Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Hittade det här eminenta forumet och kände att det var rätt plats för denna min fråga...
Jag skall sätta ihop ett PA till 60-tals rock och dansbandsmusik. Publik mellan 300-500, inomhus. Det jag inte har koll på är hur mycket steg och högtalare jag behöver och vilka märken som kan vara lämpliga. Jag behöver väl inte säga att det absolut inte gör något om det kostar så lite som möjligt, inte många kronor in på det i alla fall. Beg går också jättebra.
Hojjta till om det behövs mer info för att komma med relevanta svar men jag tror väl jag fick med det viktigaste.
Tack för det Jerker! Började tro att mina önskemål var för futtiga för att alla festivalfantomer här skulle ha lust att sänka sig så lågt att man svarade.
Men nu fick jag loss grejjor som räcker och blir över till ruggigt bra villkor så jag klarar mig, en omgång Yamaha 4 st 2x18" basar och 8 st 12" toppar komplett med steg och dsp. Jag vet att det är overkill men jag kan skala ner det efter behov och jag har spelat på dom förut så jag vet hur dom låter. Det räckte till sossarnas konvent-fest i Malmö i höstas så det skall nog räcka till ett gäng medel/överåriga dansörer. Det finns väl i alla fall inga som är så snabba på att klaga för att man spelar för starkt som just dom?
Fast egentligen skulle jag ju vilja ha ett system där man kan ha superkoll på spridningen eftersom den här publiken vill kunna sitta en halvmeter från dansgolvet och diskutera viskandes med hörapparaten kvarglömd hemma och sen kliva en meter åt sidan och ha bra "dans-tryck". Fast det är väl en utopi med tanke på vad jobben betalar... och egentligen spelar det ju ingen roll eftersom allt ändå är mitt fel och hur bra man är gör det så är det i alla fall fel. Och ja, jag spelade för, i omgångar, totalt 4 000 pensionärer i höstas och värre publik får man nog leta efter. Att dansgolvet inte var halt nog var även det mitt fel!
Men nu har jag ju skaffat det jag behövde så den ursprungliga frågan kan väl ses som besvarad.