RØDE NT3 vs RØDE M3 som överhäng på trummor

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Användarvisningsbild
Jonas Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 195
Blev medlem: fre 24 sep 2004, 01:00
Ort: Norrtälje

RØDE NT3 vs RØDE M3 som överhäng på trummor

Inlägg av Jonas Lundin »

Funderade på vad som skiljer mickarna ifrån varandra om man skulle använda dom som överhäng på trummor? Anledningen att jag tar upp den här undringen är väl för att jag hittade M3an billigt i en katalog jag hade hemma.

mvh
Jonas "Joppe" Lundin
DJ, Ljud & Ljustekniker

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Inlägg av Jakob Nilsson »

Det är ingen skillnad rent ljudmässigt, det sitter samma kompnenter i de både mickarna. Skillnaden är skalet, M3:an är byggd av plast och NT3 av metall.

NT3 är för övrigt en helt underbar mick tycker jag, enligt min mening låter denna "kopia" mycket bättre än orginalet.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

C1000? Skitmick! Allt är väl bättre än den?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Inlägg av Anton Jonsson »

Håller med Per. Fast NT3:an är betydligt bättre, tycker jag iaf.
Har aldrig provat M3:an.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

det kanske bara är jag, men jag gillar varken c1000 eller nt3.
c1000 har en konstig peak i högmidden och nt3 låter bara hårt och kallt enligt mig (inkl lite flum-termer för att beskriva ljudintryck).
dessutom är de stora och klumpiga.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Linus Wileryd
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 28 maj 2008, 14:56
Presentation: Arbetar som Ljuddesigner på Byteatern Kalmar länsteater. Utöver detta musikproduktion/låtskrivande och tekniknörderi.

Inlägg av Linus Wileryd »

M3 = njure.
NT3 = supernjure.

M3:an låter riktigt bra och kostar ändå som en Kina-pryl.
Men om du ska ha trumöverhäng, har du provat Line Audio CM3?

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Inlägg av Anton Jonsson »

ja har ett par CM3:or... tycker dom e kanon... har inte provat jättemänga kondingar men jag tycker att dom här hör till dom bättre jag provat :)

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

jag tycker det bästa är att köpa grejer som är hyffsat vanliga, gärna beggat om man vill. line audio, röde osv känns mer som heminspelning. inte för att det är nåt fel i det men efter ett tag tycker jag man insåg att man vill ha standardprylar.

kolla på sm81, akg 451, akg c391b, sennheiser e614 osv.
jag använder mkt 391b, tycker väl inte de låter bäst i världen men de är å andra sidan omöjliga att ha sönder :) a-t 4041 är också bra, men inte så välkänd.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

OH!

Inlägg av Johannes Nordgren »

De som jag har varit mest nöjd med är Line Audio Cm3 och Akg c430.

Diskreta mickar som som gör jobbet jättebra. Har aldrig mött ett trumset där inte nån av mickarna passar.

För att spy lite galla så skyr jag Akg 451 som pesten. Gillar inte alls den överdrivna krispigheten i dem, å då har jag ändå ägt ett par i säkert 2år.

Användarvisningsbild
Linus Wileryd
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 28 maj 2008, 14:56
Presentation: Arbetar som Ljuddesigner på Byteatern Kalmar länsteater. Utöver detta musikproduktion/låtskrivande och tekniknörderi.

Inlägg av Linus Wileryd »

Äh, jag tycker att Sennheisers Evolution-serie är riktigt överskattad.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster