Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
behöver tips på ruskigt prisvärda toppar!
de ska vara antingen med 12" eller 15"-bestyckning.
möjlighet till aktiv delning
trapetzoid *solglasögon*
ju kompaktare desto bättre, dock ej coaxialer.
bra pris (max 10 lök/st)
Av det jag har kommit i kontakt med i den här storleken så är nog Martin F15 (heter den så cyberpunk?) den trevliga. JBL MP415 eller 412 är också väldigt trevliga, går att använda som monitor dessutom.
Priser har jag inte så stenkoll på, men det borde vara inom rätt intervall. Dock vet jag inte om du kan köra MPserien aktivt utan att labba litegranna.
martinlådan verk egentligen treligare, problemet me jbl:n e att spridningen är 70x70.. vill gärna ha som sprider lite mer horisontalt och lite mindre verikalt.. typ 50x90
Martin F15 är trevlig som dawen säger (tycker jag iaf), men som sagt lite dyrare än din spec. Dessutom måste man modda den med en switch om man ska kunna köra den aktivt också. Ingen svår grej iofs.
Yorkville U15 tycker jag är väldigt trevlig också. Vet inte exakt vad den listar på, men det bör vara någonstans i krokarna. Bli inte skrämd av att den är lite större, för den väger inte mer än mina F15 (kanske lite mindre t.o.m). Har dessutom switch för aktivt/passivt.
JBL MP415 har jag bara provlyssnat med CD, tyvärr inte använt på gig, men jag tyckte nog den lät helt OK för priset den med.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Ingo skrev:Du har fått ett par riktigt bra förslag tycker jag. Vill dessutom tipsa om Yorkville övriga sortiment. Prisvärda med bra drivers.
F15 är en bra allroundlåda för rätt peng. Rekommenderar en lyssning!
Jag har i en annan tråd frågat om SRM450, och anknyter lite till den här. Det är ju RCF-element /RCF-drivers (precis som mycket/det mesta av yorkvilles väl?). Någon som har några ljudåsikter om denna?
Som färsking på forumet kastar jag mig direkt in i hetluften och slår ett slag för några av Turbosounds mindre modeller som jag haft goda erfarenheter av. T ex TCS 56/59 för listpriset 9 920sek + moms eller TXD 151 för 7 196sek + moms.
Angående SRM 450 tyckar jag att den är lite spetsig i karaktären för min smak. Jag föredrar lite varmare ljud än vad den levererar. Plastlådor som gillar lite mer är EV''s modeller, dB''s Operaserie eller allra helst RCF''s gamla ART300.
Ingen har frågat vad du skall ha lådorna till ännu, men om du berättade det kanske det blir lättare att tipsa.
Tanken är väl att de ska vara till allt möjligt. Ju mer mångsidiga desto bättre.
Jag kan hålla med om att mackielådorna är lite spetsiga kanske, men det är ju lättare att ta bort lite spetsighet dom gånger det stör, än att lägga till på ett bra sätt så det blir lite "pushigare" när det behövs. T ex vokalisten som ska fram i rockbandet, eller energin i elgitarren...
Jag har redan två st SRM450 det är därför jag är sugen på fler (då jag ju genom att köpa bara 2 plötsligt har 4.. ska man köpa nytt krävs det ju 4 nya..)
Om du nu vill ha ett par mångsidiga lådor så kanske inte MP-412 är så tokig ändå? Vi kör den som monitorlåda på rätt stora scener med väldigt bra resultat.
Kul att du hittat hit Daniel! Ännu roligare att du rekommenderar ART300, som är fantastiskt mysig
Som färsking på forumet kastar jag mig direkt in i hetluften och slår ett slag för några av Turbosounds mindre modeller som jag haft goda erfarenheter av. T ex TCS 56/59 för listpriset 9 920sek + moms eller TXD 151 för 7 196sek + moms.
/Daniel
Turbos TCS-serie är en bra installationslåda, men då den inte har handtag och liknande så är den ju inte särskilt allround.
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Deathofdoom skrev:Nu hänger jag inte med.....vad då bytta mellan aktiv/passiv?
Han vill kunna driva lådan passivt delad (med en stegkanal), men kunna svitcha den och driva den aktivt delad med en stegkanal på LF och en kanal på HF.
Felanvända begrepp ställer till det. "Aktiv" betyder för mig inte att en låda har inbyggt slutsteg, utan att den är aktivt delad. Sen kan den ha stegen i lådan eller utanför, det är sak samma.