IP-telefoni

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Gäst

IP-telefoni

Inlägg av Gäst »

Ett tips för alla som tycker att telefonräkningen är betungande. IP-telefoni som verkligen lirar! Fungerar bra till och med om du har 56kbit modem, med bredband låter det mycket bra.

www.skype.com

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

de har ja testat och de e jäkligt bra :)

Gäst

Inlägg av Gäst »

Vem har du testat?

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Jag har IP-telefoni levererat av Alltele i form av ett bostadsnät här i Linköping och det funkar inte alls bra. I början var medhörning ett jätteproblem fast det åtgärdades tillslut genom att leverantören ökade sin bandbredd. Nu är den biten ok men ljudet är under all kritik. Jag får väl nöja mig med att det trots allt är billigt.

/HenrikH
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad är problemet med att använda skype istället?

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Ingo skrev:Vad är problemet med att använda skype istället?
Ingen aning, jag har faktiskt inte kollat upp det. Hur funkar det i praktiken? Började läsa men blir inte så mycket klokare. Kanske du kan sammanfatta?

Alltele förvaltar eget bostadsnät så man slipper Telia helt och hållet. Det är rätt ok fast det var bättre när Tele2 drev projektet.

/H
Senast redigerad av 1 Henrik Hansson, redigerad totalt 0 gånger.
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Ip telefoni är jätte bra så länge man har bandbredd till den. Flera av mina vänner som har Bredbandsbolagets 10Mbit lina och Iptelefoni har program som begränsar bandbredden för in och utgående trafik så att det alltid finns tillräkligt till telefonen.

Men men inom kompisgruppen använder vi ofta skype vilket är gratis

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

Skype kommer så småningom ha så man kan pröjsa för att ringa till det vanliga telefonnätet annars funkar det bara mellan skypeanvändare, det är ganska många som har det men inte tillräckligt många för att man ska kunna ersätta hemtelefonen med det!

Men en cool grej vore ju om folk på ljudobus.net skaffade skype och att man fick en sån där typ msn-logga fast för skype så man kan snacka med varandra där, eller så .. 8)

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jag håller på att skaffa IP-telefoni, fast från B2. "Det enda riktiga alternativet till Telia" stod det på kartongen de skickade mig :-)
"This is the updated input list"

Gäst

Inlägg av Gäst »

B2? Kan man få en länk?

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

www.bredbandsbolaget.se

(Firman heter B2 Bredband AB och förkortas B2. Japp.)

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Med deras lösning får man hem en liten låda (Cisco ATA-188) som är en adapterburk mellan IP-telefoni och POTS (Plain Old Telephone System, vanlig telefoni). Nånstans i Liljeholmen står en till adapterburk, fast större, som tar in PSTN (Public Switched Telephone System, dvs Det Stora Telenätet<tm>) för de telenr som är B2-abonnenter och skickar data+signalering på ett privat nät till rätt burk ute i B2's stora nät.

Så det ser precis ut som vanlig telefoni för alla parter, fast det går över IP istället för ISDN. Man får tyvärr inte upp SIP-strömmarna i sin dator, utan det går bara till ATA-burken. Man kan heller inte nå ATA-burken från en annan dator, så jag kan inte dirigera min SIP-adress (iand02@kth.se t ex) dit. Vilket är lite jobbigt eftersom då hade man kunnat ringa alla på KTH gratis över SIP (IP-telefoni, fast inte nedtyngt av en massa telcobyråkrati).

Nåja, det om detta.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Du får gärna berätta hur det fungerar när du provat lite. Jag har precis skaffat 10 mbit ADSL från Bredbandsbolaget och detta kanske är en bra fortsättning?

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

knoppen (Afromannen) skrev:Skype kommer så småningom ha så man kan pröjsa för att ringa till det vanliga telefonnätet annars funkar det bara mellan skypeanvändare, det är ganska många som har det men inte tillräckligt många för att man ska kunna ersätta hemtelefonen med det!

Men en cool grej vore ju om folk på ljudobus.net skaffade skype och att man fick en sån där typ msn-logga fast för skype så man kan snacka med varandra där, eller så .. 8)
Möjligheten att ringa till fasta nätet med skype finns redan och det går att sköta det på samma vis som mobiltelefoni dvs sätt in pengar.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Teletrafik kräver inte så mycket (Varje ISDN-kanal, en talkrets, är på 64 kbps), så det borde vara lugnt.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Nu finns även jag på Skype 8)

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Nu har jag kört en stund med B2:s IP-telefonilösning. Funkar bra för mig. Ljudkvalitet nånstans mellan POTS och GSM, vilket duger för att folk ska ringa mig för att säga åt mig att vakna. Inte direkt nån skillnad mot POTS.

Skriv svar