Förslag till effektrack?

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Förslag till effektrack?

Inlägg av Robert Hillbom »

Börjar bli dags att fixa till en bra FX rack framåt sommaren... Har börjat samla på oss lite prylar men behöver lite tips på vad som behövs och modeller på kompressor/limiters, effekter, monitor EQ.
Det ska vara hyffsade prylar i en normal prisklass (så ni inte svävar iväg i prisklasserna). Behringer (och liknande) är BIG NO NO !!

Detta finns i dagsläget till den mixplatsen:

Allen & Heath GL2200 24ch
Stagewheel och multi med Hartingkontakt
Hartingmulti även till FX-rack 16HE
1st Littlite belysning, 1HE
1st dbx 3231L Eq 2x31 (som master EQ), 3HE
2st BSS DPR-504 4ch gates, 1HE/st
1st TC-electronics M350 multieffekt (kan ev. bytas ut mot nått bättre)
1st Omnitronic CD/mp3 spelare, 1HE
1st 19" racklåda låsbar, 2HE

Det finns alltså bara 6HE kvar i racket.
Det blir fyra kanaler monitor. Räcker det med 2st 2x15 bands EQs eller måste/bör det vara 2st 2x31 band på mon. EQ? Räcker det med korta reglage eller måste det vara långa?

Skiter det sig med utrymmet i racken är det ju inte heller några större problem att utöka den, men med 16HE är det lagom arbetshöjd med mixern uppepå racket (inte alltid man kastar upp det på sidan)

Kom med era tips...
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

2X31 bands eq och långa reglar. Går ej att kompromissa bort. BSS, Klark, dbx eller motsvarande kvalitet.

Kompressorer kan du köpa vad som helst som heter BSS, Klark, dbx eller motsvarande.

Jag gillar TC M-one och D-Two som FX i den nivån på mixplats.
Senast redigerad av 1 Per Johanson, redigerad totalt 0 gånger.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

FX

Inlägg av Johannes Nordgren »

Tjena!

Per: Jag tycker det är lite missvisande att nämna dbx som likvärdigt till Klark om det nu är din åsikt.

MonitorEq kan man med fördel ha på scenen istället. Jag har satt de i min monitorvagn. d.v.s. 3slutsteg och sen 2st Opal-966 ovanpå. Totalt 12HE

Då kan man koppla ihop dessa inne i caset och då är det redan klart vilket ger en mycket snabbare riggning.

Om man dessutom lär sig sina monitorer så brukar man inte behöva leta så mycket på Eqn, och om inte så kan man dra upp regeln för micen tills det nästan rundar, kupa handen runt micken för att framkalla rundgång, när man får fram den kan man gå till stegvagnen istället för FoH som ofta är 20-30m längre å gå.

Det tycker jag så kan du använda platsen i Fx-et till ett par stereokompressorer istället dbx166xl brukar göra jobbet bra.

Sen håller jag med dig Per om att M-One och D-Two är vettiga val!!

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Johannes: Har du ratten till din bil i baksätet?

Jag skulle vilja hävda att dbx 3231L är i samma nivå som DN360. Har du någon annan åsikt så är det helt ok.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Om det är ont om utrymme i racket så är BSS quadcomp och quadgate bra kompromisser (bättre än billigare dbx dubbelkompressor) på den fronten. ARX är billigare men inte lika skoj på den fronten.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

eller sälja rubbet och köpa en LS9-32 :)
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46

Inlägg av Anton Jonsson »

Håller helt med Anton. Mycket smidigare :)

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Anton Stjärnbrandt skrev:eller sälja rubbet och köpa en LS9-32 :)
Jo de må vara möjligt att det är smidigare, men det var inte det jag efterfrågade riktigt ;)
Eftersom jag redan har en hel del prylar så behövs det inte speciellt mycket till för att få mixplatsen klar.
Det blir väldigt mycket pengar om man ska köpa en LS9-32 för en 70-80.000:-, case och ett multisystem. Och har man ett sånt bord vill man ju helst ha fiber istället för vanlig multi och nja... då spricker budgeten.
Det innebär också att jag måste sälja all den utrustningen jag redan har till mixplats och det är inte säkert man gör det på ett bräde heller.
Låter smidigare (och billigare) att få tag på några EQs, nån multieffekt och några kompressorer. Sen är det klart...

Visst är det smidigt att ha allt i ett bord som i LS9, men samtidigt är det också mer riskabelt. Går den enheten sönder eller strular så funkar inget och kan vara svårt att snabbt byta ut eftersom det inte finns så många av dem. Strular en analog mixplats kan man mycket lättare byta ut/koppla förbi/stänga av den apparaten. Sånt man bör tänka på när man kör i lokaler där man inte sitter i ett FOH-torn med kravallstaket runt. Everything can happen.
Vill inte måla fan på väggen men ALLT är inte bara en fördel att köra digitalt... *afromannen*

Har fått några tips men jag tar gärna emot fler synpunkter :)
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

För att svara på frågan om monitor-eq så är 31 band ett måste, korta reglar funkar om du bara mixar själv. de bör vara vid mixplats.

man kan få tag på en LS9-32 för betydligt mindre än siffran du nämnde, MED case.

varför skulle man behöva fiber? multidon är ju trevligt dock.

Jag har aldrig hört talas om att nån bedömmer det som ett risktagande att köra yamaha digitalbord. för mig skulle det kännas lättare att få tag på en annan ls9 än nån outboard-pjäs om det krisar.

LS9 är en lösning som accepteras av i stort sett vem som helst. Det verkar mer logiskt att lägga pengar på nåt som håller i längden och sälja av gammal utrustning eftersom än att lägga mer pengar på det gamla. lägg till fördelen med att du får kortare riggtid, att du sparar plats vid transport och att mixern är utbyggbar till 64 kanaler.

Men det beror ju förstås på hur din verksamhet ser ut och på branschen där du befinner dig.

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46

Inlägg av Anton Jonsson »

vet inte om det är bara jag som har haft det problemet men nästan alla dom gångerna jag har använt Allen & Heath har dom krånglat, 5st mixers på mindre än ett år. Oftast har det varit så att regeln på någon kanal har slutat fungera som den ska och skickar singalen direkt till mastern.

Men jag antar att jag har haft en enorm otur. (som med allt annat)

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Inlägg av Jakob Carlsson »

EQ för FOH och monitor skulle jag kunna tänka mig en trevlig processor och sen en TC Motofader 64 för att styra den, då har du EQ för 6 system i en uppsättning reglar och du väljer snabbt vilket du vill ändra och du får långa reglar till allt. Mejeriet i Lund kör på en Motofader 64 på mixplats och en på monitorplats, oerhört trevligt system att jobba med, du kan utan problem välja 1 och 2 om du har FOH där och reglera EQ likadant för vänster och höger på samma gång.

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Problemet med TC Motofader samt processor är väl att priset sticker iväg ganska rejält, eller har jag fel? Samma gäller väl för Klark Helix.
Johnny Andersson

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Inlägg av Jakob Carlsson »

Johnny: har inga priser nära till hands nu, så jag vet faktiskt inte, men det är ju en sak man får tänka på om man vill lägga dom pengarna på det eller inte, 3 st 2*31-bands kostar ju också en del.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

ca 22tusen kostar den

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Okej, jo såg nu att DBX 3231L går på mellan 5 och 10lakan stycket (begagnat efter sökning på Google), men köper du en Motofader så måste du ju köpa processor också (4 eller 8kanalig)... Jag tror grejerna är jättesmidiga men i detta fall så tror jag inte dom är i rätt prisklass...
Johnny Andersson

Skriv svar