Starta eget...

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Axel Trygg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:33

Starta eget...

Inlägg av Axel Trygg »

Om jag skulle starta egen ljus- och ljudfirma. Hur stor investering måste jag lägga och hur ska man kunna välja bland alla tillverkare som finns ute på marknaden ???
Gud sa: "Låt lampan tändas" och den tändes

Användarvisningsbild
Mikael Ekström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 03 jul 2004, 01:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Mikael Ekström »

Beror på vilken nivå du vill lägga dig på och vilken typ av jobb du vill göra?
Mikael Ekström
Ljustekniker

Frema AB
Kraftverksgatan 6
721 30 Västerås

070 - 363 94 97
021 -­ 10 33 70

Larson
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 17 feb 2005, 01:00
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Larson »

Atta starta eget är en bra ide'. Att köpa egen utrustning är inte alltid en lika bra ide'.
Det finns olika sätt att gå tillväga. Man kan såklart handla på sig en hel rigg så man kan göra jobb utan att behöva hyra in utrustning. Detta är ofta väldigt dyrt. Det går såklart inte att sätta en prislapp men under en halv miljon får man inte mycket grejer för om man ska inkludera kablar, casar osv.

Ett annat sätt är att handla in lite av det viktigaste och hyra in resten. Problemet här är att det tar väldigt lång tid att bygga upp sin egen firma eftersom mycket pengar går till att hyra in pinaler.

Ska man köpa egna prylar så får man oftast ta ett lån eller leasa. Detta innebär en månadskostnad som man inte kommer undan. Då har man piskan på ryggen att varje månad dra in x antal tusen. Banken bryr sig inte så mycket om utifall det har varit en trög månad och man inte har dragit in så mycket stålar, pengarna ska fram. Detta kan göra att det är svårt att sova på nätterna.

Sumering:
Kolla upp hur mycket jobb du har varje månad och gör en budget. Antagligen kommer du fram till att det inte är försvarbart att köpa prylar. Om så är fallet så får du ta fram plan B. Jobba så mycket du kan och lägg undan så mycket du kan. Då kan du på lång sikt bygga upp ett företag med stabil ekonomi, och du kan garanterat sova gott om nätterna.
Jag och antagligen flertalet här har gått på en och annan nit när man tycker att det rullar på och man drar på sig stora fasta utgifter.
Du gör klokt i att snacka med andra. Lär av andras misstag.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Inte många spänn alls. En mobiltelefon, en ficklampa och en Letherman, ett par hörlurar, en dator med diverse programvara och diverse interface, ett par gjutna öronproppar. Hur mycket pengar är det? Ca 50 000 kanske. Kör för fullt!

Vill du köpa saker? Det finns ett bra amerikanskt talesätt som är något i stil med: "Do you know the easiest way of making 1 million dollars in sound reinforcement? -Start with 2...", inte speciellt roligt om man drömmer om att jobba i denna bransch men om man ser rent företagsekonomiskt på verksamheten så är det nog inte många uthyrningsföretag som skulle klara en granskning. Jag vet vilka krav de investerare som äger det företag jag jobbar på har på avkastning av investerat kaptial och det är inte ens i närheten för de flesta uthyrare.

Mitt tips: Skaffa dig en bra utbildning istället.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Bra svar Per!!

:D :D :D :D :D

Axel Trygg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:33

Inlägg av Axel Trygg »

Jag läste nån stans på nätet att man skulle först dubbla och sen lägga på 10% av startkapitalet så kom man upp till en realistiskt summa.
Gud sa: "Låt lampan tändas" och den tändes

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Dubbla vad?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Axel, det kändes väl inte realistiskt, säg att ditt startkapital är 1000 spänn, då är du uppe i 2200:- och där har du då en realistisk summa för att dra igång firman om ja förstod dig rätt. Känns inte som en bra metod...
//Carpvik

Larson
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 17 feb 2005, 01:00
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Larson »

Poängen är nog att det alltid blir dyrare än man tror.
Jag går på Pers linje. Skaffa utbildning och framför allt erfarenhet. Frilanstekniker behövs alltid.
Låt dom som redan har grejer pyssla med det och jobba åt dessa istället. Då har du en chans att tjäna lite stålar och du har möjlighet att ta ledigt ett par dagar om året.

Axel Trygg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:33

Inlägg av Axel Trygg »

Christoffer, Självklart att 1000 spänn inte räcker nånstans inom den här branchen. Man måste investera minst 100.000 kr för att ens få starta ett AB, men den summan räcker inte heller långt.
Larson har rätt: "Poängen är nog att det alltid blir dyrare än man tror." pga att det dyker upp en massa kostnader som man inte tänkt på eller inte visste om.

Per, när jag skrev dubbla + lägga på 10% så menade jag av det kapital som man beräknar att behöva investera, för att få fram en realistisk summa av vad det egentligen kommer att kosta.
Gud sa: "Låt lampan tändas" och den tändes

Martin Turesson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 16 aug 2003, 01:00
Presentation: Har butik med försäljning och uthyrning av ljud/ljus/DJ i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Martin Turesson »

Det beror ju så klart vad du menar med "egen ljus- och ljudfirma" och vilken typ av jobb du tänkt göra.

Har du 50k kan du få ihop en hyfsad discorigg och köra lite företagsfester, kalas, bröllop, högstadiediscon, trubadurer etc.

Exakt vilka saker man ska köpa och från vilken tillverkare kan diskuteras i all oändlighet. Vet man inte vad man ska köpa så bör man väl helst låta bli, annars är väl det här forumet ett bra ställe att fråga på.
Martin / Optisound

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Om man ska dubbla och sedan lägga på 10% av det ursprungliga, kan man inte bara lägga på 110% direkt? Nog mest det konstiga sättet att uttrycka sig dem menade....

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Men fortfarande är de ju enligt mig en väldigt konstig teori att lägga på 110%, de blir ju väldigt individuellt vad som "räcker" då, nån kanske tycker att 100.000 räcker för att investera medans andra tycker 50.000 och nån annan 500.000. Så de är nog inget att gå efter, gör en kalkyl på de saker du vill köpa in och lägg till nån form av buffert för "oväntade utgifter". Men ja är fortfarande på Pers linje.
//Carpvik

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag har eget och mitt råd e att försök hyr in så mycket som möjligt i början och som sagt skaffa dej en bra utbildning härna inom el och elektronik. Det är mycket bra med att kunna räkna el och belastningar men även att kunna serva saker själv. Undvik att låna det blir bara dyrare utan när du får pengar över så skaffa något begagnat. Det finns mycket att välja på.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Jag tycker nog att 110% är en bra grundregel.
Oavsett vilken insats man gör(det beror på vilken nivå man lägga sig på).
Här är någon som vill veta vad som är lämpligt att köpa.
Inte att det är bättre att frilansa.
Ibland kan det i och för sig vara bra att vara tydlig om man väljer att starta en tråd.
Alla kan dock ha en viss form av förståelse istället för att komma med inlägg som gör att personer kanske hellre väljer att inte investera.

Investera kan vara en bra sak.
Du har alltid saker att sälja om det inte skulle gå så bra som du hade hoppats.

Hoppas att det går bra. Försök igen, och var lite tydligare i vad du vill göra.

Nicklas

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Newbee: Om Axel inte vet vad han behöver, tror du då att han kommer kunna använda den utrustning han införskaffar på ett bra sätt?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Nu frågade väl inte Axel efter vilken utrustning han ska välja, utan hur han ska han kunna välja bland det överflöd av tillverkare som finns. Jag får väl droppa en annan engelskspråkig visdom som hittills alltid fungerat för mig och det är "Buy once, cry once".

Dvs det är bättre att köpa något som verkligen fungerar och gråta när man betalar prylen än att köpa något som nästan fungerar och gråta varje gång man använder den.

Köp hellre begagnad proffsutrustning än ny MI-utrustning. Bättre andrahands- (elller tredjehands)värde och lättare att få service i de allra flesta fall.

Om man ska välja Meyer eller d&b, Midas eller Soundcraft, Shure eller Sennheiser är för mig en fråga om marknadspositionering, konkurrenter och kollegor samt eget tycke och smak. Det spelar ingen roll när man väl står och gör ett jobb vad man har för saker men vägen dit påverkas av utrustningens namn.

Men bara för att det är kul: Räkna på vad du måste dra in för att täcka en investering på 500 000, vilket i min värld är det absolut minsta du kan köpa en fungerande (men liten) ljudanläggning för.

Branschens problem är att den är fylld av folk som köper saker med hjärtat istället för hjärnan.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Per: Ett av branschens problem skulle jag vilja säga :roll: :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Per Johanson.
Det du säger är väldigt bra.
Jag hoppas att han gör en bra kalkyl, det får man utgå ifrån.
Slutligen är det hans pengar.

David.
Vad han har för kompetens med de saker han köper hör väl inte hit.
Det är inte upp till oss att avgöra.

Sen undrar jag varför jag fortfarande heter "newbee" här.
Jag har vid ett flertal gånger försökt ändra det till mitt riktiga namn.
Kanske en del redan vet.

Men hur som helst.

Nicklas Arlevall

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Newbee: Fast, om han köper saker vi rekommenderat och hans företag inte går bra alls, då kanske vår rekommendation inte var så bra väl? Då tror jag Pers rekommendation är bättre - att skaffa sig en bra utbildning, så man har någonting att falla tillbaka på.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster