Nätdel till Ariesbord

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Jonathan Lennerbrant
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 04 aug 2008, 22:03
Ort: Linköping
Kontakt:

Nätdel till Ariesbord

Inlägg av Jonathan Lennerbrant »

Jag har rustat upp ett gammalt 40kanals mixerbord men saknade då en nätdel till bordet. Nu har jag preliminärt kopplat två spänningsagregat till bordet för att få +18V-0V-(-)18V. Därtill behövs även en 48V spänning för fontommatning som saknas nu. Problemet är att bordet drar massa massa ström som sådana bord brukar göra (kommer inte ihåg exakt antal ampere just nu) vilket agregaten inte klarar av. Har därför bara en del av bordet inkopplat...

Skulle behöva tips på en ordentlig närdel eller tips på krets för hemmabygge (bygger gärna filter etc). Vill också hålla ner priset så lågt som möjligt...

Mvh

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Absolut billigaste sättet att få till 48 V DC som klarar mycket ström är att ordna fyra AT-nätagg från gamla datorer och seriekoppla.. Filtrering tillkommer (slakta ett femte nätagg så är du nere på 0 kr igen). Fult som stryk men fungerar säkert.

Oskar Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 93
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 01:46
Ort: Linköping, Ryd (Från Ljungsbro)
Kontakt:

Inlägg av Oskar Johansson »

Kolla på elektronikforumet.com, tror det var någon som gjorde en intressekoll för att sälja just 48 V-aggregat från IBM, 70A tror jag de levererade om jag inte minns helt fel..

Jonathan Lennerbrant
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 04 aug 2008, 22:03
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Lennerbrant »

Förlåt, jag formulerade mig kanske dumt. 48V är det minsta problemet. Det är agregaten för 18 volten som är för klena och som behöver en lösning. Ska kolla elektronikforumet.com, men andra tips och lösningar är välkommna.

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Ptja, om ekonomin återigen får bestämma så blir det två AT-PSUer i serie med en linärregulator efteråt. :-)

Annars bör det inte vara så svårt att hitta ett begagnat nätagg till valfritt mixerbord och modda till rätt anslutning på. I princip alla kör med samma spänningar så det gäller bara att hitta ett med tillräcklig kräm i.

Jonathan Lennerbrant
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 04 aug 2008, 22:03
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Lennerbrant »

Om någon råkar ha ett fungerande eller trasigt nätagg till ett större mixerbord får ni gärna höra av er. Det underlättar ju om man hittar något inom Sverige så nära Linköping som möjligt med tanke på frakt.
Vad menar du med "AT"?

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

http://en.wikipedia.org/wiki/AT_(form_factor)

Nätagg till datorer som ingen avnänder längre -> gratis. Om du med "Vill också hålla ner priset så lågt som möjligt" menar gratis alltså.

Jonathan Lennerbrant
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 04 aug 2008, 22:03
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Lennerbrant »

Jag förstår ;)

Gratis är inte nödvändigt, men jag är väl inte så sugen på att lägga ut tiotusen på ett nytt nätagg till ett Midas eller liknande...

En fråga som kanske inte hör hit? Om jag vill likrikta AC-ström till 18V DC, hur lyder formeln för att räkna ut den AC spänning som krävs då? (med tanke på om jag skulle bygga egen nätdel) Någon som kan det där?

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Urms * sqrt(2), alltså spänningen du mäter ut från trafon gånger 1,41 om kondingbanken är oändligt stor.
Sen behöver du en del headroom för reglering/stabbning.

I verkligheten kan du ta UacRMS = Udc(glättad och stabbad)

Philip Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 21 jan 2004, 01:00
Ort: Sjöbo
Kontakt:

Inlägg av Philip Olsson »

Rekommendationer skiljer sig ganska mycket beroende på vilken mängd ström du behöver.

Tänk på att du antagligen vill ha en reglerad nätdel och eftersom det är större strömmängder och då är det aningen svårare att bygga än att ta en 78xx.

Eftersom traditionellt ( trafo + likriktare + kondingar + reglerkrets ) är dyrt och tungt så vill man bygga switchat, men det är inget man ger sig på utan erfarenhet. Men en krets baserad på 723 + 3055 kanske är något för dig.


Vill du inte bygga själv så kommer nog billigast vara en färdigbyggd switchad nätdel.

48VDC-matningen är som du säger ett mindre problem. Kolla på någon nätdelskrets för mikrofonförstärkare.

Jonathan Lennerbrant
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 04 aug 2008, 22:03
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Lennerbrant »

Min idé om jag skulle bygga själv var just någon ringtrafo + likriktare + filter, men frågan är om det skulle bli så mycket dyrare än något annat alternativ? Risken är väl att spänningen inte blir helt stabil som resulterar i oljud, men hur noga behöver man vara?
Jag gissar, efter googlesökningar, att de nummren du skrev (723 + 3055) var någon IC-krets och en transistor?
Mvh

Användarvisningsbild
Daniel Hedman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 180
Blev medlem: mån 15 jan 2007, 15:04
Presentation: Jag har pysslat med ljud sen 1990 och har sedan 2003 eget företag inom ljud o ljus.
Ort: BÅLSTA
Kontakt:

Inlägg av Daniel Hedman »


Philip Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 21 jan 2004, 01:00
Ort: Sjöbo
Kontakt:

Inlägg av Philip Olsson »

Jonathan, Det stämmer att det är en IC och en transistor. Kollar du i databladet så kan du se hur man kopplar den. Men, du MÅSTE veta vad du har för last för att kunna bygga en nätdel. Annars kör man på hälften vunnit och hälften brunnit. Troligtvis behöver du antingen en strömtåligare transistor och/eller flera stycken.

Hurvida du vill ha reglerad spänning eller inte beror på vad du har för kretslösningar och det faktum att du blir beroende på vad elnätet har för spänning, dvs, förstärkning och beteende på mixerbordet kan förändras beroende på elnätet. Men generellt för finlir så vill man ha det, och detta är finlir. :-)

Nu hittade jag något, http://sound.westhost.com/project30c.htm , Jag har inte kollat så noga på kretsen men du bör kunna byta ut 7x15 mot 7x18 och klarar du dig på 4 A så ska den räcka, annars kan du haka på fler 3055or, förutsatt att du inte får en basström högre än 1A ( som är max för 78xx-kretsar ). Läser du texten om kretsen så reder du nog ut det.

Daniel, Ja, kruxet är dock att han vill ha 18v + och -. Vilket ingen kör på längre ( i princip ).

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 49 och 0 gäster