På cirkustältet som Atlantis stod i så funkade det väldigt bra, starkt och fint. Man får väl lite mer slask på publiken från taket, men det är FoH-teknikerns uppgift att maska med PA:t. Jag fick visserligen en helt färdiginställd monitorrigg när jag hoppade in, men kände inte att jag hade några större problem jämfört med en klubblokal eller så.Rebecca Neumann skrev:Hur funkade det med monitor?
cirkustält
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
"This is the updated input list"
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Fast det börjar bli svårt att bara backa "monitorläck-mastern" på FOH när 4 st 15"+2" och 2 st SB218 blivit ett lagom stort monitorsystem för en person...Ian Delahorne skrev:Man får väl lite mer slask på publiken från taket, men det är FoH-teknikerns uppgift att maska med PA:t.
Men jag vet, det är bara jag som börjar bli gammal.
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
-
Per Johanson
- PAR-64

Ian Delahorne skrev:På cirkustältet som Atlantis stod i så funkade det väldigt bra, starkt och fint. Man får väl lite mer slask på publiken från taket, men det är FoH-teknikerns uppgift att maska med PA:t. Jag fick visserligen en helt färdiginställd monitorrigg när jag hoppade in, men kände inte att jag hade några större problem jämfört med en klubblokal eller så.Rebecca Neumann skrev:Hur funkade det med monitor?
Eh, nä det är ju bara att höja i wedgearna så ur det perspektivet är det inte så himla svårt alls... Men utljudet lider fantastiskt mycket av slasket. Att höja volymen hjälper inte när det är ett tidsfel som är problemet.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
Rikard Åberg
- PAR-30

- Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus
Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2 - Ort: Örnsköldsvik
men det tidsfelet får man ju se till att trolla bort när man ställer in systemet.Per Johanson skrev:Ian Delahorne skrev:På cirkustältet som Atlantis stod i så funkade det väldigt bra, starkt och fint. Man får väl lite mer slask på publiken från taket, men det är FoH-teknikerns uppgift att maska med PA:t. Jag fick visserligen en helt färdiginställd monitorrigg när jag hoppade in, men kände inte att jag hade några större problem jämfört med en klubblokal eller så.Rebecca Neumann skrev:Hur funkade det med monitor?
Eh, nä det är ju bara att höja i wedgearna så ur det perspektivet är det inte så himla svårt alls... Men utljudet lider fantastiskt mycket av slasket. Att höja volymen hjälper inte när det är ett tidsfel som är problemet.
-
Mikael Thieme
- PAR-64

Alla dessa kompromisser... Å ena sidan gäller, utan minsta tvekan, att ju högre monitornivå (läs: mer monitorläck) desto sämre förutsättningar för publiken att få det goda utljud de betalat för. Å andra sidan gäller, nästan lika tveklöst, att om Artisten/Bandet inte får lika skallspräckande monitorvolym som de önskar, så kommer de inte att få tillräcklig feeling för att leverera det fantastiska uttryck som publiken också betalat för. Lösningen? Jag vet inte, kanske Artister/Band som kan få feeling utan 140 dB SPL...? 
-
Per Johanson
- PAR-64

Rikard: Hur då? Jag kanske ska skriva komplext tidsfel dessutom.
Mikael: Börja med att förbjuda öronproppar på scen. Då kommer det snart komma trummor som låter bra men svagare och man kommer spela svagare på stärkarna och den skallspräckande monitorvolymen kommer snart vara ett minne blott. I den allmänna dB-hysterien är jag mycket förvånad att ingen tagit upp detta för debatt.
Mikael: Börja med att förbjuda öronproppar på scen. Då kommer det snart komma trummor som låter bra men svagare och man kommer spela svagare på stärkarna och den skallspräckande monitorvolymen kommer snart vara ett minne blott. I den allmänna dB-hysterien är jag mycket förvånad att ingen tagit upp detta för debatt.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
Mikael Thieme
- PAR-64

Vad artister har för sig med sina egna öron på scen har nog hittills - med viss rätt - hamnat utanför debatt. Orsaken är nog att artisten normalt är den ytterst ansvarige för det musikaliska uttrycket, för showupplevelsen. Om artistens uppfattning är att en vital del av en riktigt j-a bra show är att det fladdrar i luggen på FOH-teknikern, då är det ju svårt att komma så mycket längre utan att diskussionen blir... känslig. Sådana artister/band har vi väl alla jobbat med. Parallellt gäller ju att om en artist eller bandmedlem anser att han/hon (klart det är en han, jag försöker bara vara pk) absolut vill ha extremt stark lyssning trots att det de facto försämrar utljudet och publikupplevelsen, så är det inte heller så lätt att diskutera.Per Johanson skrev:I den allmänna dB-hysterien är jag mycket förvånad att ingen tagit upp detta för debatt.
Konstnärens skapande är inte alltid lätt att begripa. Somliga poeter behöver absint för att få feeling, somliga målare behöver maja, somliga musiker behöver 140 dB SPL, även om det innebär att deras uttryck de facto reduceras. Den vanligaste anledningen till att exempelvis (för det är vanligast) somliga gitarrister absolut behöver spela fem 200W-toppar till kokpunkten är ju inte längre för att komma upp i lagom nivå med trumljudet, utan helt enkelt för att deras individuella uttryck innehåller komponenten att det är så inihelvete fräckt att spela högt.
Hur som helst är det ju lätt att inse att om backline- och monitorläck innebär att man behöver spela högre än normalt i PA för att det inte skall låta potta på publikplats, så är det något som inte stämmer.
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
Amen.Per Johanson skrev: Mikael: Börja med att förbjuda öronproppar på scen. Då kommer det snart komma trummor som låter bra men svagare och man kommer spela svagare på stärkarna och den skallspräckande monitorvolymen kommer snart vara ett minne blott. I den allmänna dB-hysterien är jag mycket förvånad att ingen tagit upp detta för debatt.
Jag råkade ut som nåt så ovanligt som en TM för ett känt hardcoreband som gick omkring och mätte med dB mätare på scenen under linecheck på Hultsfred i somras, och sänkte på stärkare så att det inte skulle bli så förbannat högt. En annan TM puttade undan 8x10:orna så långt bak på scen som möjligt och vände de så att de spelade in i backdropen.
"This is the updated input list"
-
Per Johanson
- PAR-64

Visst, så länge de spelar utan proppar i öronen håller jag med. Men inte en chans att det har med uttryck att göra om man har huvet fullt av gula proppar och måste höja för att höra sig själv. Då är det bara dumt och kan diskuteras utan att vara känsligt. Tycker jag.Mikael Thieme skrev:Vad artister har för sig med sina egna öron på scen har nog hittills - med viss rätt - hamnat utanför debatt.Per Johanson skrev:I den allmänna dB-hysterien är jag mycket förvånad att ingen tagit upp detta för debatt.
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
AMEN! Jag har vid ett flertal bett musiker ta ut propparna när de klagat på monitornivån, och det är en rätt jag som tekniker förbehåller mig utan att skämmas det minsta. Om de sedan följt mitt råd eller ej har naturligtvis varierat.Per Johanson skrev:Visst, så länge de spelar utan proppar i öronen håller jag med. Men inte en chans att det har med uttryck att göra om man har huvet fullt av gula proppar och måste höja för att höra sig själv. Då är det bara dumt och kan diskuteras utan att vara känsligt. Tycker jag.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Jakob Carlsson
- PAR-64

- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Har en god vän som jobbar på ett cafe där jag kör som tekniker ibland, han har som krav att trummisen får absolut inte ha hörselskydd, har den det så erkänner den att dom spelar för högt och då får dom inte spela
Kan ju nämnas att lokalen är k-märkt och räknas som ett av lunds äldsta hus eller nåt sånt, ingen superbra akustik utan det kan slå ganska bra med en virveltrumma där inne 
-
Rebecca Neumann
- PAR-20

Tycker absolut att det ska disskuteras, det är ju ett problem inte bara för ljudtekniker utan för alla andra med instrument som inte är starka, eller med en jättevolymknapp på.Per Johanson skrev:Visst, så länge de spelar utan proppar i öronen håller jag med. Men inte en chans att det har med uttryck att göra om man har huvet fullt av gula proppar och måste höja för att höra sig själv. Då är det bara dumt och kan diskuteras utan att vara känsligt. Tycker jag.Mikael Thieme skrev:Vad artister har för sig med sina egna öron på scen har nog hittills - med viss rätt - hamnat utanför debatt.Per Johanson skrev:I den allmänna dB-hysterien är jag mycket förvånad att ingen tagit upp detta för debatt.
Man måste ju inte kräma på vansinnigt mycket i en replokal heller, om man har grannar eller en sångare.
Men det verkar ju som det är så i många fall, och en lomhörd musiker hör ju inte monitorn heller
borde hållit käften, jag vet. Puss!
-
Mikael Thieme
- PAR-64

Fast där går nog gränsen kan jag tycka. Om scenen/miljön är så svårjobbad att trummisar måste spela så tyst, så kanske man måste överväga om lokalen överhuvudtaget är lämplig för levande musik annat än i undantagsfall. Precis på samma sätt som man måste överväga om en hel massa små odämpade klubbar är lämpliga för förstärkt musik, vilket diskuterats - och diskuteras - då och då.Jakob Carlsson skrev:...han har som krav att trummisen får absolut inte ha hörselskydd...
Att ett normalstarkt spelat trumset skapar ljudtryck som trummisen löper risk att få hörselskador av är nog inte så mycket att diskutera. Det finns ett brett spann mellan att spela akustiskt trumset normalstarkt och att, som vi pratade om innan, av ego-skäl spela en kilowatt gitarrigg till klippgränsen.
Det är också skillnad, menar jag, mellan öronproppar som sitter i en (monitorlös) yrkestrummis öron, och öronproppar som sitter i en dB-kåt gitarrist/basist/sångares öron för att han/hon (äh, klart det är en han) behöver känna mellanregistret i bäckenet för att få feeling.
En yrkesmusker som tillbringar kanske 4-6 timmar varje dag
-
Jakob Carlsson
- PAR-64

- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Mikael: du kan spela trummor utan att skada din hörsel, många av dagens trummisar tar i för att det ska låta så mycket som möjligt men det behövs inte, virveln är hörselns värsta fiende när det gäller trummor och den kan man spela bra på utan att trummisen behöver hörselskydd, jag har hört många bra trummisar i den lokalen och ingen av dom har ansett att dom behövt hörselskydd och dom har spelat på som dom brukar, det är väl mycket det att dom inte haft så mycket annat att överrösta eftersom det inte behövs så höga volymer för att det ska höras i hela lokalen. En trummis på en festivalscen slår hårdare och spelar högre än en trummis på ett litet cafe, även om den inte behöver det (vilket den oftast inte gör).
-
Per Johanson
- PAR-64

-
Jakob Carlsson
- PAR-64

Per: jag har hört allt från rock till jazz via hårdrock och metal som spelat utan att behöva hörselskydd.
Ett av skälen till att många trummisar på större scener spelar högt är väl för att dom vill överrösta kompisarnas monitorer så kompisarna hör trummorna direkt. Allt som överstiger 1-2 monitorlådor per person tycker jag är totalt överflöd (+ sidefill då), egen baslåda behöver ju egentligen bara trummisen eftersom dom ofta vill höra basen så det känns, själv föredrar jag trummisar med hörlurar (inga stora kåpor utan mindre lurar).
Ett av skälen till att många trummisar på större scener spelar högt är väl för att dom vill överrösta kompisarnas monitorer så kompisarna hör trummorna direkt. Allt som överstiger 1-2 monitorlådor per person tycker jag är totalt överflöd (+ sidefill då), egen baslåda behöver ju egentligen bara trummisen eftersom dom ofta vill höra basen så det känns, själv föredrar jag trummisar med hörlurar (inga stora kåpor utan mindre lurar).
-
Per Johanson
- PAR-64

Om du väljer trummis efter lyssning så är du nog illa ute.
Att spela utan att behöva hörselskydd är väl inte samma sak som att dom är bra eller dåliga? Det kan ju vara så att spelstilen innehåller mindre cymbaler eller att trumsetet är stämt på annat sätt.
Att spela utan att behöva hörselskydd är väl inte samma sak som att dom är bra eller dåliga? Det kan ju vara så att spelstilen innehåller mindre cymbaler eller att trumsetet är stämt på annat sätt.
-
Jakob Carlsson
- PAR-64

-
Rikard Åberg
- PAR-30

- Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus
Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2 - Ort: Örnsköldsvik