Yamaha LS9

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa

Yamaha LS9

Inlägg av Anton Gildebrand »

Hej!
Jag sitter här vid min dator och försöker lära mig Yamaha LS9 i programmet Studio Manager. Har förstått det mesta hur man programmerar det och så nu men en sak jag inte förstått är hur det hur med de olika outputsen funkar. Såvitt jag har förstått det hela så har 32-kanalsbordet 16 utgångar. Det finns också 16 mixar och 8 Matrixer. Vad är detta? Utgång 15 och 16 står det Vänster och Höger på, är detta main utgången för allt ljud? Alltså den utgång som påverkas när man drar i main regeln?
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

japp 15-16 är left right out

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64

Och matrix då? är det nån sorts sub-grupp till mastern? Och mixar är istället för aux?

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Det är ju helt variabelt, men från fabrik är 15,16 left/right. Man måste komma ifrån det analoga tänket att utgångarna är fasta. Bordet har 32 ingångar och 16 utgångar, punkt. Alla dessa kan du göra vad du vill med. Om du vill skicka left/right på två av utgångarna är det helt upp till dig. Om du vill kan du istället välja att skicka ut mix1-16 på de utgångarna eller varför inte matrixer på 1,3,5 och 7, mono på 2 och 4 och resten mix1-10.

Besvarade det några frågor eller blev det bara mer frågetecken?
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Daniel Eriksson
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Daniel Eriksson »

Hejsan!

Angående din fråga om matrixer, man brukar säga att matrixer är en mixer i mixern. På en analog mixer brukar man hitta dem ovanför grupperna. Till matrixer brukar man kunna skicka (på ett analogbord) subgrupp 1-8 (eller så många som bordet nu har), L&R samt eventuell monomaster, på de flesta bord även en "external in"
Matrixer används ibland till inspelningar eller för att fixa frontfills eller dyl.

I de nya borden från Yamaha, LS9 & M7CL så kan man göra precis samma sak med matrixerna. Men man kan också skicka individuella kanaler till matrixerna (dock inte med "sends on faders").
Detta innebär att man kan använda de 8 matrixerna precis så som man kan använda mixarna, dvs med expansionskort kan man trycka ut 24 aux om man så vill.

Hoppas jag gett svar på dina frågor!

/Daniel

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Daniel Eriksson skrev:I de nya borden från Yamaha, LS9 & M7CL så kan man göra precis samma sak med matrixerna. Men man kan också skicka individuella kanaler till matrixerna (dock inte med "sends on faders").
Nja, skicka från kanal till matris går såvitt jag vet bara på M7CL - inte på LS9. Rätta mig gärna om någon hittat möjligheten.

Anton; ett praktiskt och vanligt sätt att använda matrisfunktionen är vid liveproduktion med fler högtalarkluster än bara FOH L+R, exempelvis frontfill, outfill, delay m.m. Du använder då matrisutgångarna för att skicka signal till respektive högtalarkluster, och skickar signal till respektive matris internt från L/R master - som alltså inte själv routas till någon utgång. Du kan då enkelt detaljstyra balansen mellan alla kluster och använda individuella delay, eq, dynamikprocess etc samtidigt som du under gig bara behöver bekymra dig om L/R masterregel for totalnivån.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Mikael Thieme skrev:
Daniel Eriksson skrev: Nja, skicka från kanal till matris går såvitt jag vet bara på M7CL - inte på LS9. Rätta mig gärna om någon hittat möjligheten.
finns det inte nåt sorts mellanläge på flera yamahabord, där kanalen blir som en aux fast "on/off" istället för variabel gain?

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Anton Stjärnbrandt skrev:finns det inte nåt sorts mellanläge på flera yamahabord, där kanalen blir som en aux fast "on/off" istället för variabel gain?
Jodå, precis så. Då ersätts vred-ikonen i displayen av en tryckknapp helt enkelt.

Daniel Eriksson
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Nja, skicka från kanal till matris går såvitt jag vet bara på M7CL - inte på LS9. Rätta mig gärna om någon hittat möjligheten.
Så kan det mycket väl vara, jag tog bara för givet att det var samma på LS9 som på M7, har bara använt den funktionen på en M7 än så länge.
finns det inte nåt sorts mellanläge på flera yamahabord, där kanalen blir som en aux fast "on/off" istället för variabel gain?
Tror det kallas "vari" eller "fixed" i borden, i SM väljer man under "Mixer Setup" vad det skall vara, i bordet under setup och något som kallas "Bus Setup" om jag inte missminner mig.
"Vari" blir iaf vad man brukar kalla aux och fixed blir en subgrupp.

/Daniel

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64

Vart ställer jag in vad som går till vad i bordet? alltså vart utgångarna ska få sitt ljud ifrån? Hänger fortfarande inte riktigt med om det här med matrixer. En AUX är ju en inställning som görs individuellt för varje kanal, är detta mixen? eller? Jag har inte jobbat med några större analogbord, utan bara Behr*nger, (empati tack).

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64

Ahh, provade lite mera i Studio Manager och kollade på output patch, då fattade jag lite mer. Men ovanför varje kanal så ligger det 16 barer där jag ställer in hur mycket ljud som ska skickas till mixarna. Men jag vill kunna lägga upp fyra mixar på de fyra sista reglarna på bordet, det här har jag lyckats med, men jag vill sen att när jag väljer en kanal så agerar dessa som aux, så att jag enkelt kan välja en kanal och välja hur mycket ljud som den kanalen ska skicka ut på den mixen.

Har en föreställning på skolan om några veckor där jag tog på mig ljud biten för att lära mig lite mera. Då ska vi ha fyra monitorslingor och så ska det vara lite instrument och sånt. Då vill jag kunna välja mikrofon nummer ett, då ställer sig de sista reglarna på bordet, alltså dom som jag har lagt mixar på, enligt vad de sist stod på när jag jobbade med den här kanalen. de fyra mixarna motsvarar de fyra monitorslingorna.

HJÄLP vad jag krånglar till det för er, hoppas ni förstår
/ En som vanligtvis pillar med lampor

Daniel Eriksson
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Vart ställer jag in vad som går till vad i bordet? alltså vart utgångarna ska få sitt ljud ifrån? Hänger fortfarande inte riktigt med om det här med matrixer. En AUX är ju en inställning som görs individuellt för varje kanal, är detta mixen? eller? Jag har inte jobbat med några större analogbord, utan bara Behr*nger, (empati tack).
Det som på Yamahas digitalbord kallas för "mix" är bara ett samlingsnamn för mono el. sterero sub-grupp samt mono el. stereo aux (pre- el. post-fade). Dvs Yamaha bestämmer inte vad t ex mix nummer 6 skall vara, det gör man själv.
Enklaste ställer i mixern för att ställa utgångar tycker jag är i "Outport setup" i Setupfönstret. Där har du alla fysiska utgångar på mixern, där kan du även ställa delay, attenuation (tror det stavas så) samt polaritet.
Har en föreställning på skolan om några veckor där jag tog på mig ljud biten för att lära mig lite mera. Då ska vi ha fyra monitorslingor och så ska det vara lite instrument och sånt. Då vill jag kunna välja mikrofon nummer ett, då ställer sig de sista reglarna på bordet, alltså dom som jag har lagt mixar på, enligt vad de sist stod på när jag jobbade med den här kanalen. de fyra mixarna motsvarar de fyra monitorslingorna.
Här tror jag du krånglar till det lite granna, säg att du väljer mix 1-4 för att vara dina medhörningsslingor på scenen (vilka även är förpatchade på Omni 1-4). För att skicka ljud från en kanal till en slinga, håll in knappen (till vänster om displayen)för den önskade auxen och dra upp de kanaler du vill ha med i mixen.
För att styra masternivån för dina fyra auxar går du helt enkelt till masterlagret, där har du mastervolymerna för alla mixar och matrixer.

Har jag nu snurrat till det ännu mer för dig? :)

/Daniel

Skriv svar