Liten led-moonflower - vad finns att välja på?

Här kan du diskutera moving heads, scanners mm.
Andreas Melin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 31 maj 2009, 12:31
Presentation: Är teknikansvarig på en nation i Lund och även klubb och mobil discjockey.

Liten led-moonflower - vad finns att välja på?

Inlägg av Andreas Melin »

Hej!

Letar efter en väldigt liten och lätt LED-moonflower för enklare discoanvändning. Gärna i stil med Chavuet LX5 som tydligen gått ur produktion. Mindre än 30cm lång och så tight som möjligt, gärna under 2kg och med ett bra ljusutbyte.

Och såklart gärna billig. En så länge är american dj dual gem led ett hett tips, men finns det fler?

Vad heter dem och var kan man köpa dem?
Erfarenheter och visdomar?

Tack på förhand!

Andreas Melin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 31 maj 2009, 12:31
Presentation: Är teknikansvarig på en nation i Lund och även klubb och mobil discjockey.

Re: Liten led-moonflower - vad finns att välja på?

Inlägg av Andreas Melin »

Då svaren uteblev beställde jag en eurolite led fe-19 för det facila priset 305kr ink moms. Antagligen får man vad man betalar för, men kunde inte hjälpa att tycka den såg rätt stark ut på filmerna på youtube, och det faktum att den totalt drar 28w så borde den kunna kräma ur sig en del ljus.

Om intresse finns så hojta till så ska jag lägga upp lite kommentarer när jag får den. Dock var det ca 6 arbetsdagar i frakt.

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Liten led-moonflower - vad finns att välja på?

Inlägg av Leif Baltazars »

För dom pengarna hittar du inte mer ljus! :D
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Andreas Melin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 31 maj 2009, 12:31
Presentation: Är teknikansvarig på en nation i Lund och även klubb och mobil discjockey.

Re: Liten led-moonflower - vad finns att välja på?

Inlägg av Andreas Melin »

@Leif

Nej det förstår jag också ;)
Men kul om den motsvarar eller överträffar american dj tri gem led tex, vilket det ser ut att göra på bilderna. Jag hade gärna betalat nästan det tredubbla för en effekt, men storleken begränsar antar jag. Och förhoppningsvis är den riktigt ljusstark för sin storlek, det återstår dock att se.

Henrik Tjusberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 07:44
Presentation: Jobbar som tekniker hos Rydell & Quick.
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Liten led-moonflower - vad finns att välja på?

Inlägg av Henrik Tjusberg »

Tråkigt att jag inte såg detta igår då jag själv kör med och kan rekommendera Showtec Dream Dancer DMX till lite mindre grejer där man inte gärna vill lägga någon tid på programmering men ändå vill ha en snygg ljusshow väldigt enkelt. De finns även utan DMX för dem som inte anser att de behöver länkas vilket jag tycker är snyggare.

Grundspec för DMX-modellen ser ut såhär:
Power Input: 100-230V 50/60 Hz
Power Consumption: 20W
Light Source: 1 x 15W LED
Beam angle: +/- 35 Degrees
Control: Auto, Sound, DMX
DMX Channels: 4
Control Display: 4 Digits LED
Power Connector: IEC In/Out
Data Connector: In/Out (XLR 3 Pin)
Dimensions: 274 x 225 x 120 mm
(excl bracket)
Weight: 3,5 kg

Finns att se video på Youtube med resterande info.

Vi säljer dem för 1495:- men finns ju som vanligt billigare någon annan stans ;)
// Henrik Tjusberg
TM/PM - Rydell & Quick AB
--------------------------------------
0793-496460
henrik@tjusberg.se
http://www.rydellquick.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: Liten led-moonflower - vad finns att välja på?

Inlägg av Kristian Nilsson »

@Henrik: Blev nyfiken på Showtec Dream Dancer och googlade.
Jag upptäckte att den påminner lite om American DJ Xpress LED, som verkar ha liknande ljuskälla men lite annorlunda chassi.

Just American DJ Xpress LED har jag testat, men jag skickade tillbaka dem. Trots löfte om bra ljusutbyte var de betydligt svagare än en standard 100W moonflower (JB Exercet).

Jag valde istället American DJ Revo Rave som iofs är utan gobos och färgväxling, men upplevs som mer ljus. Den känns väldigt dynamisk eftersom "fälten" i det roterande ljusknippet kan blinka individuellt.

@samtliga: Eurolite FE-19 känns riktigt prisvärd, kikade på TLP som har en del Eurolite men hittade den inte. Vem tar in Eurolite till Sverige?

/Kristian

Andreas Melin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 31 maj 2009, 12:31
Presentation: Är teknikansvarig på en nation i Lund och även klubb och mobil discjockey.

Re: Liten led-moonflower - vad finns att välja på?

Inlägg av Andreas Melin »

Jag köpte min på conrad.se. Oklart dock om det är en svensk leverantör då jag vet att de är stora i Tyskland.

I vilket fall verkade det som om fe-19 var en gammal modell och kanske därmed har ett utförsäljningspris, har heller inte sett den på andra ställen.

Dreamdancern såg bra ut, men på gränsen till för tung för min del. Har precis sålt av mina glödlampflowers (martin mania ef1) för att sätta ihop en färdigriggad bar (50cm) till ett ljusstativ med 3 effekter som går ner i ett avkortat högtalarstativ-fodral med maxvikt på ca 5kg.

Om man får ngn ljusstyrka i detta och kan hålla vikten under 5kg så blir systemet ultramobilt till mindre fester och bröllop där jag mest håller till. Om det kommer fungera i praktiken återstår och se.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster