Micka fiol trådlöst

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Fyller i lite i ditt inlägg Mats:

"när det finns så mycket bättre lösningar"

Hoppas det är ok!
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Hur gör ni killar för att få smältlim att fästa bra på harpa? Jag brukar matta ner ytskiktet en aning med 000-papper, finns det kanske bättre sätt?

(P.S. Jag har ett par askar med 19 mm häftklammer över från senaste symfonigiget - det var färre andravioliner än jag trodde. Nån som vill köpa?)

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Inlägg av Jakob Carlsson »

Mikael: slösa inte så fina saker som smältlim på harpor, smältlim används bara på fina saker som mixerbord vet du väl.

Nä, nu ska inte det här spåra ur totalt :)

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Hihi, jag skulle nog döda någon om någon ville sätta fast mickar på min cello med häftklammer. Men men, nu var det ju andravioliner... :P
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jo det man inte får glömma e att sätta puffskydd på miken trots att man e inne.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Kontakt:

Inlägg av Jacob Henriksen »

Mikael Thieme skrev:(Ett vanligt klämfäste, typ kragklämma, funkar också helt ok om man klämmer den i antingen stränghållaren eller stallets fot.)
Om man ska fästa den i stallet får man vara försiktig om man ska rikta micken. Det vore ju rätt tråkigt om stallet skulle släppa vid soundcheck :?

stränghållaren är nog ett bättre val. :wink:

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Om man talar om mickar med omni-karaktäristik är väl inte riktningen så där brutalkänslig?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Nordlander
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Marcus Nordlander »

Vi brukar köra med vanlig mke2 och sennheiser ew500 beltpacksystem.
Trä mygga genom en liten skumgummituss och tryck fast det nere i stränghållarn. Och rickta myggan, hmm mot halsen på fiolen.. uppåt eller framåt eller vad man ska säga :) Fungerar klockrent och låter riktigt bra, har vid något tillfälle kört så med fullt rockband på scen med rätt mycket fiol i monitor utan problem.. Tror att DM Audio också brukar köra med skumgummitussar.

Marcus Nordlander
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Marcus Nordlander »

Ska tilläggas att det fungerar lika bra även på cello och kontrabas.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

...visst, instämmer absolut. Dessutom i Pers kommentar om att riktningen av en omnimygga (som MKE2) i praktiken är irrelevant. Position och avstånd däremot, förstås, inte.
Jag har använt både omni och supercardioider på stråkar i symforkester, men väljer omni alla gånger om det finns att tillgå. (Vinsten i gain-before-feedback är rätt oväsentlig IMHO eftersom rundgång sällan är något stort problem ens med omnisar.)

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Trådlösa violiner är Hårdrock! *afromannen* Trodde bara det var Linda Lampenis som sysslade med sånt

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Jean-Luc Ponty gjorde väl samma på 70-talet?
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

Gjorde nyligen Linda Lampenius i globen med en Shure WL185 i skumkloss under stränghållaren med hennes "stradi". Funkade klockrent.

/Jocke
Jocke Hammar

Skriv svar