har tidigare lyssnat på DB technologies SUB12, den "gamla" modellen, ej den nya med digitalt steg.
Tyckte denna spelade bra med tanke på storlek, vikt & pris. Inbillar mig att den nya SUB12D inte är lika bra, rätta mig gärna om jag har fel...

Tittar nu också på RCF TTS12A, som kostar lika mycket som 4st DB subbar, men spelar några DB högre samt låter antagligen snyggare.

Någon som har lite feedback på dessa modeller, eller någon annan liten smidig sub?

/Kristian

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Re: Små Aktiva subbar RCF vs. DB

Inlägg av Johannes Nordgren »

Med tanke på att Zxa1 spelar rätt lågt i frekvens för sin ringa storlek funkar det bra med en 15'sub. Jag har kört sub15d....tycker det kopplar riktigt snyggt...särskilt med tanke på prislappen.
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Eric Hising
PAR-36
PAR-36
Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
Kontakt:

Inlägg av Eric Hising »

God Afton!

Jag diggar ju L-acoustics SB15P starkt.

Kolla in http://www.l-acoustics.com/products-sb1 ... er-43.html" onclick="window.open(this.href);return false;

SPL är generalagent. http://www.splprod.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Tjo! /Eric

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46

Inlägg av Tobias Norrfors »

Vad ligger en SB15P i för prisklass?
Birdstreet Production

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

Vill slå ett slag för DB:s Sub15d. Den pumpar på bra med tanke på pris och storlek.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.

Inlägg av Jakob Nilsson »

En QSC Ksub kanske... Spelar på riktigt bra och är liten och smidig.

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46

Tack för all input!

Det verkar som om de flesta föredrar en 15" sub till ZXA1... Lacoustics låda är schysst, men kostar rejält med stålar. Tanken är att kunna komponera ihop lite smidiga festanläggningar som går in i en personbil.

Det som lockar med DB technologies SUB12 är att den är liten, lätt & billig. Så skulle kunden förstöra en så är det inte olösbart att få ersättning för den. Men visst, jag kan ju inte påstå att jag är imponerad av DB technologies produkter i övrigt.

Jag har tidigare haft ett par SUB15, föregångaren till SUB 15D, men sålde dem, då jag tycke de var lite väl "dunsiga" med tanke på att den ändå är en 15" med rimlig lådvolym. Är den digitala SUB 15D bättre än sin föregångare?

QSC Ksub verkar bra även om jag inte hört den själv, men är kanske lite för stor...

/Kristian

Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Kontakt:

Inlägg av Björn Lundin »

Jag har aldrig testat gamla sub 15 sida vid sida med sub 15D, men troligtvis ja, den är bättre. DBs nya produktserier verkar hålla en skaplig nivå över lag. En klar förbättring jämfört med de gamla Opera-lådorna.

Har själv Sub15D som jag kör ihop med Opera 610D till små partyriggar, funkar kalas. Går dessutom att packa i en Golf om man så vill!

Pris kontra effekt och vikt är ett bra argument för DB's nya lådor tycker jag.

Användarvisningsbild
Tim Mårtensson
Rookie
Rookie
Presentation: Arrangör på Molto, www.molto.se
Musikansvarig på ABF Södertälje
Frilanstekniker på Wavefront
Kontakt:

Inlägg av Tim Mårtensson »

Vi har en uppsättning av sub12 och Opera 402 som mest går på privat/lokalfests uthyrningar.
Jag skulle säga att den äldre riggen låter bättre.

Nu kör vi på EV sxA360 och sbA760 för egna grejer. Men fanns dem pengarna skulle, som Eric skriver en L-acoustics rigg inte sitta helt fel!

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46

Tack grabbar!

Det är kanske bara jag som är skeptisk till inbyggda digitalsteg av billigare slag, RCF TT seriens inbyggda B&O Icepower-steg är ju lysande, sen har jag kanske bara haft otur med billigare varianter...

För några år sedan fanns DB Tech´s sub12 i en version med inbyggda steg till toppar, den såldes i ett paket med antigen 2st 2x5" toppar eller 2st 6,5"+1". Tror de paketen hette s350 och s400. Då fick subben 300w och topparna 50w var.
Jag sålde det förstnämnda systemet med 2x5" topparna till en pub och det spelade på otroligt bra för den pengen, det andra systemet med 6,5" toppar sålde jag till ett band som var mycket nöjda. Jag testade även det sistnämnda en hel del själv och jag var imponerad över hur den lilla basen uppförde sig. Inte otroligt djupt, men starkt med en bra punch.
Det är väl antagligen anledningen till att jag börjar fundera på den äldre konstruktionen igen, sen tycker jag väl inte att designen på de nya med plastsidor är så värst lyckad :)

Tack för alla förslag iaf, ska försöka rensa ut lite gamla prylar innan jag slutligen bestämmer mig 8)

Best regards
Kristian

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46

Spinner vidare lite här...

Någon som har erfarenhet av Meyer UMS-1P?

En ganska smidig, aktiv sub med 2x10", väger dock några kilo...

/Kristian

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

Det mesta från Meyer brukar vara bra förutom priset.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Skriv svar