Aida the Musical

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Aida the Musical

Inlägg av Olle Högberg »

Jag ska vara med i första svenska uppsättningen av Elton John/Tim Rice musikal Aida som har premiär på Kristianstads Teater om två veckor. Den här gången gör jag ingen teknik, utan står på scenen i rollen som Farao. Rätt skönt att slippa det tyngsta ansvaret och bara vara en i ensemblen, till skillnad mot de shower jag producerat det senaste året. Producent är Emil Sigfridsson, och han spelar även en av huvudrollerna. Min förening är inte inblandad, även om Emil och några andra i ensemblen varit medlemmar där tidigare.

Ljuset görs av Olof Söderberg. Vet inte om han kommer att vara där varje gång eller om han bara programmerar scenerna och låter nån annan trycka fram det live sen. Så gick han till väga när han gjorde ljus åt min förening för några år sen: kom på slutrepen, satte scenerna och visade en av våra amatörkillar hur man körde live, sen dök han inte upp mer. Jäkligt duktig är han i alla fall (tycker jag). Ingen show jag varit med i har haft bättre ljus än de båda där han var ansvarig.

Ljudet görs av en kille jag inte träffat ännu, minns inte namnet men jag postar det senare. Vi har första scenrepet i morgon, har haft ett ganska sunkigt PA och sjungit till karaokebakgrunder från en halvtrasig laptop på de tidigare repen. Nu blir det liveband.

Ensemblens hemsida

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Låter spännande! Lycka till och skriv gärna och berätta om hur det går, både tekniskt och i övrigt!
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Vem hyr ut ljuset? Vi försökte ringa Emil ett flertal tillfällen men han ringde aldrig tillbaka!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Låter skoj! Vara med i originaluppsättning av musikaler är alltid kul.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Fredrik Nilsson skrev:Vem hyr ut ljuset? Vi försökte ringa Emil ett flertal tillfällen men han ringde aldrig tillbaka!
Det mesta finns redan installerat på teatern. Sen brukar Olof ha en del egna prylar med sig. Sen sade Emil tidigt i höstas att han skulle skaffa lite mer rörligt, jag tror han tar det från PSI men jag vet inte ännu. Där sitter två stora moving head i fronten nu, vet inte om dom ska ha mer.

Vi repade utan band, ljud och ljus idag också. Det dröjer nog några dagar till innan allt är på plats.

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Ensemblen hade sitt första gemensamma gig idag, på den regionala Idrottsgalan i Kristianstad, med Loket som conferencier och Kenny Jönsson som den största stjärnan bland pristagarna. Efter att den första låten gick väldigt bra visste jublet inga gränser när Loket presenterade vår andra låt nån timme senare.

Bild

Tyvärr skakades galan av en präktig skandal, när kvällens huvudartist uppenbarligen konsumerat lite för mycket "falukorv" och blev hemkörd efter första låten av fem. Kenny vann Guldkepsen, Kikki vann Betongkepsen... :P

Då fick Aida-gänget rädda kvällen, eftersom åtminstone 20-30 sångare i ensemblen har kapacitet att gå upp och sjunga solo med bra röst. De som fick chansen var lokala supertalangen Paula Wright och rikskände flickfavoriten Patrik Rasmussen, som med 30 min varsel och utan att repa med bandet fick sjunga varsin låt efter att huvudartisten blev utkastad.

Bild

Den här kvällen kommer att höja stämningen och motivationen enormt i ensemblen inför premiären om 14 dagar. Man fick en liten försmak av vad som komma skall, och det var bara positiva vibbar som kändes.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Olle Högberg skrev:Tyvärr skakades galan av en präktig skandal, när kvällens huvudartist uppenbarligen konsumerat lite för mycket "falukorv" och blev hemkörd efter första låten av fem.
Grattis till en snygg räddning... det verkar som den behövdes :P
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Olle Högberg skrev:
Fredrik Nilsson skrev:Vem hyr ut ljuset? Vi försökte ringa Emil ett flertal tillfällen men han ringde aldrig tillbaka!
Det mesta finns redan installerat på teatern. Sen brukar Olof ha en del egna prylar med sig. Sen sade Emil tidigt i höstas att han skulle skaffa lite mer rörligt, jag tror han tar det från PSI men jag vet inte ännu. Där sitter två stora moving head i fronten nu, vet inte om dom ska ha mer.

Vi repade utan band, ljud och ljus idag också. Det dröjer nog några dagar till innan allt är på plats.
Det är PSI som är ljud, ljus levrantör till teatern i kristianstad när de behöver något extra.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Jag träffade förresten musikalens ljudtekniker igår, för han gjorde Idrottsgalan också: Martin Sventorp. Verkar ha järnkoll på allt.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Olle Högberg skrev:Jag träffade förresten musikalens ljudtekniker igår, för han gjorde Idrottsgalan också: Martin Sventorp. Verkar ha järnkoll på allt.
Martin e en mycket duktig tekniker ni kan känna er lugna med honom. Vi har arbetat tillsammans några gånger. Du får ta och hälsa honom.

Hadde de monitor mix på idrotsgalan igår?
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

"Hadde de monitor mix på idrotsgalan igår?"

Inte vad jag såg, han körde allt själv uppifrån balkongen. När Kikki glömt sätta igång sin mick strax före hon skulle gå in fick han själv springa ner och säga till henne, efter att han visat ljuskillen vilka reglar han skulle dra upp om han inte hann tillbaka i tid. Sen kom han tillbaka och bara skakade på huvudet.

Jag stod precis bredvid honom under Aidas låtar, för jag tog bilder åt ensemblen.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Olle: Du menar den idrottsgalan som var regional? Inte den "stora".... eller?
//Carpvik

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Läs tråden :roll:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Jag träffade Olof Söderberg idag, för första gången på nästan fem år. Jag har inte förstått förut att han är fast anställd på teatern, trodde han frilansade, efterom han hjälpt min förening med uppsättningar i andra lokaler tidigare (innan jag gick med i styrelsen). Lika trevlig och ödmjuk som vanligt var han i alla fall.

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Olle Högberg skrev: Tyvärr skakades galan av en präktig skandal, när kvällens huvudartist uppenbarligen konsumerat lite för mycket "falukorv" och blev hemkörd efter första låten av fem. Kenny vann Guldkepsen, Kikki vann Betongkepsen... :P
Men.. Kicki var ju inte full... :o
Det var ju "bara värktabletter"..

Nice try..

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Olle Högberg skrev:
Fredrik Nilsson skrev:Vem hyr ut ljuset? Vi försökte ringa Emil ett flertal tillfällen men han ringde aldrig tillbaka!
Det mesta finns redan installerat på teatern. Sen brukar Olof ha en del egna prylar med sig. Sen sade Emil tidigt i höstas att han skulle skaffa lite mer rörligt, jag tror han tar det från PSI men jag vet inte ännu. Där sitter två stora moving head i fronten nu, vet inte om dom ska ha mer.

Vi repade utan band, ljud och ljus idag också. Det dröjer nog några dagar till innan allt är på plats.
Okej, det var ju synd att emil inte hörde av sig då för han hade fått ett riktigt bra pris på de rörliga eftersom chefen åkte till Thailand och jag åker med riksteatern i vår så de står bara och samlar damm!!!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Enligt Marcus så har tydligen Teatern nåt avtal med PSI. Vet inte hur pass bundna dom är av det.

Idag var första gången vi repade med alla musiker och tekniker på plats. Det är ca 10 tekniker totalt, jag känner bara Olof och Martin än så länge. Men dom som halar rårna döptes snabbt om till "rådjur".

Det är mycket kvar att göra. Alla DMX-kanalerna har gått åt och Olof sade att resten inte kommer förrän på måndag. Sen ska han jobba dag och natt till genrepet på torsdag. Lite synd, för vi ska ta scenfoton till programbladet nu i helgen. Det får bli lite improviserat och arrangerat.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jo det e inget avtal de har med PSI de bara tar där ifrån precis som vi i Hällseholm tar ifrån Gurkan.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Idag har vi tagit lite bilder till programbladet. Jag tog några egna bilder (bifogade), men vi hade förstås en riktig fotograf på plats också.

Bild

Bild

Bild

Bild

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Mikrofoner i handduk!
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster