Yamaha DM1000 vx LS916

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer

Yamaha DM1000 vx LS916

Inlägg av Anders Ericsson »

Jaha...
Då satt man och skulle investera i ett DM1000 bord tänkte jag. Fick en jädra massa över mig från mina kunder och nu sitter jag i kläm. Så nu vill jag ha lite stöd från er!

DM1000 är ett helt klart ett äldre bord i digital världen. Men i mitt tycke mycket prisvärt för vad man får för pengarna.
LS9 är ett nyare bord än DM 1000 men dock också dyrare!!!

Men nu fick jag höra av vissa "tekniker" att LS9an är inget att jobba med. Den är omständigt och fattas massor av funktioner som inte DM1000 gör.
ex så kan man inte inviduellt fördröja kanalerna i LS9 som man tydligen kan i DM1000. Vidare så säger andra tekniker att DM1000 är svårjobbat bakvänt och inte up to date på hyran.

Vad ska jag göra? Vem ska jag lyssna på? Båda parter är mina kunder och strider mot varrandra!

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Re: Yamaha DM1000 vx LS916

Inlägg av Ian Delahorne »

DM1000 är en katastrof att mixa live på tycker jag, jämfört med en LS9. Har mixat live på både, föredrar användargränssnittet hos LS9/M7CL.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag skulle också välja LS9, om inte annat av den enkla anledningen att det inte är recall på gainarna på DM1000.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Jag har en DM1000 med mätbrygga ute hos en av mina kunder som jag mixar på rätt ofta.

Det är en skoj liten mixer med sjukt många knappar, nästan en knapp för varje funktion. Den räcker långt eftersom den har 48 ingångskanaler, 16 inbyggda ingångar + 4 "omni ins" (linjenivå), två kortplatser och 12 utgångar. Tyvärr har den bara 8 aux vilket kan vara begränsande.

Det största kruxet med DM1000 är att den har en knapp som växlar mellan main- och aux-läge. Det är sjukt lätt hänt att man går till aux-läge för att justera en monitormix och sen glömmer gå tillbaka, för att sedan dra upp fel sak i medhörningen (pianomicar, oh eller nåt annat som rundar lätt).

För att komma till det som motsvarar "home"-läget på en 01v96 måste man alltså trycka på Meter-knappen som sitter mitt i smeten och flippa fader/aux till fader-läge.

Är man det minsta nördig så lär man älska DM1000.

Nu blev jag ju sugen på att köpa en !! :)

Ska man ha andra som mixar på den och köra mycket livemusik är LS9-32 det bästa valet.
Senast redigerad av 1 Anton Stjärnbrandt, redigerad totalt 0 gånger.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Hjälp, jag glömde bort den där knappen... Nä, ergonomisk kan man inte anklaga en DM1000 för att vara. Skitsvår att jobba med i mörker, för många knappar jämfört med LS9 där man sköter det mesta via skärmen. (nu ska ju tilläggas att jag har kört DM1000 en gång, jämfört de handfull jag kört DM2k och alldeles för många gig med med 01V)

Anton Stjärnbrandt skrev: Är man det minsta nördig så lär man älska DM1000.
Sist jag kollade jobbade jag heltid med att programmera...
"This is the updated input list"

Skriv svar