2st Moving Heads till mässor

Här kan du diskutera moving heads, scanners mm.
Anton Svensson
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 14:33
Presentation: Driver DekorTeknik.com som gör bl.a bildekor och reklam för mässor m.m.

2st Moving Heads till mässor

Inlägg av Anton Svensson »

Vad ska man kolla på idag om man vill ha 2st moving heads som ska göra lite rörelse i montern, belysa objekt och köra lite roterande gobos på väggar och golv.

(montern är 5x5m eller 6x10m beroende på event)

När jag höll på så kom Robe precis ut på marknaden och även använda 4st på ett jobb.
Krav är att det ska finnas ett enkelt DMX mode så det räcker med enklare ljusbord.
Som t.ex
http://starfelt.se/cgi-bin/db.pl?kid=21 ... tml&OBEY70" onclick="window.open(this.href);return false;

Frågan är om man ska kolla på nyare LED som dessa:
http://starfelt.se/cgi-bin/db.pl?kid=23 ... 0LED%20450" onclick="window.open(this.href);return false;

Dessa mindre är väll knappast värda att kolla på?
http://starfelt.se/cgi-bin/db.pl?kid=23 ... 0LED%20250" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller Robe:
http://www.bellalite.se/robe/clubspot-300-ct-exkl.-case" onclick="window.open(this.href);return false;

eller ska man försöka hitta beg MARTIN MAC 250 eller 500?

Jag vill ha så problemfri armatur, roterande och utbytbara gobos och bra tryck i ljuset.
Andra funktioner är inte så viktiga för oss.

Tanken har gått hyra armaturer men säg 5st event per år så kommer det kosta 10-15tkr per år vilket blir lite saftigt i längden tycker jag + att allt jobb att hämta upp och lämna dom vilket är ytterligare ett 1-2tkr per år.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: 2st Moving Heads till mässor

Inlägg av Niklas Elste »

jag gissar att du hyr av messföretagen i vissa fall kan du köpa armaturer för de pris dom tar för uthyrning av armaturen

men i alla fall beg mac 250+ finns att hitta för en hyfsad peng om man letar lite många som kan dom

angående styrning kanske en enttec pro skulle sitta fint finns monga program som fukar till det
har kört en hel del på DMX controll och det har fukat bra

Anton Svensson
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 14:33
Presentation: Driver DekorTeknik.com som gör bl.a bildekor och reklam för mässor m.m.

Re: 2st Moving Heads till mässor

Inlägg av Anton Svensson »

Niklas Elste skrev:jag gissar att du hyr av messföretagen i vissa fall kan du köpa armaturer för de pris dom tar för uthyrning av armaturen

men i alla fall beg mac 250+ finns att hitta för en hyfsad peng om man letar lite många som kan dom

angående styrning kanske en enttec pro skulle sitta fint finns monga program som fukar till det
har kört en hel del på DMX controll och det har fukat bra

Hyra kommer ske via Claes på Kulturteknik i LKPG i så fall.
Går ju hyra en Robe 250 till en mässa för att se hur den funkar.
Att hyra från mässföretagen är absolut ingen ide, deras ockerpriser är ju bland det sjukaste jag sett.
Har inte kollat på några år nu men tvivlar starkt på att dom sjunkit i pris.

Kollat med lite på DMXstyrningar till datorn då vi ändå har med oss ett par till maskinerna som skär ut dekor.
Dock vet jag inte om jag vill blanda in DMXstyrningen i dom, för oss räcker det med några chasrar med några scener i varje.

Vart servar man Mac 250+ idag tro?

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: 2st Moving Heads till mässor

Inlägg av Jonas Larsson »

Tittat något på Martins Smartmac? De är fläktlösa och det kanske kan vara trevligt i en liten monter? Dock bara 150w urladdningslampa, så det är ju frågan om det räcker till i en ljus mässlokal.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: 2st Moving Heads till mässor

Inlägg av Leif Baltazars »

Tänk även på att dom skall vara tysta även i rörelsen. Finns inget värre än en ljusarmatur som gnekar när den ändrar position.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Anton Svensson
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 14:33
Presentation: Driver DekorTeknik.com som gör bl.a bildekor och reklam för mässor m.m.

Re: 2st Moving Heads till mässor

Inlägg av Anton Svensson »

Jonas Larsson skrev:Tittat något på Martins Smartmac? De är fläktlösa och det kanske kan vara trevligt i en liten monter? Dock bara 150w urladdningslampa, så det är ju frågan om det räcker till i en ljus mässlokal.

Dafreak har några beg för 7500kr exkl moms att sälja.

Vet inte om det är ett bra pris?

Sedan undrar om man ju om ljusstyrkan räcker, jag har faktiskt ingen aning.
Lampan är ju kanon med den långa brinntiden.

Sedan är det frågan hur lätta dom är att hitta om man ska ha ytterligare 2 lite senare.

Anton Svensson
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 14:33
Presentation: Driver DekorTeknik.com som gör bl.a bildekor och reklam för mässor m.m.

Re: 2st Moving Heads till mässor

Inlägg av Anton Svensson »

Leif Baltazars skrev:Tänk även på att dom skall vara tysta även i rörelsen. Finns inget värre än en ljusarmatur som gnekar när den ändrar position.
Mycket bra poäng där!
Även att dom är lite mindre.
Hela våran rigg måste få plats i en Opel Vivaro, så gör ju inget om dom är lite mindre rent fysiskt.

Användarvisningsbild
Viking Grandin
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 303
Blev medlem: tis 10 feb 2004, 01:00
Presentation: Arbetar till vardags med Adapt AB, bosatt i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 2st Moving Heads till mässor

Inlägg av Viking Grandin »

SmartMac är ju gjord för att sitta på den typen av installationer så den är helt tyst både i rörelser och övriga ljud. Den är också gjord för att kunna stå och gå konstant utan avbrott, exempelvis i butiker där de aldrig stannar.

Du kan lägga in program direkt i armaturen så att inget ljusbord behövs. Du programmerar den helt enkelt från displayen och sätter olika positoner, macron osv. Det är den enda "riktiga" armatur som jag känner till som du kan köra på det sättet utan ljusbord. Perfekt för exempelvis mässor och butiker.
//Viking Grandin

Adapt AB
Stockholm - Göteborg - Linköping
http://www.adapt.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Växel: 0500 - 40 40 00
Direkt: 0500 - 40 40 01

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 11 sep 2004, 01:00
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: 2st Moving Heads till mässor

Inlägg av Sebastian Silvén »

Jag har testat att köra både enklare led MHs på mässa utan särklilt lyckat resultat har även testat 250 Entour även 575W armaturer utan att vara nöjd.

Nu när jag ska projicera gobos/logotyper eller bara göra effekt på mässa går jag aldrig under 1200W.

Har kört på Mac2000 Profilerna några gånger och de har funkat OK.

Men då pratar vi om höjder på ca 5 - 6 m.

Har du lägre än detta kan det fungera med enklare armatur.

Lycka Till
- Vi lever i en värld där Pizzan kommer snabbare till dörren än Polisen!

Anton Svensson
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 14:33
Presentation: Driver DekorTeknik.com som gör bl.a bildekor och reklam för mässor m.m.

Re: 2st Moving Heads till mässor

Inlägg av Anton Svensson »

Jag får även den bilden som Sebastian beskriver.
Det är absolut inte roligt om det knappt syns på mässan alls.

För det måste ju ändå vara lite tryck i loggan/ljuset för att det ska folk att reagera.

Kan berätta lite hur montern ska se ut så kanske det blir lättare.

Måttena kommer vara 5x5m eller max 6x10m byggt av fyrkantstross
Bena kommer vara 3m.

Kommer vara ett tak av sprinklertyg för att få ner ljusinsläppet så gott det går.
Kommer även klä in övre trossen men en banderoll som går runt.
Trossben kläs in i vit stretchtyg och belyses med LED armaturer
I trossen kommer det på baksidan hänga 3st affischer 1.33m + 3m
På sidan kommer det vara 3st Banderoller som täcker hela sidan.

Allt för att skapa en atmosfär som ser helt annorlunda mot de andra montrarna.

Vad tror ni med dom förutsättningarna?
Funkar enklare 150 eller 250W armaturer?

Ett sätt är ju att hyra en armatur till mässan för att testa utan egna gobos utan som lyser upp lite i montern och se om man blir nöjd.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: 2st Moving Heads till mässor

Inlägg av Jonas Larsson »

Ska du köpa en Mac 2000 är det ju lite andra pengar vi pratar om, jag skulle nog hyrt in och testat och sett vad jag var nöjd med. Om det krävs en kraftigare armatur för att ni ska bli nöjda, hyr den i stället för att köpa.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 11 sep 2004, 01:00
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: 2st Moving Heads till mässor

Inlägg av Sebastian Silvén »

Anton

Vart ska gobosarna projiceras?

Vad är det för färg på ert golv / matta i montern?

Ska du projicera på ett vitt sprinklertyg så funkar det garanterat med små led movingheads. Ska du däremot projicera mot en svart matta eller en väldigt mörk monter så kommer det inte bli bra.

Nu har du en takhöjd på ca 3,5 m sen hänger du MH på 3,2m höjd sen bygger MH ca 50cmm då är du nere på 2,7m tänk på att en enkel ganska billig MH ofta har en värdelös zoom.

Du kanske vill montera MH stående på varje hörn och istället projicera i taket för att dina besökare ska se din monter tydligare.

Mycket saker att tänka på =)
- Vi lever i en värld där Pizzan kommer snabbare till dörren än Polisen!

Anton Svensson
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 14:33
Presentation: Driver DekorTeknik.com som gör bl.a bildekor och reklam för mässor m.m.

Re: 2st Moving Heads till mässor

Inlägg av Anton Svensson »

Gobos kommer projekteras på båda golv som kommer i gå i ljus och mörkgrått, material vet vi ej än.
Väggar som kommer vara delvis tryckt material så lite olika hur dom kommer se ut.

Ja dom kan ju även stå på riggens hörn och riktas mot golvet.
Det är lite att tänka på ja hehe

Även som du sa Jonas är att ska man ha något extremare så är det bra att hyra.

Dock har jag hittat en vettig rigg hos Bellalite.

4st nya Robe Colorwash 250 AT för 6.500kr/st inkl Case och sedan en
ny Robe Colorspot 700E AT för 15000kr.

http://www.robe.cz/products/article/colorspot-700e-at/" onclick="window.open(this.href);return false;


En sådan rigg skulle klara av väldigt mycket, går dessutom hyra in mera washar och spotar i Linköping 6mil härifrån.

dock har jag inte råd att köpa in alla på en gång.

Kollade lite i manualen och Robe 700E AT kan faktiskt programeras direkt i armaturen så går att ställa in ett program som loopar sig.

En nackdel är att man har svårt att hitta ytterligare 1st Robe 700E AT om man ska ha i framtiden men
frågan är inte om det räcker väldigt långt med den och sedan har möjlighet att hyra Robe Colorspot 250 istället.

Anton Svensson
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 14:33
Presentation: Driver DekorTeknik.com som gör bl.a bildekor och reklam för mässor m.m.

Re: 2st Moving Heads till mässor

Inlägg av Anton Svensson »

Nu blev det faktiskt 4st Robe 170 AT och 1st Robe 250XT i riggen än så länge.

3st av dom Robe 170AT är totalt genomgångna och nya lampor medans den 4e är helt död.
Ska kolla vad det kan vara för något.

Testade lite snabbt nu med manuella inställningar direkt i armaturen och satan vad 170AT lyser ifrån 250XT.
Dock ger 250XT mycket finare ljus

Troligtvis behöver 250XT ny lampa och en rengöring.

Betalade 1400kr/st inkl hakfästen.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 54 och 0 gäster