Höjden av otur...

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Daniel Eriksson
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Höjden av otur...

Inlägg av Daniel Eriksson »

Vi fick in ett Labsteg förra veckan, fläkten låter konstigt!...sa personen som använt steget.

Jahapp sa min kollega och skruvade av locket och slog på strömmen. Mycket riktigt...fläkten sitter lite taskigt samtidigt som den är duktigt obalanserad...
Min kollega skall då skjuta in steget lite mera under ljuset på arbetsbordet (villket för övrigt e mitt bord, så jag får skulden för nedan beskriven historia). :)

På mitt bord står även en rulle med lödtenn, med änden utstickande. Den lilla änden lyckas då hitta sig in mellan gallret på baksidan och kittla en säkringshållare samtidigt som den ligger mot chassiet - Resultat, PANG!!!
Min kollega blir då så jäkla rädd så han tappar en mejsel som i sin tur skär av en "lödbana" på kretskortet, som matar spänning till fläktarna :P

Säkringen för den delen svetsades fast i hållaren...men den höll :?

Mmm...så kan det gå....och självklart e det ju mitt fel för jag lämnat lödtennet på mitt bord... :D

/Dogge

Bengt Norling
PAR-64
PAR-64
Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.

D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80

Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4

Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2

Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24

Midas: Pro2, M32, DL251,

Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000

Inlägg av Bengt Norling »

Haha störtskönt =), låter verkligen som att det skulle kunna inträffa på mina arbetsbänkar ibland =). Beträffande lab steg så inträffade det en komisk incident på en utomhus konsert i sommras, hade med mig några yngre förmågor som brukar vara med och bära lite och koppla lite. Stackade upp lite lådor och kopplade lite på ena sidan och dom på den andra, sen in i panelerna på rackarna, ställde mig på mixplats och provspelar med nån skön tung låt men är lite missnöjd med ljudet ,nått är galet!.. .. går fram och kollar stegen och ser att ett 2000 är dött på en kanal och luktar lite skumt.... det hela visar sig att ett lab 4000 har varit kopplat till samma låda som 2000 steget.. så dom sammarbetade på samma låda =) bara att ta fram ett nytt steg , koppla om lite, le o jobba vidare.... ju fler kockar desto bättre...... ?

/Bengan

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Bengan skrev:.. går fram och kollar stegen och ser att ett 2000 är dött på en kanal och luktar lite skumt.... det hela visar sig att ett lab 4000 har varit kopplat till samma låda som 2000 steget.. så dom sammarbetade på samma låda =) bara att ta fram ett nytt steg , koppla om lite, le o jobba vidare.... ju fler kockar desto bättre...... ?

/Bengan
Taskiga skyddskretsar låter det som. Jag har vid ett tillfälle lyckats koppla ihop ugångarna på ett Crown 5000 med varandra (don't shoot me... det var mörkt och trångt under scenen), men det tuffade på som vanligt efteråt.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

cyberpunk skrev:Taskiga skyddskretsar låter det som. Jag har vid ett tillfälle lyckats koppla ihop ugångarna på ett Crown 5000 med varandra (don't shoot me... det var mörkt och trångt under scenen), men det tuffade på som vanligt efteråt.
Och Gud sa varde ljus, sedan gav han Maglites till alla tekniker!

/D, ägare av två mini och två D3:or 8)

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36

Inlägg av ElectroAudioHB »

dawen skrev: /D, ägare av två mini och två D3:or 8)
Kommer ihåg en viss tomte som kopplade ihop två lab1600 när han skulle koppla vertec på konserthuset...

Fast, jag har också gjort den missen..
Magnus drog kablar för EAW850na och lämnade det på plats, sen kom jag med stegvagnen och kopplade in kablarna som låg där.
Men två basar var tysta, och det visade sig att en kabel gick ifrån stegvagn till stegvagn medans den andra kabeln gick ifrån baslåda till baslåda.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

ElectroAudioHB skrev:
Kommer ihåg en viss tomte som kopplade ihop två lab1600 när han skulle koppla vertec på konserthuset...

Fast, jag har också gjort den missen..
Magnus drog kablar för EAW850na och lämnade det på plats, sen kom jag med stegvagnen och kopplade in kablarna som låg där.
Men två basar var tysta, och det visade sig att en kabel gick ifrån stegvagn till stegvagn medans den andra kabeln gick ifrån baslåda till baslåda.
Dét var ganska precis vad jag lyckades med (än en gång, ... det var mörkt och trångt undser scenen). Inga brunna steg alls dock... tuffade som det skulle.... och sisådär 10 år till, utan problem.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

ElectroAudioHB skrev:
Dra nu inte in Magnus i det här. Han är en ärketomte ju.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36

Inlägg av ElectroAudioHB »

cyberpunk skrev: Dét var ganska precis vad jag lyckades med (än en gång, ... det var mörkt och trångt undser scenen). Inga brunna steg alls dock... tuffade som det skulle.... och sisådär 10 år till, utan problem.
När jag kopplade fel så brann lab2000 steget tror jag...
1600steget som en viss tomte som vill vara anonym kopplade fel klarade sig bra.det verkar som 1600 har bättre skydd än 2000.

Skriv svar