bra vibrationer? =)

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Bengt Norling
PAR-64
PAR-64
Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.

D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80

Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4

Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2

Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24

Midas: Pro2, M32, DL251,

Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000

bra vibrationer? =)

Inlägg av Bengt Norling »

Oscar Edvardsson
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Oscar Edvardsson »

Får en att tänka på Teslas "Earthquake Machine". Men ofta?
Man lär sig så länge man lever...

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Hittade en annan artikel på samma sida:

Kvarts miljon i högt ljud

"- Festivalen köper el och annat för en kvart miljon av oss, säger Tomas Blomberg på Borlänge energi."

Fin elräkning! Frågan är ju dock hur mycket som är praktiskt omkringarbete och hur mycket som är ren elförbrukning.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Kontakt:

Inlägg av Toiva Savolainen »

Jag får höra med min kompanjon Elvis som kör ljud åt Sabaton om det verklgen var så illa :S
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

El för en kvarts mille?? Ptja, det är ungefär vad Dreamhack pröjsar för ett event, och då är det 7000+ datorer och annat skräp.
//Magnus - Fegge & Mattes

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Kvalificerat struntprat i artikeln.
Inte en chans att luftburna ljudvågor gungat huset, däremot är det väl känt vad några tusen synkroniserat hoppande människor kan åstadkomma i markrörelser.

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46

Inlägg av Tobias Norrfors »

Det där måste vara det mest ovetenskapliga resonemanget ever? Antingen det eller så är det där huset byggt av papier-maché.
Birdstreet Production

Oscar Edvardsson
PAR-20
PAR-20

Som sagt Teslas "Earthquake Machine"... Men de lär ju knappast ha samma egenfrekvens. Rage Against the Machine fick ju tydligen utslag på någon seismograf i Uppsala när de spelade på Hultsfred förra gången, så jag tror också det är de hoppande människorna. Dåligt bygge?

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64

Oscar Edvardsson skrev:Som sagt Teslas "Earthquake Machine"... Men de lär ju knappast ha samma egenfrekvens. Rage Against the Machine fick ju tydligen utslag på någon seismograf i Uppsala när de spelade på Hultsfred förra gången, så jag tror också det är de hoppande människorna. Dåligt bygge?
Behöver nog inte vara något fel alls på byggnadskonstruktionen, markarbetena har väl bara inte dimensionerats för något (några?) hundratal ton studsande massa som skickar tryckvågor genom lösa jord/lerlager. Att huset rör sig - det räcker med plus minus några millimeter för att det skall kännas obehagligt - behöver ju inte heller nödvändigtvis betyda att det är farligt.

Oscar Edvardsson
PAR-20
PAR-20

Nej, men det verkar ju inte som att något annat hus påverkades. Säger inte "det kommer rasa", men verkar ju inte lika stablit. Kan vara marken också. Sen är nog bara lösa jord/lerlager bra för att dämpa.
Spännande i alla fall. :)

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64

Oscar Edvardsson skrev:Nej, men det verkar ju inte som att något annat hus påverkades. Säger inte "det kommer rasa", men verkar ju inte lika stablit. Kan vara marken också. Sen är nog bara lösa jord/lerlager bra för att dämpa.
Spännande i alla fall. :)
Vi vet ju inte hur bebyggelsen ser ut i övrigt, om det omnämnda huset är det enda höga huset i området, om boende varit hemma i andra hus eller hur markförhållandena ser ut under andra hus. Lerskikt är jättebra på att vidarebefordra vågrörelser och dämpar dem inget vidare.
Jag är 100% övertygad om att det handlar om markrörelser och inte luftburet ljud. Fast jag har haft fel förut. När det nu var. :)

Oscar Edvardsson
PAR-20
PAR-20

Jag är också säker på att det är markrörelser, men jag har också haft fel. :P
Fast hårda material transporterar ju vågrörelser bättre. Beror ju i och för sig på hur långt det är. Det är ju en fördel om det börjar vibrera överhuvudtaget. Aja, det rasade inte i alla fall. :)

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

jag har sett Christians Volvo stå och skumpa utan att det var nån i den, bakom Atlantis. Inne på Atlantis var det 5000 människor med ordinär smak som hoppade till Kasse Vinterdäck. Det är lera där under, så det gungar bra.

Flytta något med ljudvågor? Knappast. Det räcker ju med att räkna lite. 100KW slutsteg, 5% verkningsgrad (vilket är bra), LA (så man får tårtbitsformad spridning, ) och ett hus en bit bort.

Om man kör allt med crestfaktor 3dB och i princip stillastående VU-mätare i läge "krök nålen mot maxstoppet", så har man kanske 50KW * 5% ut, det blir 2500W akustisk uteffekt. Fördela det över hela ytan som ljudet sprids över, och du ska finna att effekten som verkar på fasaden är 1W. Eller mindre.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Skriv svar