scenkläder
- Niklas Elste
- PAR-64

scenkläder
jag har funderat lite på hur dom löser det på föreställningar som går varje dag
när tvättar dom alla scen kläderna ? det kan ju röra sig om över 100 plagg hur hinner dom?
eller har dom 2-3 uppsättningar?
när tvättar dom alla scen kläderna ? det kan ju röra sig om över 100 plagg hur hinner dom?
eller har dom 2-3 uppsättningar?
- Anton Gildebrand
- PAR-64

- Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Re: scenkläder
En tanke är att scenkläder inte blir lika smutsiga lika fort som de kläder du har på dig nu då de inte används så mycket.
Flest inlägg när den dör vinner!
- Victor Göransson
- PAR-30

- Presentation: Frilansande ljustekniker/operatör/designer - http://delitesolutions.se
Det händer väll att skådespelare blir ganska svettiga på scen... Det måste nog vara så att det tvättas endel på stora produktioner
- Niklas Elste
- PAR-64

oj det hann bli ett svar innan jag skrev
jag tänkte typ på musikaler där dom springer runt och dansar och sjunger = dom svettas
Jag förstår att ett plagg som används 5 minuter i andra akt kanske inte hinner bli otrevligt på en gång
jag tänkte typ på musikaler där dom springer runt och dansar och sjunger = dom svettas
Jag förstår att ett plagg som används 5 minuter i andra akt kanske inte hinner bli otrevligt på en gång
- Krister Uddén
- PAR-36

- Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder. - Ort: Mellerud
Hmm,
Kan vara så att det som ser snyggt och sexigt ut på scenen.
Inte luktar lite gott när man är närmare...
Minns en show jag jobbade med,
Finalkläderna hade vissa på sig underst i hela showen ca 45 min för snabbt byta innan final.
Dagen efter en varm kväll så är kläderna fortfarande fuktiga.
Och de var inte för att det tvättats !!!
(Glad att jag är tekniker, och kan välja kläder själv)
Men det är klart att vissa kör med dubbla kläder.
Tvättning nattetid funkar på vissa produktioner,
Fast vissa kläder går ju inte tvätta så ofta p.g.a materialval och kombinationer.
T.ex stora fina klänningar i operor.
Tänk på materialval om du skall ha kläder som håller många tvättar och torkar snabbt.
Ta kontakt med en kostymör typ, för att få tips/ råd.
Stagevision har ett stort lager av scenkläder för uthyrning.
De har säker en hel del tips i ämnet!
Jag har några bekanta i kostym svängen,
som kanske kan vara till hjälp för din produktion.
/K
Kan vara så att det som ser snyggt och sexigt ut på scenen.
Inte luktar lite gott när man är närmare...
Minns en show jag jobbade med,
Finalkläderna hade vissa på sig underst i hela showen ca 45 min för snabbt byta innan final.
Dagen efter en varm kväll så är kläderna fortfarande fuktiga.
Och de var inte för att det tvättats !!!
(Glad att jag är tekniker, och kan välja kläder själv)
Men det är klart att vissa kör med dubbla kläder.
Tvättning nattetid funkar på vissa produktioner,
Fast vissa kläder går ju inte tvätta så ofta p.g.a materialval och kombinationer.
T.ex stora fina klänningar i operor.
Tänk på materialval om du skall ha kläder som håller många tvättar och torkar snabbt.
Ta kontakt med en kostymör typ, för att få tips/ råd.
Stagevision har ett stort lager av scenkläder för uthyrning.
De har säker en hel del tips i ämnet!
Jag har några bekanta i kostym svängen,
som kanske kan vara till hjälp för din produktion.
/K
- Niklas Elste
- PAR-64

Jo man kan misstänka att lukten på scen kan vara illa ibland
Men jag har tyvärr inte fått arbeta med en så lång produktion att jag fått uppleva dom dofterna
Men jag har tyvärr inte fått arbeta med en så lång produktion att jag fått uppleva dom dofterna
- Krister Uddén
- PAR-36

- Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder. - Ort: Mellerud
200 shower utomhus i sommarvärme med mycket spring på stor speyta (80 meter)Niklas Elste skrev:Jo man kan misstänka att lukten på scen kan vara illa ibland
och hästar som inte är "rumsrena".
Behöver jag säga mera...
Vi hinner inte tvätta varje dag.
/Krister
- Niklas Elste
- PAR-64

det låter som att du har varit i nyköping
- Gustaf Gagge
- PAR-56

- Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden - Ort: Stockholm
skulle säga att de tvättas varje dag utan att det är mitt special området. natruligtvis beror detta på hur stor föreställning och ekonomi man har men det fungerar helt enkelt så att en person kommer in tidigt på morgonen och tvättar det som kan tvättas sånt som måste kemtvättas brukar vara mer sällan har jag för mig. Har för mig att vi en gång hade en stående budwheels körning på handukar och kläder för tvätt kl 08 varje morogon och tillbaks kl 13.
Riksteatern har ju ibland med sig tvättmaskiner och torktummlare för att kunna tvätta kläderna efter eller innan föreställningen.
Riksteatern har ju ibland med sig tvättmaskiner och torktummlare för att kunna tvätta kläderna efter eller innan föreställningen.
Jakob Carlsson
- PAR-64

- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Jupp, Labero och Cullbergbaletten har alltid med sej tvättmaskiner och torkskåp när dom är ute. När vi kör spex och så med två föreställningar per dag i en vecka tvättar vi bara när det verkligen behövs, vi har inte tid med mer, alla kläder tvättas dock efter föreställningsveckans slut innan dom hängs in i förrådet.Gustaf Gagge skrev:skulle säga att de tvättas varje dag utan att det är mitt special området. natruligtvis beror detta på hur stor föreställning och ekonomi man har men det fungerar helt enkelt så att en person kommer in tidigt på morgonen och tvättar det som kan tvättas sånt som måste kemtvättas brukar vara mer sällan har jag för mig. Har för mig att vi en gång hade en stående budwheels körning på handukar och kläder för tvätt kl 08 varje morogon och tillbaks kl 13.
-
Jocke Hammar
- PAR-36

- Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
- Kontakt:
Min sambo jobbar professionellt med teater här i London.
Vanligtvis tvättar man alla vattentvättbara plagg direkt efter föreställning.
Man använder kortaste ekonomi programmet i tvättmaskinen vilket normal tar 20-30 minuter sedan hänger man kläderna på tork och kommer in och stryker och viker nästa morgon.
Plagg som behöver kemtvättas tvättar man normalt på den spellediga dagen i veckan, vanligtvis måndag eller tisdag.
Då använder man sig av specialicerade teaterkemtvättar som hämtar och lämnar på dagen.
Plagg som slits mycket eller som blir väldigt smutsiga har man mer än en uppsättning av, samma med livplagg.
/Jocke
Vanligtvis tvättar man alla vattentvättbara plagg direkt efter föreställning.
Man använder kortaste ekonomi programmet i tvättmaskinen vilket normal tar 20-30 minuter sedan hänger man kläderna på tork och kommer in och stryker och viker nästa morgon.
Plagg som behöver kemtvättas tvättar man normalt på den spellediga dagen i veckan, vanligtvis måndag eller tisdag.
Då använder man sig av specialicerade teaterkemtvättar som hämtar och lämnar på dagen.
Plagg som slits mycket eller som blir väldigt smutsiga har man mer än en uppsättning av, samma med livplagg.
/Jocke
Jocke Hammar
- Niklas Elste
- PAR-64

ok så många tvätt maskiner eller prioriterar man första akt kläderna?
-
Jocke Hammar
- PAR-36

- Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
- Kontakt:
Lite olika, många teatrar har industriella tvättmaskiner som tar 10-15 kg, vanliga tvättnaskiner håller inte för så hårt bruk, alternativt har man vad som kallas för "twin-tub", dvs. en tvättmaskin med två stående trummor som är öppna upptill man tvättar i en och sköljer i en, lite mer arbete men mycket snabbare.
Turnerande produktioner har oftast "twin-tub" eller ett par vanliga hushålls maskiner.
De flesta hyr ifrån robert knight http://rk-resourcekent.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Turnerande produktioner har oftast "twin-tub" eller ett par vanliga hushålls maskiner.
De flesta hyr ifrån robert knight http://rk-resourcekent.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jocke Hammar