Micka fiol trådlöst
-
Johannes Tegern
- PAR-46

- Kontakt:
Micka fiol trådlöst
Vi ska micka en fiol och koppla micken till en Shure U1. Hur gör man enklast? Vi funderade på en Shure Beta 98H/S, men den är ju mer anpassad för högre ljudtryck såsom till trumpet, saxofon och trummor. Är en vanlig rundtagande mygga ett alternativ, typ en DPA 4060?
-
Jacob Thulesius
- PAR-20

- Presentation: Fram tills nu har jag frilansat som musiker & ljudtekniker, jobbat som instrumentlärare, Apple-försäljare och drivit egen konsultfirma. Nu är siktet inställt på juridiken men vem vet vad som händer i framtiden...
- Kontakt:
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Jag mikar felor med myggor från BG Staaf. väldigt billig mygga med hyfsad kvalitet.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Jakob Carlsson
- PAR-64

- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Kör på en rundupptagande mygga med bra fäste för fiol, om inget annat duger funkar ju alltid BRA gaffa, inget billigt skräp om du ska tejpa på en fiol utan det måste vara riktigt bra gaffa (som också kostar en del pengar som med allt annat med kvalitet). Du kan ju ringa närmaste konserthus som har symfoniorkester om du vill ha tips på fäste eller så kanske dom kan hyra ut till dig om dom har egna.
-
Johannes Tegern
- PAR-46

- Kontakt:
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
-
Johannes Tegern
- PAR-46

- Kontakt:
Jag befinner mig tyvärr i Göteborg, men tack ändå. Giget är om drygt en månad, tills dess så bör man väl få tag på ett vettigt fäste.
Ganska kul gig faktiskt. En 4-dagars världskonferens med 1500 deltagare som avslutas med en galamiddag. En stor scen samt en rund scen i mitten av lokalen med snurrpodie där Linda Lampenius ska stå och spela. Inte omöljigt att man hinner fota lite...!
Ganska kul gig faktiskt. En 4-dagars världskonferens med 1500 deltagare som avslutas med en galamiddag. En stor scen samt en rund scen i mitten av lokalen med snurrpodie där Linda Lampenius ska stå och spela. Inte omöljigt att man hinner fota lite...!
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Det e väldigt svårt att få tillstånd att tejpa på en fela framförallt om den peronen spelar i symfoniorkester. Har man en fela värld 400 tusen så vill man inte att någon tejpar på den.Jakob Carlsson skrev:Kör på en rundupptagande mygga med bra fäste för fiol, om inget annat duger funkar ju alltid BRA gaffa, inget billigt skräp om du ska tejpa på en fiol utan det måste vara riktigt bra gaffa (som också kostar en del pengar som med allt annat med kvalitet). Du kan ju ringa närmaste konserthus som har symfoniorkester om du vill ha tips på fäste eller så kanske dom kan hyra ut till dig om dom har egna.
- Mats Leijonhufvud
- PAR-46

- Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.
Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.
Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite. - Ort: Göteborg
- Kontakt:
Hur tänkte du nu? Tejpar du fast dina mikrofoner på mikrofonstativen om de inte passar i klykan också?Kör på en rundupptagande mygga med bra fäste för fiol, om inget annat duger funkar ju alltid BRA gaffa, inget billigt skräp om du ska tejpa på en fiol utan det måste vara riktigt bra gaffa (som också kostar en del pengar som med allt annat med kvalitet).
"Those are my principles. If you don't like them I have others"
-
Jakob Carlsson
- PAR-64

- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Eh, nej? Men gaffa modell bättre fungerar faktiskt att sätta fast mickar med på det mesta och det lämnar inga spår efter sig, vet folk som tejpat mickar på Steinway-flyglar mitt framför ägarens ögon och sen dragit bort tejpen efter konserten utan att det lämnat några märken, så det fungerar.Mats Lindgren skrev:Hur tänkte du nu? Tejpar du fast dina mikrofoner på mikrofonstativen om de inte passar i klykan också?Kör på en rundupptagande mygga med bra fäste för fiol, om inget annat duger funkar ju alltid BRA gaffa, inget billigt skräp om du ska tejpa på en fiol utan det måste vara riktigt bra gaffa (som också kostar en del pengar som med allt annat med kvalitet).
Många fästen för felor är också lika stora och tydliga som en remsa gaffa när man ser dom monterade så ibland så börjar man fundera på om det inte är en remsa gaffa som sitter där.
- Mats Leijonhufvud
- PAR-46

- Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.
Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.
- Kontakt:
Jag har en fiol som iofs inte är lika exklusiv som den som Linda Lampenius spelar på. Jag skulle a l d r i g komma på tanken att sätta en bit gaffatejp på den för att fästa en mikrofon. Det finns små och smidiga fästen som fungerar jättebra och anpassade för ändamålet. Det blir bäst.Många fästen för felor är också lika stora och tydliga som en remsa gaffa när man ser dom monterade så ibland så börjar man fundera på om det inte är en remsa gaffa som sitter där.
Jag skulle heller inte komma på idén att tejpa saker på en Steinwayflygel. Vad gör du om det råkar följa med en liten bit lack när du drar bort tejpen?
"Those are my principles. If you don't like them I have others"
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Kontakt:
Jag tejpar mikar i locket på en steinway för jag vet att den håller för det där e en bra lack ocvh trä som hålller fö det. Men en fijol har ett väldigt tunt och bräckligt trä och en fijol är resonansen i lådan väldigt viktig. Tejp försämrar resonansen i lådan.Jakob Carlsson skrev:Eh, nej? Men gaffa modell bättre fungerar faktiskt att sätta fast mickar med på det mesta och det lämnar inga spår efter sig, vet folk som tejpat mickar på Steinway-flyglar mitt framför ägarens ögon och sen dragit bort tejpen efter konserten utan att det lämnat några märken, så det fungerar.Mats Lindgren skrev:Hur tänkte du nu? Tejpar du fast dina mikrofoner på mikrofonstativen om de inte passar i klykan också?Kör på en rundupptagande mygga med bra fäste för fiol, om inget annat duger funkar ju alltid BRA gaffa, inget billigt skräp om du ska tejpa på en fiol utan det måste vara riktigt bra gaffa (som också kostar en del pengar som med allt annat med kvalitet).
Många fästen för felor är också lika stora och tydliga som en remsa gaffa när man ser dom monterade så ibland så börjar man fundera på om det inte är en remsa gaffa som sitter där.
-
Per Johanson
- PAR-64

-
Göran Larsson
- PAR-20

- Presentation: "Faan vi arbetar inte, vi spelar musik!!!" - Punkrockaren Trindeman Lindeman
Ett annat trick jag provat för att micka fiol trådlöst är att köra med headset med bom mot vänstra kinden och sen böja bommen utåt, nedåt mot instrumentet.
Jag har även gjort "mickhållare" för vanliga myggor genom att böja ett gem att gaffa fast myggan på och sen kroka fast det i stränghållaren (det är den svarta "trekanten" längst "ner" på instrumentet) och sen bara gaffa kabeln lite bakom på hakstödet.
På flygel använder man AMT M-40!!!
Jag har även gjort "mickhållare" för vanliga myggor genom att böja ett gem att gaffa fast myggan på och sen kroka fast det i stränghållaren (det är den svarta "trekanten" längst "ner" på instrumentet) och sen bara gaffa kabeln lite bakom på hakstödet.
På flygel använder man AMT M-40!!!
- Gustaf Gagge
- PAR-56

- Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden - Ort: Stockholm
att tejpa ett par Beta 91 i locket och sen stänga det är väll ingen dum idé. bättre än att köra med kondningar och öppet lock då man slipper rundgångs problem och att man tar upp allt som står brevid pianot. iaf i live sammanhang.Per Johanson skrev:Varför vill man överhuvudtaget tejpa mickar i flygel? Det låter ju ändå kass?
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Rundtagande mygga är helt ok, så länge violinisten inte står mitt i en röjig rockbackline. DPA:s hållare är klart smidigast, tätt följt av Staaf-varianten med hake och hårsnodd. DPA-hållarna passar dessutom som sagt till det mesta i myggväg med tunn kabel, som MKE-2 eller Sanken COS-11 eller nåt annat smått. Tejp på fiol går riktigt långt bort, dels av praktiska skäl (det kan råka bli kvar klibb eller följa med nån träflisa etc även om risken är liten) och dels eftersom det rent psykologiskt i de flesta konsertviolinisters ögon degraderar ljudteknikern till nåt... riktigt schaskigt, i brist på bra liknelser.
(Ett vanligt klämfäste, typ kragklämma, funkar också helt ok om man klämmer den i antingen stränghållaren eller stallets fot.)
Görans tips med headmike är också väldigt smidigt. Fast jag föredrar 4011 på flygel. Och det mesta annat.
(Ett vanligt klämfäste, typ kragklämma, funkar också helt ok om man klämmer den i antingen stränghållaren eller stallets fot.)
Görans tips med headmike är också väldigt smidigt. Fast jag föredrar 4011 på flygel. Och det mesta annat.
-
Per Johanson
- PAR-64

- Mats Leijonhufvud
- PAR-46

- Kontakt: