100v problem

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

100v problem

Inlägg av Johan Fälth »

Nån här som är duktig på 100v lösningar?

Vi har nyligen gjort en installation med 100v högtalare. Detta är fördelat på följande vis:

zon 1 = 8st infällda med trafon kopplad på 5w
zon 2 = Som ovan
zon 3 = 4st infällda med trafon kopplad på 5w
zon 4 = 4st utanpåligande med trafon kopplad på 5w - Dock annan fabrikat.

För att driva detta så har vi använt en förstärkare på 4x40w. Denna ska greja detta utan några problem.

Saken är den att 2st förstäkare har tackat för sig. Vi kopplade in en tredje som var av en kraftigare modell (1x240w), Gud tog även hand om denna.

Så vad kan då felet vara? Jag har tittat igenom hela kabelstammen, inga kortisar inga fel funna.

Mätte senare upp varje zon impedansmässigt o fick då fram följande.

z1 = 7,2ohm
z2 = 7,2ohm
z3 = 14,4ohm
z4 = 36ohm

Min teori är att moståndet i trafosarna i dom infällda ger fel motstånd.

T.ex så ger dom infällda ungefär samma motstånd på 5w (54ohm) som dom utanpåligande ger i 15w (52ohm).

Mätte även på en tredje högtalare på firman och fick då på 5w-280ohm samt 30w-27ohm.

Kan det helt enkelt vara så att trafosarna är fel och att den totala effekten i själva verket blir mycket högre än vad man har valt?

Är dålig på hur sånt här funkar, men det kanske finns någon här som är grym.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

När jag offererade/monterade min enda 100V anläggning fick jag rådet att ha dubbla effekten på förstärkaren mot vad högtalarna krävde. Följde detta och den anläggninger går fortfarande 20 år senare.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Tommy Thuvesson
Rookie
Rookie

Inlägg av Tommy Thuvesson »

Hej Johan
Du har impedansproblem med högtalarslingorna.
Först vill jag råda dej att skaffa kraftigare slutsteg" förstärkare" 40 w är i minsta laget.
Impedansen i slingorna är aldeles för låg för förstärkaren, minimun skulle vara 250ohm vid 100w för 40w förstärkaren och vid 70v som man kan gå ner till blir ca 125ohm.
Ex en förstärkare på 120w skulle de bli 83ohm vid 100v och vid 50v . 43ohm.
Det troliga som hänt med din förstärkare är att en säkring gått , men även utgångstrafon kan ha fått sej en törn.
Orsaken till den låga impendansen ligger troligtvis i högtalarna och dess trafo , kolla så att dom är kopplade på 100v och rätt uteffekt mät sedan var högtalare så rätt impedans finns .
Ex en högtalare på 30w har impedansen 330 ohm vid 100w så lägre effekt ger en högre impedans 15 w ca 660 ohm 7.5 w ca 1300 ohm och har man då ex 8 st högtalare på 7,5 w blir det ca 165 ohm ( 60w ut alltså i detta fall perfekt ampassning till en förstärkare på 60 w
Sedan kommer naturligtvis kablage till och det kan påverka också med lite högre impedans.
Hoppas du fått lite info

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Låter riktigt lågohmigt, Är trafon inkopplad överhuvudtaget?

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Det är inte 50V eller 75V? 100V är ju inte klenspänning (och inte 75 heller, för den delen) så 50V är historiskt sett vanligast i Sverige.

Lågspänning (upp till 660V) är ju nåt man måste ha behörighet för, så de flesta ljudprodukter brukar ju ha varit 50V-standard, just för att.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

Nicke: Jo, den är inkopplad. Högtalaren är av modell "mycket billig".

Thommy: Underbart! Då stämmer min teori med andra ord. Då har jag något att gå på när jag ska prata med levrantören.

Lasse Johansson
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Lasse Johansson »

Hej Johan.

Varit med om samma.

Lösningen:

Köp ett steg som är avsett för 70/100 volt slingor. ( ju dyrare desto bättre )
runt 4-600 watt behöver du och som sagt byggt för 70/100 volts slingor.

Anders Häggblom
Rookie
Rookie

Inlägg av Anders Häggblom »

En dum fråga,

Hur mäter du impedansen i slingorna? Om du mäter med en vanlig multimeter kallas det resistans och det kan sluta mäta för det kommer inte att säga dej nånting förutom summan av alla parallellkopplade 100-volts trafosars primärlindningars DC-resistans. Den kan mycket väl vara 7,2 ohm, eller 14 eller 36 för den delen. Det är ju inte riktigt det vi är ute efter.

Men eftersom du skrev att du mätte varje zon impedansmässigt så vet du säkert redan det här.

Om alla högtalare fungerar (en stund i alla fall) och låter bra så känns det som att ett bättre, kraftigare steg kan vara lösningen.

/Anders

Tommy Thuvesson
Rookie
Rookie

Inlägg av Tommy Thuvesson »

Man är inte hjälpt av att bara byta slutsteg ett av dom största 100v stegen med trafo är på 480w och där ligger miniimpedansen på 20.8 ohm vid 100v och 10.4ohm vid 70v.
En begränsning är bla. utgångstrafon .Skulle man ha en trafo som klara mer skulle den bli väldigt stor .
Lab har några slutsteg som man kan även kan köra 100v ut på , men där finns ingen utgångstrafo,utan kör ut direkt. en som tex lämnar 4x 1700 w vid 100v (68:4) lastas ner till 3-4 ohm men där hamnar man i prisläge på nästan 35.000 ex moms. så det är lite skillnad mot det vi pratar om.
bif länk nedan
http://labgruppen.com/index.php/product ... /c/c_68_4/
/Tommy

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

Anders Häggblom skrev:En dum fråga,

Hur mäter du impedansen i slingorna? Om du mäter med en vanlig multimeter kallas det resistans och det kan sluta mäta för det kommer inte att säga dej nånting förutom summan av alla parallellkopplade 100-volts trafosars primärlindningars DC-resistans. Den kan mycket väl vara 7,2 ohm, eller 14 eller 36 för den delen. Det är ju inte riktigt det vi är ute efter.

Men eftersom du skrev att du mätte varje zon impedansmässigt så vet du säkert redan det här.

Om alla högtalare fungerar (en stund i alla fall) och låter bra så känns det som att ett bättre, kraftigare steg kan vara lösningen.

/Anders
Jo, jag vet. Jag har bara Ohm Mätt med en vanlig multimeter. Det är inte alls rättvist att göra så, men det ger ändå en liten hint enligt många gurus jag pratat med.
Vi ska prova att går ner i spänning och köra på 70volt samt nyttja ett högpassfilter på runt 60-70hz då det försvinner väldigt mycket effekt där under.

Skriv svar