mixer till nystartad B-studio

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Peter Jansson
Rookie
Rookie

mixer till nystartad B-studio

Inlägg av Peter Jansson »

hej.
jag har startat en B-stsudio för att spela in demoband och elektroniska band för att jag tycker att det är kul.
vill ändå vara "wannabe seriös studio" och behöver ett nytt mixerbord med min 12 kanaler stremat FW och inbyggda FX (rv är det ända jag behöver i fall live inspelning med det)
jag har kollat på phonic Helixboard18 FW MK2 men gillade inte alls det som man fick ut ur det och kollade på Mackie Onyx1220, gillades mkt men tänkte ändå kolla om det finns några anda alternativ av er?

tack på förband.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Är det analogt du är ute efter så kan jag sälja en grym mixer till ett superpris.

32kanaler. Soundcraft 8000 serie....Priside 7000kr

Den ser ut så här, men denna är en 40kanalare
Bilagor
mengpaneel.jpg
mengpaneel.jpg (47.39 KiB) Visad 7530 gånger

Peter Jansson
Rookie
Rookie

finns intresse och ligger i rimlig prisklass.
bara det att jag vill ha minst 12 kanaler stremat via firewire för att kunna andvända det som ljudkort och slippa inköpa mångkanals ljudkort.
tack på förband.

Användarvisningsbild
Emil Enander
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Emil Enander »

Tjenare.

Hittade ett mixerbord på blocket om det verkar intressant.

http://www.blocket.se/vi/15510913.htm?ca=16_s

MVH Emil

Jacob Thulesius
PAR-20
PAR-20
Presentation: Fram tills nu har jag frilansat som musiker & ljudtekniker, jobbat som instrumentlärare, Apple-försäljare och drivit egen konsultfirma. Nu är siktet inställt på juridiken men vem vet vad som händer i framtiden...
Kontakt:

Inlägg av Jacob Thulesius »

Killar det var ett mixerbord med Fw interface han ville ha.

För det endamålet du vill använda den till rekomenderar jag presonus studiolive.

http://www.presonus.com/products/Detail ... oductId=52

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

Kolla in Yamaha 01x.
Har ingen erfarenhet av just den själv men yamaha gör ju sällan dåliga produkter.

Eller 01V96 med mLan kort.

/Jocke
Jocke Hammar

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Vi har ett Mackie 1640 med FW kort som vi inte använder jätteofta. Vi har case till det, men det kanske inte är så intressant med tanke på att det ska stå i en studio. Kanske användbart om man ska ta med det ut och spela in livespelningar. Ge oss ett bud om det låter intressant!

Willy Björkbacka
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Willy Björkbacka »

Presonus har jag varit i kontakt med ang. inspelning. Deras mixer är i dagsläget inte kompatibel med annat än deras egna inspelningsplattform. Man måste alltså ex. spela in 12 spår, för att sedan exportera dom till programmet man använder, exempelvis Cubase. Vilket känns lite fel i studiosammanhang. Live kan jag köpa det som en nödlösning.

Peter Jansson
Rookie
Rookie

Johannes Tegern skrev:Vi har ett Mackie 1640 med FW kort som vi inte använder jätteofta. Vi har case till det, men det kanske inte är så intressant med tanke på att det ska stå i en studio. Kanske användbart om man ska ta med det ut och spela in livespelningar. Ge oss ett bud om det låter intressant!
det är ett sådant jag kollat på och känner att det käns som ett vettigt val just nu.
vad är det för pris tänkt och vart finns den?
tack på förband.

Jacob Thulesius
PAR-20
PAR-20
Presentation: Fram tills nu har jag frilansat som musiker & ljudtekniker, jobbat som instrumentlärare, Apple-försäljare och drivit egen konsultfirma. Nu är siktet inställt på juridiken men vem vet vad som händer i framtiden...
Kontakt:

Inlägg av Jacob Thulesius »

Annars kan du ju köpa valfritt mixerbord/preamps och sedan köra dem genom i ett flerkanaligt ljudkort tex rme

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Kontakt:

Inlägg av Toiva Savolainen »

Jag har ett Onyx 1640 med FireWire sen några veckor, och den fungerar bra. Och låter bra dessutom! Jag spelar ofta in med alla 16 kanaler samtidigt.

Dock så kan det hända lite underliga saker ibland om man kör den med PC;
som bortfall av ljud, missljud, förskjutningar åt olika håll. Men de händer väldigt sällan. Men med Mac fungerar allt prickfritt.
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Som alltid, ungefär...
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Hans Grapenholm
Rookie
Rookie

Inlägg av Hans Grapenholm »

Skall du ha prylarna sittandes i studion permanent?
Måste det vara ett mixerbord?
Har du gott om utrymme?
Vill du kunna expandera din studio?

Vid ett flertal studiobyggen med begränsad budget har jag satt in RME Fireface 800 (Firewire). Det är ett ljudkort med 4 st bra preampar, 16 ch ADAT in/ut, 8 analoga in/ut och SPDIF. Detta kort har jag expanderat med en RME Octamic 2 (8-kanals preamp). Då har du 12 mycket bra preampar, ett ljudkort som är mycket flexibelt och stabilt. I ljudkortet kan du mixa ett flertal lyssningar utan att behöva gå genom datorn. Denna plattform kan du sen expandera väldigt mycket. T.ex köpa nån ruskigt välljudande (dyr) preamp eller en summeringsmixer. RME-prylarna får du plats med på 2 h.e. i racket!!!

Många köper idag mixerbord mad inbyggda firewireinterface. Tyvärr så upptäcker sedan många att det inte håller en tillräckligt hög kvalitet och är begränsade.
Om du skall göra ett seriöst intryck på kunder så skall du inte ha ett plastigt budgetmixerbord som första intryck.

Några andra tips är digidesign 003, M-Audio har också någont liknande 003 som jag dock inte har någon personlig erfarenhet av.

Vill du absolut ha ett vanligt mixerbord som också kan funka utanför studion så är Yamaha 01V96 ett klockrent alternativ. Du måste dock expandera detta för att kunna spela in rakt in i datorn.
Detta bord kan du ju dessutom använda för att styra t.ex reglarna i Cubase.
Stora gamla bra analoga mixerbord är ju fett!
Men man får ju alltid fråga sig om man har plats, bra ventillation, kunskap i att serva prylarna o.s.v.

Peter Jansson
Rookie
Rookie

altså som vissa har förslagit analoga och sätta i ett externt flerkanals ljudkort.
jag vill inte ha världens hyperljudkvalitet. detta ska jag ha i den lilla hemstudion jag just nu är klar med (utan mixer) jag ska spela in demoband och bröllops songer.
jag tycker Onyx 1640 låter bra och håller allt på alla plan men har inte ett för stort penga utbud. undrar om det finns ett onyx bord någonstans i landet för mindre summa?
det funkar att spela in bröllops grejer på ett 4kanaligt analogtbord men inte länge till. snälla hjälp.
tack på förband.

Skriv svar