Jag undrar om det är någon här inne som vet något om en bärbar mini mixer som heter Film-Tech Compact 4-1
En spännings regulator har brunnit i den och jag kan varken hitta ritningar eller något liknande för att se vilken typ som ska sitta där.
Mini mixer som har brunnit
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Mini mixer som har brunnit
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Niklas Elste
- PAR-64

Re: Mini mixer som har brunnit
ett sätt att luska ut vilken spänning den ska ge ut är att kolla hur efter följande kretsat vill bli matade
Sen tar man fram sin variabla nät del och kopplar in och mäter strömmen som mixern dra och överdimensionerar lite lagom
(regulatorn har nog inte bestämt sig att kila för skojs skull utan på grund av nått annat till exempel för högt ström uttag eller för hög in spänning, lös det problemet annars kommer du få problem igen)
Sen tar man fram sin variabla nät del och kopplar in och mäter strömmen som mixern dra och överdimensionerar lite lagom
(regulatorn har nog inte bestämt sig att kila för skojs skull utan på grund av nått annat till exempel för högt ström uttag eller för hög in spänning, lös det problemet annars kommer du få problem igen)
- Anton Gildebrand
- PAR-64

- Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Står det inget på regulatorn? Typ 7805?
Flest inlägg när den dör vinner!
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Läs det översta så försår du att det inte går att läsa vad det ska stå. Annars hadde jag inte behöft fråga.Anton Gildebrand skrev:Står det inget på regulatorn? Typ 7805?
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Kontakt:
Jag har följt ledningsbanorna och komponenterna och kommit fram till att den ska va en 78LXX komponent. Om det ska va 05, 12 eller 15 är svårt att kolla vad det ska va. Jag har gjort endel mätningar som har visat samma resultat att det inte är något fel så jag behöver sätta en komponent på plats för att se om det blir någon överström pga det. Jag tror med att den har blivit knäckt pga felmonterat batteri det sitter inte något skydd för det i mixern. 78LXX kretsarna gillar i många fall inte något sådan behandling.Niklas Elste skrev:ett sätt att luska ut vilken spänning den ska ge ut är att kolla hur efter följande kretsat vill bli matade
- Anton Gildebrand
- PAR-64

- Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Men du ser väl vad den var ansluten till för komponenter via banorna? Då kan du väl bara kolla databladet för de komponenterna och se vad de ska matas med?
Flest inlägg när den dör vinner!
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Kontakt:
Det e inte så bara. En gammal mixer består inte bara av IC kretsar en OP förstärkare kan matas med olika spänningar även motstånd och kondensatorer. Sen får man ut olika beroende på spänningen.Anton Gildebrand skrev:Men du ser väl vad den var ansluten till för komponenter via banorna? Då kan du väl bara kolla databladet för de komponenterna och se vad de ska matas med?