Inköp av ljusbord

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Heavysound David
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 17 mar 2006, 15:27
Ort: Linköping

Inköp av ljusbord

Inlägg av Heavysound David »

Hej!

Jag ska nu göra en investering av nytt ljusbord och skulle behöva få lite tips om vilka bor som är bra och prisvärda för mina behov.
Jag har dock vissa begränsningar vad det gäller budget och måste då hitta ett ljusbord under 20 000:-.

Vilka förutsättningar behöver ljusbordet:

1. Användningsområderna kommer att vara växlande men kommer främst att användas till discon, mintre konserter och event.
2. Jag kommer främst att kora rörligt men det.
3. Ska inte vara något installationsbord utan ska kunnas köras live.

I övrigt har jag inte några mer krav, så det skulle vara kul med några bra förslag.

Jag har kollat på ett Robes bord DMX Control 1024 och det värkar vara ett bra alternativ.

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

SGM Pilot 2000, annars e hog 3 pc ett alternativ, så kan du utöka det med playbackvinge senare..

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

SGM Pilot tycker jag är ett helvete att programmera. Men visst, den funkar rätt bra som diskokontroller när man väl programmerat upp ett gäng snygga saker.
"This is the updated input list"

Heavysound David
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 17 mar 2006, 15:27
Ort: Linköping

Inlägg av Heavysound David »

SGM Pilot tycker jag ser väldigt svårarbetat ut vad det gäller till live. Vet inte om jag tänker rätt, men ser så ut.
Jag tycker Robe DMX Control 1024 värkar vettig. Jag skulle gärna höra era åsikter om detta bord.

Patrik Nystrand
Rookie
Rookie
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 07 aug 2005, 15:59
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Patrik Nystrand »

Du ska definitivt kolla in Martin Xciter !

http://www.martin.com/product/product.a ... uct=xciter

I mitt tycke oslagbar i prisläget runt 25000:- (kostar 26995:- ink moms )och om man kör mycket rörligt ljus "live " .Grundupplägget påminner om Lightjockey med Sequences som stackas , fast här har du även 6 Playbackreglar . Effektgeneratorn är ruskigt kompetent , jag har bara sett liknande i bord i 100.000 klassen eller i datorbaserde system .
En del blir lite konfunderade innan dom fattat upplägget i bordet , men när man fattat " grejen " så går det ruskigt fort att lägga upp snygga program . Det enda jag saknar är en minneskortsplats , nu får man ta backuper via USB . Det är även en datorbaserad offline visualiser på gång som ansluts via USB .
Jag tiggde till mig den första som kom till Sverige ( Tack Ralph Ryden! )
och då var den inte färdig , men Martin har lyssnat på önskmål om förbättringar och nu är den ruskigt kul att jobba med . Själv använder jag den mest till krogshower och revyer , men nu just nu även till teaterljus med enbart dimmerbaserade armturer , det är den inte tänkt till i första hand , men det går om man vill .

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 11 sep 2004, 01:00
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Sebastian Silvén »

Som sagt ovan....

Pilot 2000 är ganska krångligt har 2 st...
Inte heller något bra LIVE bord för konsert o.s.v

Funkar iofs bra om man har lite tid på sig att programmera färdiga Scener/Program...

Numera Chamsys Magic Q + Vinge :P

Mvh

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Sebastian Holmbom skrev:Inte heller något bra LIVE bord för konsert o.s.v
Det är inte heller tänkt som ett livebord för konserter... Det är och förblir ett discobord...
//Magnus - Fegge & Mattes

Nicklas Gustafsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 04 maj 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Gustafsson »

Att välja ljusbord är som att välja kläder. Det handlar mer om personlighet än om vad de kan göra idag, eftersom de flesta bord i samma prisklass kan lika mycket. Att be om råd är i och för sig bra, men du får svar från personer som kanske inte tänker och jobbar som du gör.

Har du fastnat för någonting på Robes planka...så kör på det det då!, men du bör försöka att TESTA ett par bord innnan belsut om köp. Hyr gärna ett först...

Baserat bara på det du stolpade upp så skulle jag säga att Chamsys MagiQ är väl värt att prova. Det ligger i den prisklassen, inlklusive en planka till skillnand från Hog3 PC. Den klarar alla tillämpningar lika bra, och det är ett väldigt komplett system.

kan tyvärr inte reka min egen "darling" i detta fall då jag anser att du behöver en planka, och då klarar inte budgeten sig :)



mvh
Nicklas

Mathias Norén
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 122
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 13:22
Presentation: Halloj,

Har jobbat lite här o var.
Provningsingenjör SEMKO
Servicechef Spectra
Ljustekniker Dramaten
Elverkstaden Dramaten
Interlite/Wireless Solution
Semilab AB
Ort: STOCKHOLM
Kontakt:

Inlägg av Mathias Norén »

Hej,

På tal om pilot 2000 kan jag rekomendera SGMs nya Pilot 3000.

Ett helt nytt bord som kan mycket.

Den som befinner sej i Stockholm eller har vägarna förbi kan komma och testa om de vill.

Man kan också gå in på SGM:s hemsida och kika.
SGM Pilot 3000


MVH

Mathias Norén

Interlite AB

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Tänk på att det är mer än ett halvår sedan han ställde sin fråga om ljusbord, disukssionen kanske är lite inaktuell...

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster