Bryggning av LAB-slutsteg (LAB 500)

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Tommy Södergren
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 08 apr 2008, 09:27

Bryggning av LAB-slutsteg (LAB 500)

Inlägg av Tommy Södergren »

Jag har ett LAB 500, och har lite funderingar på att köra det i bryggat läge, men har några frågor först. Om någon vill titta på manualen som referens så finns den på:
http://www.labgruppen.com/media/LAB500_manual_rev2.pdf

För att köra steget i bryggat läge så ska man koppla +1 i speakonjacket på kanal A/B från slutsteget till positivt/negativt på högtalarlådans ingångsjack.

Det är väl någon typ av specialkabel av "Y"-modell som behövs då. Finns det färdiga sådana att köpa eller blir det till att tillverka en själv? Om man ska göra en själv, hur gör man Y-kopplingen på ett snyggt sätt, tips?


Sedan står det att volymen ska stå på lika mycket på varje kanal. Vad händer om man skulle råka ställa dem på olika volym? Inte den ena på fullt och den andra på noll, men om man hamnar ett eller två "klick" på volymratten fel.

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Inlägg av Anton Jonsson »

ett alternativ är ju att göra en patch i racket så det bara är att koppla in en vanlig speakon-speakon kabel mellan steg och högtalare.
tror det är det bästa sättet.

Tommy Södergren
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 08 apr 2008, 09:27

Inlägg av Tommy Södergren »

Patch i racket? Låter bra, men jag har faktiskt ingen aning om hur du menar :) Förklara gärna.

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Inlägg av Anton Jonsson »

ok förlåt om jag var otydlig..
det jag menar är att du sätter en rackplåt i bak o i den sätter du en chassi-speakon.
Sen behöver du 2st speakonhonor (en till varje utgång), ansluter en tråd i varje på rätt plats och sen drar du dom kablarna fram till patchen och ansluter på +1 resp. -1.
Sen behöver du bara en vanlig speakonkabel emellan :)

Tommy Södergren
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 08 apr 2008, 09:27

Inlägg av Tommy Södergren »

Ah, då är jag med! Det skulle ju kunna vara en smidig lösning, tack för tipset!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster