Bose

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

... och jag hade inte datorn med mej så jag kunde inte delya subbarna den metern. [/quote]

I och för sig har ju tidsfördröjning använts med rätt bra resultat långt innan datorer fanns i var mans hand. Det går att häfta rätt bra. En meter = c:a 3 millisekunder.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

cyberpunk skrev:... och jag hade inte datorn med mej så jag kunde inte delya subbarna den metern.
I och för sig har ju tidsfördröjning använts med rätt bra resultat långt innan datorer fanns i var mans hand. Det går att häfta rätt bra. En meter = c:a 3 millisekunder.[/quote]

Jo datorn va inte för att räkna ut delytiden utan att lägga den i procesorn.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

mackieboy skrev:Jo datorn va inte för att räkna ut delytiden utan att lägga den i procesorn.
Aha... tänkte inte på det, i och med att jag själv aldrig skulle köpa en processor jag inte kunde komma åt utan dator.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

cyberpunk skrev:
mackieboy skrev:Jo datorn va inte för att räkna ut delytiden utan att lägga den i procesorn.
Aha... tänkte inte på det, i och med att jag själv aldrig skulle köpa en processor jag inte kunde komma åt utan dator.
Inte jag häller mennär man hyr och man får med den procesorn då e det inte så mycket man kan göra. Jag hade häldre velat ha omnidriven men den va upptagen så jag fick välja mellan Sundweb eller DBX då valde jag DBX. Jag tuycker att sondweben brusar aldeles för mycket.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Vilken dbx var det eftersom du inte kunde ändra delaytider? Har haft lite trassel med det själv, med en 260. Lyckades inte ens göra det med dator ansluten.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Jag använde 482an Hade jag haft 480 så hade jag haft möjlighet att editera utan dator men på 481 och 482 så måste man ha dator.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Hört på annat håll:

"But the true BS artist has always been Bose!"
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

cyberpunk skrev: Det är väl som i så många andra fall en sanning med modifikation?
Just att det är bredbandselement i den gör ju att avstånden mellan elementen är för stora för att de ska bete sig som ett Line Array i de högsta frekvenserna. I talområdet däremot beter de sig fortfarande som en linjekälla, och där kan jag tänka mig att de fungerar alldeles utmärkt.
I de högsta frekvenserna? Men diskant kopplar väl inte? Därav L'Acoustics finfina konstruktion i nya Kudo med justerbar diskantspridning över horizontalplanet.
Q.E.D

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Diskant kopplar om vågfronten är obruten. Obruten blir den om de separata ljudkällorna är tillräckligt nära varandra och närheten bestäms av våglängden -- om man befinner sig närmre ihop än en våglängd vid en given frekvens så får man en koherent vågfront, inte annars. Jag har hört en labb-pinne med 2" element (bredbandselement för datorhögtalare) som låter mycket bra (för priset) och som har bättre diskantkoppling än tex. Bosepinnen.

Vill man verkligen gräva ner sig och begripa det här från början så ska man nog läsa på, och en tung genomgång får man i Christian Heils paper till AES-konferens 92 i Wien, 1992:

http://www.l-acoustics.com/pdfproda/WST%201992.zip

Inte något för den som började kånka spånskivelådor vid tretton och sen hoppade av skolan för att göra Brinkenstjärnakarriär, direkt. Jag förstår en mycket begränsad del av matten, men klart intressant är det.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

Måns Nilsson skrev:Diskant kopplar om vågfronten är obruten. Obruten blir den om de separata ljudkällorna är tillräckligt nära varandra och närheten bestäms av våglängden -- om man befinner sig närmre ihop än en våglängd vid en given frekvens så får man en koherent vågfront, inte annars. Jag har hört en labb-pinne med 2" element (bredbandselement för datorhögtalare) som låter mycket bra (för priset) och som har bättre diskantkoppling än tex. Bosepinnen.

Vill man verkligen gräva ner sig och begripa det här från början så ska man nog läsa på, och en tung genomgång får man i Christian Heils paper till AES-konferens 92 i Wien, 1992:

http://www.l-acoustics.com/pdfproda/WST%201992.zip

Inte något för den som började kånka spånskivelådor vid tretton och sen hoppade av skolan för att göra Brinkenstjärnakarriär, direkt. Jag förstår en mycket begränsad del av matten, men klart intressant är det.
Så med andra ord kanske inte Kudo-modellen på att kunna skicka iväg diskant åt olika håll med plexiglas-skivor i hornet så lyckad. Vi diskuterade detta när vi var o tittade på lådorna, alltså att man borde "bryta" pelareffekten när en låda i mitten helt plötsligt sprider annorlunda än övriga.
Q.E.D

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Sålänge de akustiska centrumen ligger inom en fjärdel av våglängden från varandra så borde man väl fortfarande uppnå line array-verkan vid de högre registren?

Nexo GeoT är ju riktigt fiffigt! De bägge åttatummarna i fronten har en fysisk blockering framför elementet, som gör att det akustiska centrumet beter sig som två centrum, d.v.s. som två element på fyra tum. Då har man helt plötsligt dubblat marginalen man nyss hade! :)

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Naturligtvis spelar det in hur långt arrayet är också, men nu diskuterar vi ju framför allt diskant, och då är ju inte arraylängden lika kritisk (för det är sällan man hänger såpass få lådor).

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

aha...jag tror jag förstår...(nästan) men säger ni att det funkar så får jag ta er på orden :)
Q.E.D

Skriv svar