Trigga trummor
-
Willy Björkbacka
- PAR-20

Ett tips kan ju vara att blanda. Det brukar jag göra. Har du möjlighet till direct out på mixern? Jag brukar micka upp trummorna som vanligt, ta ut signal från direct out på bordet på dom kanaler som jag vill trigga. Sedan linar jag det genom en halvsunkig samson 4 kanalig kompressor med gate. Gatear ljudet så hårt att du bara får en ren triggsignal och kör det till en Dm 5 och tar sen in ljudet på en stereokanal och blandar det med skräpljudet från dom riktiga trummorna. Använder det i riktigt små lokaler för att få rejäl punch i kaggen utan att behöva spela så jäkla starkt.
-
Anton Jonsson
- PAR-46

willy: låter sm en bra idé tycker jag
det jag mest är ute efter är att få et bra klipp i baskaggen men även om pukorna är dåliga att trigga dom.
Givetvis bara på trummor som låter dåligt innan. Vid dom tillfällen jag jobbar med sådana trummisar har jag sällan sån tid att jag eller någon annan hinner stämma trummorna något vidare.
Då tror jag att de här kan vara ett bättre alternativ.
men bara om trummisen går med på det givetvis
det jag mest är ute efter är att få et bra klipp i baskaggen men även om pukorna är dåliga att trigga dom.
Givetvis bara på trummor som låter dåligt innan. Vid dom tillfällen jag jobbar med sådana trummisar har jag sällan sån tid att jag eller någon annan hinner stämma trummorna något vidare.
Då tror jag att de här kan vara ett bättre alternativ.
men bara om trummisen går med på det givetvis
-
Per Johanson
- PAR-64

-
Anton Jonsson
- PAR-46

-
Anders Brandén
- PAR-46

- Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
- Kontakt:
Personligen skulle jag om jag var trummis känna mig förolämpad om ljudteknikern tog fram triggers till mina trummor. Om du inte tycker att trumorna låter bra, lär dig stämma. Går inte det så gör det nog inte så mycket om det inte låter som Dream Theatre på stockholms stadion.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com
- Eric Hising
- PAR-36

- Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
- Kontakt:
Anton Jonsson skrev: Jag ville bara veta vad ni som har varit med ett tag o har mer erfarenheter än jag tyckt om den här idén innan jag köper någon trigg.
Ska kanske inte dra den här tråden längre än vad som redan gjort, men måste ändå instämma i vad så många redan skrivit:
Gör rätt från början. Om du måste använda ett samplat trumljud för att få schysst sound så är det ju något annat som är fel.
- Stäm trummorna
- Använd rätt mikrofoner
- Använd plexi eller annat för att skärma om det behövs
- Bli en bättre ljudtekniker
Att börja använda trigg för att få bättre trumsound är bland det mest korkade jag läst om.
Tekniker har ju lyckats få bra trumljud innan det fanns trigg och moduler. Varför strävar du inte efter att lyckas du med istället för att köra "the easy way out" och slänga in en trigg...?
GÖR OM, GÖR RÄTT!!!!!
- Christer Löfgren
- PAR-20

- Presentation: Företagare sedan 1998 driver Sveriges närmaste ljud/ljusuthyrning
Företaget lades ner 2013-01-01 - Ort: Enköping
- Kontakt:
Försvarar inte trigg men har själv försökt mig på att bli Heavymetal trummis på 80-talet (la ned det 93 det skall ni vara lyckliga för) men eftersom jag själv har spelat trumma och kan stämma upp ett trummset bättre än många av dagens trummisar så skulle jag ALDRIG som tekniker stämma upp trummisens set kan han/hon inte stämma själv så får det låta skit eller så kan dom ge fan i att spela eller så kanske jag skall spela och trummisarna skruva ljud är det så? eller skall vi ta in en bandymålvakt i kokpitt?Anders Brandén skrev:Personligen skulle jag om jag var trummis känna mig förolämpad om ljudteknikern tog fram triggers till mina trummor. Om du inte tycker att trumorna låter bra, lär dig stämma. Går inte det så gör det nog inte så mycket om det inte låter som Dream Theatre på stockholms stadion.
-
Anton Jonsson
- PAR-46

ok. det verkar som det inte är något vidare rekommenderat att trigga.
ville bara veta vad ni tyckte om det... tack för alla svar
men får jag läge någon gång så har jag ändå tänkt och prova för att bilda min egen uppfattning av det. men det är nog som dom flesta av er säger att det inte är att rekommendera.
ville bara veta vad ni tyckte om det... tack för alla svar
men får jag läge någon gång så har jag ändå tänkt och prova för att bilda min egen uppfattning av det. men det är nog som dom flesta av er säger att det inte är att rekommendera.
-
Anders Brandén
- PAR-46

- Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
- Kontakt:
Självklart är detta bäst för oss som tekniker och jag skulle heller aldrig stämma ett set, men då TS varkade vara ute efter att få trummor att låta så bra som möjligt på alla gig så var detta en idé. Och en idé som är bättre än att trigga.Christer Löfgren skrev: Försvarar inte trigg men har själv försökt mig på att bli Heavymetal trummis på 80-talet (la ned det 93 det skall ni vara lyckliga för) men eftersom jag själv har spelat trumma och kan stämma upp ett trummset bättre än många av dagens trummisar så skulle jag ALDRIG som tekniker stämma upp trummisens set kan han/hon inte stämma själv så får det låta skit eller så kan dom ge fan i att spela eller så kanske jag skall spela och trummisarna skruva ljud är det så? eller skall vi ta in en bandymålvakt i kokpitt?
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.