Trevägs vs. tvåvägshögtalare?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
David Andersson
Rookie
Rookie
Presentation: Jag är 30år och bor i Vindeln utanför Umeå. Driver företaget David Audio.
Kontakt:

Trevägs vs. tvåvägshögtalare?

Inlägg av David Andersson »

Jag funderar på hur man kan beskriva fördelarna med en trevägshögtalare mot en tvåvägs, och varför finns det så få "billiga" trevägs (PA) högtalare på marknaden?
----------------------------------
= http://www.davidaudio.se=
----------------------------------

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Re: Trevägs vs. tvåvägshögtalare?

Inlägg av Mikael Thieme »

Jag skulle nog säga att det inte finns några sådana generella fördelar.
Skillnaderna mellan individuella högtalarmodeller är mycket större än skillnaderna mellan just två- och trevägskonstruktioner. Skulle man ändå vara tvungen att framhålla den ena varianten framför den andra så skulle jag säga att en tvåvägshögtalare generellt har litet bättre grundförutsättningar att vara bra än en trevägshögtalare. En tvåvägshögtalare har till exempel bara ett överlappande frekvensområde mellan olika element, medan en trevägshögtalare har två. Samtidigt beror det naturligtvis på vad man lägger i ordet bra.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Re: Trevägs vs. tvåvägshögtalare?

Inlägg av Hasse Queisser »

Håller iofs med Thieme om att det finns större skillnader mellan modellerna än mellan konstruktionerna. Vill dock framhålla vad jag tycker är fördelen med bra trevägshögtalare. Jag gillar när så mycket som möjligt av vokalregistret ligger på små konelement (gärna hornladdade) till skillnad från kompressionsdrivers. En annan fördel är att delningen ofta inte hamnar mitt i vokalregistret. Exempel är t.ex Martin Audio och Turbosound. Det finns iofs flera exempel på tillverkare som får till en delning mellan konelement och stor kompressiondriver i vokalregistret bra också. Det mest framstående exemplet är väl Meyer.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar