Studio
-
Pontus Rydebjörk
- PAR-20

- Presentation: Pontus Rydebjörk
Ljustekniker, Frilanssss
Studio
Tja!
VI har börjat fundera på att starta en liten studio i våran kyrka. en väldigt enkel med liten budget. jag tänker först och främst på mixerbord. vad ska man ha? är det någon som har? Sedan mickar också till trummor, sång etc. Tackar för tips!
Mvh Pontus
VI har börjat fundera på att starta en liten studio i våran kyrka. en väldigt enkel med liten budget. jag tänker först och främst på mixerbord. vad ska man ha? är det någon som har? Sedan mickar också till trummor, sång etc. Tackar för tips!
Mvh Pontus
- Anton Gildebrand
- PAR-64

- Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Re: Studio
Mixerbord? Inget.
Ett bra ljudkort med ADAT in och en 8-kanals preamp vid sidan om.
Det vanligaste programmet i hemmastudios är nog Cubase. Men ta en titt på Protools och Logic också. Själv föredrar jag protools. Två skärmar är nog att rekommendera, är ändå inte så dyrt. Mickar? Använd samma som ni använder annars.
Ett bra ljudkort med ADAT in och en 8-kanals preamp vid sidan om.
Det vanligaste programmet i hemmastudios är nog Cubase. Men ta en titt på Protools och Logic också. Själv föredrar jag protools. Två skärmar är nog att rekommendera, är ändå inte så dyrt. Mickar? Använd samma som ni använder annars.
Flest inlägg när den dör vinner!
-
Pontus Rydebjörk
- PAR-20

Ljustekniker, Frilanssss
8- kanals? vi måste kunna köra fullt band samtidigt i och med att det är replokal redan och då måste man kunna köra samtidigt med monitor.
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
PreSonus har ett digitalbord med 24mik preamps och firevire anslutning till dator. Sen ha de även FireStudio Lightpipe då får man 4st A-dat in och ut sammanlaft 32ch in och ut. Men då behöver du externa mickpreamps
http://www.luthman.se/Produkt/Presonus/ ... _LightPipe" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.luthman.se/Produkt/Presonus/ ... ive_24.4.2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.luthman.se/Produkt/Presonus/ ... _LightPipe" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.luthman.se/Produkt/Presonus/ ... ive_24.4.2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Anton Gildebrand
- PAR-64

Är det inte bättre att separera rep från studio? Ni kan ju fortfarande köra samma monitorer, bara att vid rep så har ni ett mixerbord och vid studio kör ni på ljudkortet.Pontus Rydebjörk skrev:8- kanals? vi måste kunna köra fullt band samtidigt i och med att det är replokal redan och då måste man kunna köra samtidigt med monitor.
-
Pontus Rydebjörk
- PAR-20

Ljustekniker, Frilanssss
visst men det vore ganska skönt att kunna köra allt på samma.... kan du länka till ljudkortet etc?
- Anton Gildebrand
- PAR-64

Snarare ganska krångligt för de som ska repa, att behöva starta upp en dator och starta inspelningsprogram och göra en massa inställningar där. Dessutom så kan du ge dig tusan på att om du låter vem som helst pilla på studioutrustningen så kommer det strula när du behöver använda den. Tänkte inte på något speciellt ljudkort. Men ta ett med 16ingångar via ADAT så kan du växa lite i det, även om man bara har 8 preamps.
-
Jocke Hammar
- PAR-36

- Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
- Kontakt:
Yamaha AW4416, ett mixerbord med inbyggd hårddisk inspelning/redigering och CD brännare.
Jocke Hammar
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Absolut, den burken gillade jag också.Jocke Hammar skrev:Yamaha AW4416, ett mixerbord med inbyggd hårddisk inspelning/redigering och CD brännare.
Presonusmixern är kostnadseffektiv, även om jag inte faller helt för alla funktionslösningar.
Eller en 01V96 och ett ljudkort med ADAT in i datorn, så får man bussa ner till åtta kanaler.
- Mats Leijonhufvud
- PAR-46

- Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.
Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.
Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite. - Ort: Göteborg
- Kontakt:
Presonusens största fördelar är priset i förhållande till ljudkvaliteten och inspelningsprogrammet.
Nackdel? Saknar motorreglar, om man nu måste ha det. Till band och konferenser kanske det inte är så nödvändigt. Det går att spara alla inställningar i scenminnen som sedan går att kalla upp. Då får du manuellt flytta reglarna till sparad nivå.
Vidare finns det en 16-4-2 konsol också, det går att kaskadkoppla två bord och du får då ett 32-4-2 bord för under 50 000:- + moms. Som dessutom låter bra.
Nackdel? Saknar motorreglar, om man nu måste ha det. Till band och konferenser kanske det inte är så nödvändigt. Det går att spara alla inställningar i scenminnen som sedan går att kalla upp. Då får du manuellt flytta reglarna till sparad nivå.
Vidare finns det en 16-4-2 konsol också, det går att kaskadkoppla två bord och du får då ett 32-4-2 bord för under 50 000:- + moms. Som dessutom låter bra.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Jag har hört ett rykte jag har inte kollat sanningshalten i det men att Presonues är på gång med motorreglar till sina bordMats Lindgren skrev:Presonusens största fördelar är priset i förhållande till ljudkvaliteten och inspelningsprogrammet.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mats Leijonhufvud
- PAR-46

- Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.
Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.
Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite. - Ort: Göteborg
- Kontakt:
Det skulle i så fall vara en välkommen feature.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"
-
Pontus Rydebjörk
- PAR-20

Ljustekniker, Frilanssss
Vi har kommit så långt i tänkandet i detta att vi kommer spela in med pro tools. i och med det så behöver jag ett hyfsat ljudbord med minst 20ch och minst 5aux och sedan ett bra ljudkort till min mac. Nån som vet nått bra bord och ljudkort. jag behöver ingte bord som man kan spela in på bordet i och med att vi kommer göra det på dator.
-
Jakob Carlsson
- PAR-64

- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Som ljudkort skulle jag välja ett av DigiDesigns rackmonterade, typ Rack 003.
Detta för att du då får ProTools LE på köpet vilket räcker gott och väl.
Detta för att du då får ProTools LE på köpet vilket räcker gott och väl.