Alcons linearray
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
Alcons linearray
Jo, Electrosound har tagit in Alcons LR16, linearray med banddiskant och 2x8". Lyssnade lite på den på popaganda, riktigt bra stereobild. Sedan var inmaterialet (skramlig pop med sångare utan micteknik) inte det bästa, men det lät trevligt det jag hörde.
http://www.alconsaudio.com/site/product ... asons.html
http://www.alconsaudio.com/site/product ... asons.html
"This is the updated input list"
- Tobias Walka
- PAR-36

- Kontakt:
- David Wennberg
- PAR-64

- Måns Nilsson
- PAR-56

- Kontakt:
- David Wennberg
- PAR-64

- Tobias Walka
- PAR-36

- Kontakt:
- David Wennberg
- PAR-64

-
Nicklas Arlevall
- PAR-46

- Kontakt:
- David Wennberg
- PAR-64

-
Nicklas Arlevall
- PAR-46

- Kontakt:
- David Wennberg
- PAR-64

-
Mikael Heurlin
- PAR-30

- Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
- Kontakt:
- David Wennberg
- PAR-64

- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
ian skrev:GeoS hänger på Göta Lejon, riktigt trevliga saker. GeoT har jag bara hört i kungsan med typ 6 lådor per sida (LagomGott som hängde dit dem), inte skoj alls.
Ett klassiskt exempel på för lite lådor verkar det som. Har inte hört GeoT annat än i Kungsan heller. Lät väl OK. Hade svårt att avgöra riktigt då "talangen" var sisådär för att vara snäll. Källor jag litar helt och fullt på säger däremot att GeoT är "THE shit" när man har ett anständigt antal lådor.
På Göta Lejon hänger det väl 18 lådor per sida eller nåt, så det kan jag gott tänka mig låter bra.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
20 vill jag minnas, men det var ett tag sen jag var där, och jag gjorde bara inspelning. och nearfills i scenkant (jag hade ett par precis bakom mina öron från där jag satt under scenen).
Jag har lite svårt att tro att en så plastig låda kan låta lika bra som GeoS, men det är bara min inre "peka-och-skratta"-reflex. Ser ut som en panasonic kasettradio, anno 1992 :)
Jag har lite svårt att tro att en så plastig låda kan låta lika bra som GeoS, men det är bara min inre "peka-och-skratta"-reflex. Ser ut som en panasonic kasettradio, anno 1992 :)
"This is the updated input list"
-
Gäst
Jag är en av de som anser att GeoT är en av de mest kompetenta systemen på marknaden. Den har i mina ögon allt! Liten och lätt, lättriggad, exakt flygsystem, bra prediktionsmjukvara, caridoiodegenskaper och låter så bra så man tycker nästan att det är lite för bra... Det saknar kanske lite av den brutala kraft som t ex M3D har och skulle kanske inte vara mitt förstahandsval för en stor hårdrocksscen, men egentligen fixar den det med utan att svettas. Det är mer en känsla av power som finns i M3D som är rätt skön att ha.
GeoS behöver minst 10 lådor per sida för att bli riktigt bra tycker jag.
GeoS behöver minst 10 lådor per sida för att bli riktigt bra tycker jag.
-
Daniel Ryden
- PAR-20

- Presentation: Production Manager / Creative Director / Sound Designer
Sales director for GLP Nordic Region
Sales director for Minuit Une Nordic region - Ort: Västerås
- Kontakt:
Jag har jobbat mycket med både GeoS och GeoT och anser att båda systemen är klockrena.. Det går att få riktigt bra tryck med få lådor också.. Mycket handlar om hur man har hängt det. GeoS tillsammans med flugna cd12-or och cd18 på backen ger ett sjujävla tryck om man vill. Men där man inte behöver den där extrema djupbasen räcker det gott och väl med bara cd12-orna.
Jag hängde GeoT på Peace & Love senast..8+1 lådor. Bara positivt från alla gästande tekniker.
Sen är det en grym bonus att det är så lättriggat.
/Danne
Jag hängde GeoT på Peace & Love senast..8+1 lådor. Bara positivt från alla gästande tekniker.
Sen är det en grym bonus att det är så lättriggat.
/Danne
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Jag, Ingo och Henrik var förbi Brollan (fast han var inte där, istället fuskade han och hade semester så José fick ta hand om oss) och lyssnade lite på den lilla pelaren från Alcons.
Alcons QR36
Henrik var tyvärr tvungen att springa till tåget efter en snabblyssning, men både Ingo och jag tyckte nog att den lät lika bra som SLS'en men spelade bra mycket starkare.
Vi staplade upp två stycken QR36 på varandra (och en McCauley-sub brevid) på gårdsplanen och tutade på med diverse CD's samt hojtade i mik. Mycket bra rösttydlighet var det minst sagt, och vissa detaljer som man knappt hör med andra lådor hörde man plötsligt. Mycket bra dynamik är väl slutsatsen.
En stapel på 2 meter räckte rätt långt. Med 3 eller fyra lådor hängande så klarar man nog av saker man inte trodde var möjligt med så lite saker.
Det som är kul med bra banddiskanter är även den nästan totala avsaknaden av rundgångskänslighet. Med rätt frisk gainat stoppade vi utan problem en mik mot gallret framför bandet utan en antydan till rundning. Flyttade man miken från bandet mot konelementen ville det däremot sticka iväg i vanlig ordning. Men att knappt ha någon risk för rundgång över 1KHz tackar man ju inte nej till.
Har man lyssnat på bandhögtalare tidigare så har man varit skeptisk till hur bra det funkar till rock'n roll, och mer tänkt det som "finlir-lådor". Jag börjar tro att den myten är spräckt även med dessa små lådor. Har inte hört dem med tyngre matrial själv, men på Debaser sitter det numera en sån här låda per sida plus subbar iställed för D&B C7, vilket helt klart tyder på att det håller hela vägen.
Alcons QR36
Henrik var tyvärr tvungen att springa till tåget efter en snabblyssning, men både Ingo och jag tyckte nog att den lät lika bra som SLS'en men spelade bra mycket starkare.
Vi staplade upp två stycken QR36 på varandra (och en McCauley-sub brevid) på gårdsplanen och tutade på med diverse CD's samt hojtade i mik. Mycket bra rösttydlighet var det minst sagt, och vissa detaljer som man knappt hör med andra lådor hörde man plötsligt. Mycket bra dynamik är väl slutsatsen.
En stapel på 2 meter räckte rätt långt. Med 3 eller fyra lådor hängande så klarar man nog av saker man inte trodde var möjligt med så lite saker.
Det som är kul med bra banddiskanter är även den nästan totala avsaknaden av rundgångskänslighet. Med rätt frisk gainat stoppade vi utan problem en mik mot gallret framför bandet utan en antydan till rundning. Flyttade man miken från bandet mot konelementen ville det däremot sticka iväg i vanlig ordning. Men att knappt ha någon risk för rundgång över 1KHz tackar man ju inte nej till.
Har man lyssnat på bandhögtalare tidigare så har man varit skeptisk till hur bra det funkar till rock'n roll, och mer tänkt det som "finlir-lådor". Jag börjar tro att den myten är spräckt även med dessa små lådor. Har inte hört dem med tyngre matrial själv, men på Debaser sitter det numera en sån här låda per sida plus subbar iställed för D&B C7, vilket helt klart tyder på att det håller hela vägen.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
- Mats Wennersten
- Rookie

- Presentation: Ljudtekniker, Backlinetekniker med 28 års erfarenhet i turnébranchen, Har egen uthyrningsfirma
- Kontakt:
Jag har giggat en del på GeoT och GeoS och spontant tycker jag GeoT lådan fungerar utmärkt när det är 8 st eller fler per sida, väldigt verklighetstroget och snyggt, däremot har jag fått en känsla av att GeoT tappar en del toppdiskant på lite avstånd, typ efter 45-50 meter, vore kul med synpunkter på det.
GeoS tycker jag är lite klen och spretig i karaktären, även med många lådor.
Alcons har jag bara hört positiva rektioner på hitills, Pontus Norgren som gör Europe har gigat en del på dom runt i europa och har bara utryckt positiva intryck.
Själv använder jag d&b Q-system sedan ett år tillbaka och har bara gjort jobb på dom ännu som jag varit toknöjd med, en annan fördel med detta system är att man inte behöver så många lådor för att uppnå stort frekvensregister, då varje Q1 spelar från typ 60 - 17 kHz 139 dB och man istället kompenserar ner lågmiden på slutsteget D12 med antalet Q1 or man hänger in, detta medför att det här systemet blir väldigt kostnadseffektivt då man inte behöver så många lådor jämfört med några andra system på marknaden, trots prisnivån.
Har gjort hårdrocksgig, folkmusik, jazz m.m på Q-systemet och alltid haft otrolig närhet, gott om botten och lågmid och kastlängd utomhus t.o.m i toppdiskanten upp till c:a 75 meter.
Några konserthus runt om i landet har redan bytt ut till Q-system med mindre antal lådor än det som har hängt innan, t.ex. DV-dosc.
Är inbjuden till Helsingfors i slutet av september för att närvara på konserten med Nightwish på Hartwall Arena (större än Globen) för att få fler intryck av d&b´s Q-system, återkommer med reflektioner.
MVH
/Skuggan (Gammal branchräv)
GeoS tycker jag är lite klen och spretig i karaktären, även med många lådor.
Alcons har jag bara hört positiva rektioner på hitills, Pontus Norgren som gör Europe har gigat en del på dom runt i europa och har bara utryckt positiva intryck.
Själv använder jag d&b Q-system sedan ett år tillbaka och har bara gjort jobb på dom ännu som jag varit toknöjd med, en annan fördel med detta system är att man inte behöver så många lådor för att uppnå stort frekvensregister, då varje Q1 spelar från typ 60 - 17 kHz 139 dB och man istället kompenserar ner lågmiden på slutsteget D12 med antalet Q1 or man hänger in, detta medför att det här systemet blir väldigt kostnadseffektivt då man inte behöver så många lådor jämfört med några andra system på marknaden, trots prisnivån.
Har gjort hårdrocksgig, folkmusik, jazz m.m på Q-systemet och alltid haft otrolig närhet, gott om botten och lågmid och kastlängd utomhus t.o.m i toppdiskanten upp till c:a 75 meter.
Några konserthus runt om i landet har redan bytt ut till Q-system med mindre antal lådor än det som har hängt innan, t.ex. DV-dosc.
Är inbjuden till Helsingfors i slutet av september för att närvara på konserten med Nightwish på Hartwall Arena (större än Globen) för att få fler intryck av d&b´s Q-system, återkommer med reflektioner.
MVH
/Skuggan (Gammal branchräv)