Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Håller med föregående. Börja med en SM58. Är det till dig själv så kan du ju testa andra mickar när du får tillfälle och bilda dig en egen uppfattning om vad du gillar.
Jag har egen "ljudfirma" och behöver nån mic i den prisklassen som passar dom stilarna jag nämnde. SM58:or har ja men skulle behöva någon annan också.
Tycker inte den passar så bra jämt.
SM58 / B58 är det som gäller.. skaffa en bunt såna till att börja med så kan det va kul att krydda med nåt kul sen.. audix, sennheiser, shure kondingar..
that said, min favoritmic så här långt är SM86. Den är ljusare än en SM58 utan att bli vass som en B87 tenderar att bli. Den har också mindre proximity-effekt än en SM58, vilket gör att den passar för många olika röster och varianter på micteknik.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år. började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program. fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm. Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video, Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
skulle nog säga att en dynamisk mick som sm58 eller beta 58 passar bäst. Då en kondning är mycket känsligare för läck från högljudda förstärkare och trummor från ett rock band. förutom shure finns ju audix och akg som har bra mickar i den prisklassen.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/
Vet inte om jag kom in på rätt forum, men eftersom ämnet ändå är mickar.
En kollega till mig drabbades igår av en person utan mikrofonvana. Personen pratade för lågt och för långt ifrån micken. Resultatet blev att det rundade i tid och otid då han försökte fånga in hennes röst.
Finns det någon mikrofon som är mindre rundgångskänslig? Vill försöka lösa detta problem utan kringutrustning eftersom sådant här dyker upp vid middagar och liknande då riggen oftast är av enklare slag, typ mindre disco/party/trubadur rigg.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?
d där har ja också varit med om ett antal gånger. Inte så kul.
Sm 58:an är inte så känslig, men B58 är säkert ännu okänsligare.
Vad använde han för mic ?
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år. började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program. fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm. Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video, Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
jag tycker om att sätta på osäkra sångare/talare headsett mick eftersom det är svårare för dem att göra fel. annars en kondensator mick. för osäkra kan sm58 vara helt fel eftersom det är lätt ha den för långtifrån eller ha den helt fel riktad
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år. började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program. fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm. Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video, Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Sm87 eller sm86. eller varför inte neumann ksm 104/105 som är väldigt bra kondensator mickrofoner kanske över din prisklass men ändå.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år. började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program. fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm. Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video, Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Presentation: Arbetar som ljudtekniker i livesammanhang, komponerar och producerar musik för event, media och smakupplevelser. Kolla gärna in vår webb www.tasteofsound.se för mer info.
Leif Baltazars skrev:
Finns det någon mikrofon som är mindre rundgångskänslig?
Audix OM7 anses av många som särskilt okänslig för rundgång. Jag tycker mig dock inte uppleva såååå himla stor skillnad att det skulle vara revolutionerande. Talare/sångare med dålig mikteknik innebär alltid problem.