Söker mikrofon till flygel

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Jacob Thulesius
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 22:59
Presentation: Fram tills nu har jag frilansat som musiker & ljudtekniker, jobbat som instrumentlärare, Apple-försäljare och drivit egen konsultfirma. Nu är siktet inställt på juridiken men vem vet vad som händer i framtiden...
Ort: Lund
Kontakt:

Söker mikrofon till flygel

Inlägg av Jacob Thulesius »

Fått i uppdrag av en kyrka i stan att hitta en mikrofon/er till deras flygel. Tanken är att den ska kunna vara monterbar i flygel så att det bara är att koppla in.

Tycker mig ha sett något liknande någongång.. Någon som har tips?

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Jag och några polare gjorde ett flygeltest på skolan med massa olika mikrofoner och enligt mig finns det bara en outstanding lösning på flygel. Inget annat låter riktigt lika bra, om det är realistiskt sound du är ute efter. Thuressonmickarna är helt i en klass för sig! Det var verkligen som om någon lyft bort en filtmatta från allt när man lyssnade på dem.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Inlägg av Jakob Nilsson »

shure beta91 är ett rätt smidigt och vällåtande alternativ.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

akg 414 brukar jag använda.
sen finns det ju en massa specialfästen man kan använda sig av för att montera micen.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Johan Karlström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 19:14

Inlägg av Johan Karlström »

Håller med Mr. Brandén!

Lyckas du få tag på några Thuressonmickar så är det mkt bra!

fast å andra sidan.. Risken tror jag med Thuresson är att dom kan ta upp förmycket (om man inte kör i supernjure) i en kyrka med mycket ackustik, så det kan det bli lite farligt.. kanske man ska satsa på någon annan mick och närmicka flygeln.. Det brukar jag göra.
I Studio funkar är enligt mig Thuresson bäst.

Filip Boström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 31 maj 2006, 21:09

Inlägg av Filip Boström »

Annars är ju Schoeps BLM3 trevliga. Låter ju bra till skillnad mot SM91/beta91. Visst lite dyrare, men smakar det så kostar det.

Bara att gaffa fast i locket ca 10-20 cm ifrån varandra.

Har gjort en handfull gig med just dessa mikrofoner och det har aldrig varit något problem att få fram ett bra ljud. Med en SM58 som ligger i ett av hålen bredvid strängarna så har man inga som helst problem att krana blyhög monitor dessutom.

Med dessa mickar samt beta/sm91 kan man ju dessutom ha locket helt stängt om det läcker in för mycket från övriga instrument.

Jacob Thulesius
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 22:59
Presentation: Fram tills nu har jag frilansat som musiker & ljudtekniker, jobbat som instrumentlärare, Apple-försäljare och drivit egen konsultfirma. Nu är siktet inställt på juridiken men vem vet vad som händer i framtiden...
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Jacob Thulesius »

Kollade runt och hittade PianoMic™ System PM40 från Earthworks.. gillar att det är så smidigt. Vad tror du man får ge för en sådan. Goldenage är är de svenska kontakterna så jag har mailat dem.

Att nämna är att det inte alltid kommer att vara en ljudtekniker på plats i kyrkan utan i vissa fall endast vaktmästare och det måste då vara enkelt att komma igång..

En Beta 91 verkar ju trevligt.. men jag är inte säker på att kantorerna kommer gilla gaffa på sin dyra flygel.

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Johan Oleniusson skrev:Håller med Mr. Brandén!

Lyckas du få tag på några Thuressonmickar så är det mkt bra!

fast å andra sidan.. Risken tror jag med Thuresson är att dom kan ta upp förmycket (om man inte kör i supernjure) i en kyrka med mycket ackustik, så det kan det bli lite farligt.. kanske man ska satsa på någon annan mick och närmicka flygeln.. Det brukar jag göra.
I Studio funkar är enligt mig Thuresson bäst.
Thuressonmickarna kan du ju ställa vilken karaktäristik du vill så det bör inte vara något problem. Ställ på njure så tar de ju upp som vilken SM58 som helst.

Ska du skjuta huvudet av folk med monitor så får du nog, vilket som, trycka ner en SM58 i ett av hålen, som Filip skriver.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Patrik Albin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 26 dec 2008, 18:30

Inlägg av Patrik Albin »

man måste väl allmänt göra stor skillnad på studio- och live-bruk - i stort sett vilken mickning det än gäller?

och är det dessutom inte så att en välvald shure-mic snart sagt alltid levererar utan större komplikationer om det är live-typ-bruk det gäller?

(bara en rookie-undring?)

Jacob Thulesius
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 22:59
Presentation: Fram tills nu har jag frilansat som musiker & ljudtekniker, jobbat som instrumentlärare, Apple-försäljare och drivit egen konsultfirma. Nu är siktet inställt på juridiken men vem vet vad som händer i framtiden...
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Jacob Thulesius »

Kollade upp PM40.. kostade 3,595.95 usd.. lite väl saftigt pris.

Ska kolla runt på de alternativen som nämns.. Som sagt smidighet, pris går före proffesionell ljudkvalitet även om det ska låta bra

Terese Johansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 08 jun 2008, 12:38
Presentation: Frilansande ljudtekniker och numera VD för LLB, Branschorganisation.
Ort: Stockholm

Inlägg av Terese Johansson »

Ett annat alternativ kan ju vara att använda 2-3 stycken DPA 4061. (myggor).
DPA har även flera smidiga hållare som du lätt kan fästa i flygeln. Och då slipper du stativ, och det funkar att både ha stängt och öppet lock på flygeln.

Filip Boström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 31 maj 2006, 21:09

Inlägg av Filip Boström »

Gällande gaffa så är det bara säga att det är enda alternativet (om du väljer en sådan mikrofon).

Det är enligt mig bara löjligt med folk som säger nej. Har gaffat på Steinways största konsertflygel i konserthus utan att någon gnällt. Locken är ju lackade och det är ju ingen biltemalack som används.

För säkerhets skull kan man se till att använda inomhusgaffa som inte klibbar lika mycket.

Jacob Thulesius
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 22:59
Presentation: Fram tills nu har jag frilansat som musiker & ljudtekniker, jobbat som instrumentlärare, Apple-försäljare och drivit egen konsultfirma. Nu är siktet inställt på juridiken men vem vet vad som händer i framtiden...
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Jacob Thulesius »

DPA låter schysst.. Hur ligger dom i pris?
Ska ta kontakt med någon som dealar dom imorn!

Angående Flyglar så är de väldigt känsliga för beröring.. Visst att tejpa på lock är egentligen fel men det är lätt när man pillar med det att råka röra strängar och dylikt.. och det är AJABAJA. Blir fett på dem och då kan de oxidera och annat hemskt.. :)

Terese Johansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 08 jun 2008, 12:38
Presentation: Frilansande ljudtekniker och numera VD för LLB, Branschorganisation.
Ort: Stockholm

Inlägg av Terese Johansson »

Jag skulle tro att dom kostar runt 3000 kr/st. Och det är ARVA Trading som är återförsäljare till dom i Sverige. www.arva.se

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Filip Boström skrev:Gällande gaffa så är det bara säga att det är enda alternativet (om du väljer en sådan mikrofon).

Det är enligt mig bara löjligt med folk som säger nej. Har gaffat på Steinways största konsertflygel i konserthus utan att någon gnällt. Locken är ju lackade och det är ju ingen biltemalack som används.
Vad tjänar du om året? Personligen skulle aldrig ha råd att chansa. Jag är väl löjlig.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Filip Boström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 31 maj 2006, 21:09

Inlägg av Filip Boström »

Per Johanson skrev:
Filip Boström skrev:Gällande gaffa så är det bara säga att det är enda alternativet (om du väljer en sådan mikrofon).

Det är enligt mig bara löjligt med folk som säger nej. Har gaffat på Steinways största konsertflygel i konserthus utan att någon gnällt. Locken är ju lackade och det är ju ingen biltemalack som används.
Vad tjänar du om året? Personligen skulle aldrig ha råd att chansa. Jag är väl löjlig.
Alldeles för lite för att köpa en flygel i alla fall. :D Och har inte din mamma lärt dig att det är fult att fråga vad folk tjänar? :wink:

Nej men gällande Steinway så vågar jag göra det då ägaren av tidigare nämnda flygel ringde till Steinway och frågade, vilka sa att det inte skulle vara några problem. Detsamma gäller Yamahas flyglar där jag ringde och frågade.

På ngn. "noname"flygel eller liknande skulle jag inte göra det.

Kom på mig själv i detta läge att ni kanske inte har en Steinway eller Yamahaflygel i kyrkan och då är det ju en chansning att använda gaffa som fästmedel. Råkade tänka med njuren istället för hjärnan.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Hade det varit min flygel hade gaffa aldrig fått komma i närheten av den. Frågan är om kantorerna eller kyrkan har den åsikten också. Skulle aldrig komma mig för att använda gaffa på instrument överhuvudtaget om det inte är musikern själv som vill.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Daniel Hedman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 180
Blev medlem: mån 15 jan 2007, 15:04
Presentation: Jag har pysslat med ljud sen 1990 och har sedan 2003 eget företag inom ljud o ljus.
Ort: BÅLSTA
Kontakt:

Inlägg av Daniel Hedman »

Jag använder mig av AMT M40 den fungerar väldigt bra.

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Ian Delahorne skrev:Hade det varit min flygel hade gaffa aldrig fått komma i närheten av den. Frågan är om kantorerna eller kyrkan har den åsikten också. Skulle aldrig komma mig för att använda gaffa på instrument överhuvudtaget om det inte är musikern själv som vill.
Men om de som byggt flygeln hävdar att det inte ska vara något problem, skulle du fortfarande inte göra det?
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Anders: På vilket sätt skulle sätt skulle det rädda dig om något trots allt händer när DU sätter kladdig tejp på ett instrument som kostar ett par årslöner?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster