D&B D12

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Carl Bergander
PAR-30
PAR-30

D&B D12

Inlägg av Carl Bergander »

Hur ska man göra för att få ut så mycket som möjligt ur en d12?
Finns det några knep som man kan ta till?

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Kontakt:

Re: D&B D12

Inlägg av Magnus Lindgren »

Du får ut så mycket som DSPn tycker att vald låda ska ha.
//Magnus - Fegge & Mattes

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Enligt (tysk) uppgift finns någon dB headroom att vinna på att driva topp+bas istället för bas+bas, vilket iofs inte är någon världsomvälvande nyhet.

Johan Karlström
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Johan Karlström »

och då undrar en riktig noob:
Hur kommer det sig? :?

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Presentation: __________________________________________________

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Antagligen p g a att nätdelen blir mindre belastad av mid/hi och därmed kan den ge mer effekt till den andra kanalen.

/M

Johan Karlström
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Johan Karlström »

Någon som vet någonstans man kan läsa mer om detta?
Senast redigerad av 1 Johan Karlström, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Johan Oleniusson skrev:så bas/sub tar alltså mer kraft än mid/hi ?

Någon som vet någonstans man kan läsa mer om detta?
Är väl ganska logiskt tycker jag... En sub kräver mer effekt för att flytta luft...

Kolla t.ex. specarna på topp vs sub vad dom har för effekt...
//Magnus - Fegge & Mattes

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Magnus Gustafsson skrev:Antagligen p g a att nätdelen blir mindre belastad av mid/hi och därmed kan den ge mer effekt till den andra kanalen.
Just så.

Användarvisningsbild
Henrik Elamson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Henrik Elamson »

Magnus Jerkrot skrev:
Är väl ganska logiskt tycker jag... En sub kräver mer effekt för att flytta luft...
Ska man vara lite petig så flyttar man inte luften, rörelsen sker både framåt och bakåt, m a o befinner sig atomerna på samma ställe som innan ljud for förbi, dock kan ju suben kräva mer effekt för det :-)

Dave Rat har ju även publicerat ngn mätning där han inverterat polariteten på både in- och utgång på ena steghalvan för att på så vis jämna ut belastningen i nätdelen, enligt hörsägen kan ett steg på så vis bli ca 20% mer effektivt, vet ej vad resultatet blir i realiteten.....
http://fantasticsound.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Henrik Elamson skrev:Dave Rat har ju även publicerat ngn mätning där han inverterat polariteten på både in- och utgång på ena steghalvan för att på så vis jämna ut belastningen i nätdelen, enligt hörsägen kan ett steg på så vis bli ca 20% mer effektivt, vet ej vad resultatet blir i realiteten.....
Om du läser manualen till en gammal Lab 4000 så står det samma sak. Dock har/(bör) i princip alla tillverkare kommit på samma sak vid det här laget. Dave Rat's LA4/8:or har dessutom enkelrail och H-bryggeutgång så där märker man ingen som helst skillnad.

Användarvisningsbild
Henrik Elamson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Henrik Elamson »

Andreas Vinnberg skrev:
Henrik Elamson skrev:Dave Rat har ju även publicerat ngn mätning där han inverterat polariteten på både in- och utgång på ena steghalvan för att på så vis jämna ut belastningen i nätdelen, enligt hörsägen kan ett steg på så vis bli ca 20% mer effektivt, vet ej vad resultatet blir i realiteten.....
Om du läser manualen till en gammal Lab 4000 så står det samma sak. Dock har/(bör) i princip alla tillverkare kommit på samma sak vid det här laget. Dave Rat's LA4/8:or har dessutom enkelrail och H-bryggeutgång så där märker man ingen som helst skillnad.
Så kan det gå, i nyss nämnda fall rörde det sig om några gamla Crest-klumpar tror jag. Jag kan nog erkänna att jag aldrig/sällan läser manualer till slutsteg, i alla mina Meyer-lådor sitter stegen i lådorna så jag brukar sällan bry mig om just de detaljerna.

Hur fungerar H-bryggelösningen? Eller rättare sagt, vad styr transistorn för polaritetsvändningen? Låter ju onekligen som om det skulle kunna lösa optimeringsfrågan när man tänker på det. Som sagt, jag har inte funderat så mycket på detta tidigare, intressant konstruktion på LAB-lösningen i vilket fall som helst, känns som om de tänker till ibland. de goa gubbarna.
http://fantasticsound.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar