Standard mått på rå rör

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
Yasin Gyltepe
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 21:57
Kontakt:

Standard mått på rå rör

Inlägg av Yasin Gyltepe »

Hej,
Någon som kan standard måtten (diameter och gods tjocklek) på alldeles vanliga aluminium rån?

//Tack!

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Diametern på alla former av rå är 50mm, godstjockleken kommer jag dock inte ihåg så den lämnar jag till någon annan.

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

om du läser SS7671501 utgåva 2 så kan du läsa allt om hur rån skall vara konstruerade.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Du var då rolig Gustav!!

Han ställde en fråga å då förväntar han sig ett svar inte en hänvisning till någon bok!

Du vet, detta är vitsen med ett forum, Frågor och svar .-)

Användarvisningsbild
Peter Hallin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 21 sep 2006, 14:21
Kontakt:

Inlägg av Peter Hallin »

De vanliga ytterdiametrarna är 48-51 mm. I Sverige försker vi använda 50 mm rör med 2 mm godstjocklek. Vill man ha lite bättre lastförmåga kan man välja lite tjockare godstjocklek. Det är dock ingen standard/lager-produkt.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Då har jag en följdfråga. PÅ jobbet så e det ÅF som besiktigar våra rån och det sitter två wirelås på varje wirer samanlagt 6st. Men det e likadant på teatern i Kristianstad. Men när v va där på en EL-kurs så sa kursledaren som även har kurser i riggning att det e inte tillåtet med två lås utan att det ska va tre med en slutkomentar att ÅF kan inte besiktiga. Nu min fråga Vem har rätt i detta fall. Ska det va två eller tre lås?
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Dom som Bella säljer är ju 48*3mm men som Peter säger är det väl oftast mellan 48-51mm.
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Peter Jönköping Hallin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 29 okt 2007, 20:07
Ort: Jönköping

Inlägg av Peter Jönköping Hallin »

Marcus Sandberg skrev:Då har jag en följdfråga. PÅ jobbet så e det ÅF som besiktigar våra rån och det sitter två wirelås på varje wirer samanlagt 6st. Men det e likadant på teatern i Kristianstad. Men när v va där på en EL-kurs så sa kursledaren som även har kurser i riggning att det e inte tillåtet med två lås utan att det ska va tre med en slutkomentar att ÅF kan inte besiktiga. Nu min fråga Vem har rätt i detta fall. Ska det va två eller tre lås?
Enligt Irongrip´s hemsida så ska det räcka med två lås vid lyftapplikation.

http://www.smelinkweb.com/ImageLibrary/ ... V%20ma.pdf

Jag vet även att jag har läste för länge sedan att man bör använda tre lås, men kommer inte ihåg i vilken litteratur det var.
Jag har även haft denna diskussion med personer uppe på ELMIA mässan i jkpg, dom använder bara två lås till sina wire:ar.
Det dom sa var att dom hade kontrollerat med sin leverantör av lås (iron grip) och dom hade sagt att det räcker med två lås.
Det viktiga är att man står för sina egna konsekvenser.

Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 381
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 19:57
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Thomas Nilsson »

Det jag fick lära mig när jag gick en riggkurs var att det bara får sitta 2 st wirelås. Och att det är viktigt hur man sätter låsen. Dels avstånd mellan lås, storleken på lås och hur wiren träs i låsen.

Henrik Albinsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: sön 02 nov 2008, 18:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Henrik Albinsson »

Marcus Sandberg skrev:Då har jag en följdfråga. PÅ jobbet så e det ÅF som besiktigar våra rån och det sitter två wirelås på varje wirer samanlagt 6st. Men det e likadant på teatern i Kristianstad. Men när v va där på en EL-kurs så sa kursledaren som även har kurser i riggning att det e inte tillåtet med två lås utan att det ska va tre med en slutkomentar att ÅF kan inte besiktiga. Nu min fråga Vem har rätt i detta fall. Ska det va två eller tre lås?
Vad jag vet så är många lärare mm inom el området ganska mycket för att ta i mer än nödvändigt när man hänger upp saker...
Ta en titt på hur många kabelstegar sitter monterade... Oftast så kan man lägga upp flera hundra kilo/ meter extra utan att för den saken göra avkall på säkerheten...

Henrik

Användarvisningsbild
Peter Hallin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 21 sep 2006, 14:21
Kontakt:

Inlägg av Peter Hallin »

Vajer ska gå två varv runt röret och det skall vara två vajerlås (SS7671501 utgåva 2)

Peder Lundström
Rookie
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 13 jan 2009, 09:54
Kontakt:

Inlägg av Peder Lundström »

Enligt svensk standard omtalas endast stål rör med en godstjocklek av minst 2 mm.

Används Aluminium så skall rån dimensioneras tillfredsställande enligt svensk standard.

Enligt dom mer renommerade besiktningsmännen i vår värd bör man använda min 2,5 mm då 2 mm rör har en tendens till att bli ”lite sladdriga” så slutsatsen av detta är att man bör använda ett aluminium rör av minst 5mm ( 5mm är en uppskattning av mig). man bör även ifråga sätta aluminium av en så tunn kvalité som 2 mm då det är väldigt lätt att ”buckla” till röret vilket ger en tydlig brottsanvisning.

Diametern om vi går tillbaks i tiden så var ett rå 2 tum dvs 50,8mm där av standarden 51-48.

Angående antal lin lås så får vi använda minst 2 lås upp till 6mm, 3lås mellan 7-10 mm. 4 lås för 11-16mm. Men jag vet att om man tittar på hiss standarden ( personhissar) en standard som dom flesta besiktningsmän är mer familjär med, så skall det vara 3 lås på en 5mm lina.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Henrik Albinsson skrev:
Marcus Sandberg skrev:Då har jag en följdfråga. PÅ jobbet så e det ÅF som besiktigar våra rån och det sitter två wirelås på varje wirer samanlagt 6st. Men det e likadant på teatern i Kristianstad. Men när v va där på en EL-kurs så sa kursledaren som även har kurser i riggning att det e inte tillåtet med två lås utan att det ska va tre med en slutkomentar att ÅF kan inte besiktiga. Nu min fråga Vem har rätt i detta fall. Ska det va två eller tre lås?
Vad jag vet så är många lärare mm inom el området ganska mycket för att ta i mer än nödvändigt när man hänger upp saker...
Ta en titt på hur många kabelstegar sitter monterade... Oftast så kan man lägga upp flera hundra kilo/ meter extra utan att för den saken göra avkall på säkerheten...

Henrik
Jo jag vill tillägga att han inte e någon direkt El lärare utan ägare av ett utbildnings företag.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag tackar för de svar jag har fått att det e OK med två lås.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Nicke Löfgren skrev: Han ställde en fråga å då förväntar han sig ett svar inte en hänvisning till någon bok!
Tänk, Gustav svarar inte med hörsägen som 98% av svaren på den här syjuntan är, utan med en referens till en normativ standard. Jag har sällan sett ett så korrekt svar här.

Att du förlöjligar det förfarandet är ganska symptomatiskt för hur Branschen i helhet hanterar kunskap och fakta.

Att SIS tar 1195:- för en PDF-fil med texten i SS 7671501 utg 2. är symptomatiskt för hur bakom flötet den organisationen är, i skönt sällskap med AES och IEEE med flera 1900-talsorganisationer. RFC'er är gratis.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Om han nu har läst boken kan han ge ett svar och inte en hänvisning!!!


Å du Måns...."DET VAR" ett riktigt korrekt svar på frågan som han gav...NOOOOOTT
Gustav visste säkert inte så han gick på "hörsägen/hänvisning" som övriga 98% av syjuntan här. Då kunde han va tyst enligt ditt inlägg!! Eller?


Eller valde han som vissa i denna syjunta ....en massa babbel!!!

Användarvisningsbild
Peter Hallin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 21 sep 2006, 14:21
Kontakt:

Inlägg av Peter Hallin »

SS 7671501 utg 2 är trots allt bara en rekommendation.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Nicke Löfgren skrev:Om han nu har läst boken kan han ge ett svar och inte en hänvisning.
Light a man a fire and he'll be warm for an hour.
Teach a man to light a fire, and he'll be warm for the rest of his life.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jomenvisst

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster