Så som i himelen
-
Gäst
Så som i himelen
Nu är det dags för ett nytt OT tips. Då min sambo fyllde år häromdagen bestämde vi oss för att slå på stort och gå på bio. Två filmer fanns att välja på (vi bor på landet...) Så som i himelen och Fröken Sverige och med tanke på att de flesta som skulle se Fröken Sverige nästan hade kunnat vara mina barn så blev valet lätt.
Så som i himelen blev det. Kay Pollacks återkomst minsann. Vet inte om någon av er har sett Barnens ö eller Älska mig som hans tidigare filmer heter, den ena från 1980 och den andra från -86. I vilket fall som helst så handlar Ssih om en dirigent som efter en infarkt får order om att byta ut sitt flackande liv mot ett lugnare. Han bestämmer sig för att leta sig tillbaka till sin barndomsby i norra sverige och bosätter sig där. Man får sedan följa hans, men framför allt byns förändring som han är någon slags katalysator för. Han får jobbet som kantor och kören blir vägen ut för en helt persongalleri av människor i olika situationer. Och hur kul låter det här då? Inte alls, det inser jag också, men filmen är ett mästerverk. Mikael Nykvist, Frida Hallgren, Lennart Jähkel, Helen Sjöholm och en hel radda andra gör helt otroliga rollprestationer.
Man kan se den som en nytolkning av Gökboet med Jack Nicholson, men jag tycker att Pollack har lyckat få med djupare djup och högre höjder samt fler arketyper i sin film och alla framställs med sådan trovärdighet att man blir fullständigt tagen.
Man skrattar hjärtligt, gråter floder, är förbannad och ibland äcklad och allt detta under 2 timmar och 10 minuter. Ni måste helt enkelt se filmen, och gör det på bio!
That´s an order!
Så som i himelen blev det. Kay Pollacks återkomst minsann. Vet inte om någon av er har sett Barnens ö eller Älska mig som hans tidigare filmer heter, den ena från 1980 och den andra från -86. I vilket fall som helst så handlar Ssih om en dirigent som efter en infarkt får order om att byta ut sitt flackande liv mot ett lugnare. Han bestämmer sig för att leta sig tillbaka till sin barndomsby i norra sverige och bosätter sig där. Man får sedan följa hans, men framför allt byns förändring som han är någon slags katalysator för. Han får jobbet som kantor och kören blir vägen ut för en helt persongalleri av människor i olika situationer. Och hur kul låter det här då? Inte alls, det inser jag också, men filmen är ett mästerverk. Mikael Nykvist, Frida Hallgren, Lennart Jähkel, Helen Sjöholm och en hel radda andra gör helt otroliga rollprestationer.
Man kan se den som en nytolkning av Gökboet med Jack Nicholson, men jag tycker att Pollack har lyckat få med djupare djup och högre höjder samt fler arketyper i sin film och alla framställs med sådan trovärdighet att man blir fullständigt tagen.
Man skrattar hjärtligt, gråter floder, är förbannad och ibland äcklad och allt detta under 2 timmar och 10 minuter. Ni måste helt enkelt se filmen, och gör det på bio!
That´s an order!
- David Wennberg
- PAR-64

Kan väl bara hålla med Ingo om att det är en mycket bra film. Tur att min flickvän tvingade dit mig för annars hade man missat detta mästerverk.
Så har man då hittat till detta forum efter påtryckningar sedan den härliga veckan i Hultsfred på Atlantisscenen.
Har sommaren varit trevlig för herrarna?
Mvh Nicklas Andersson, Borås.
Så har man då hittat till detta forum efter påtryckningar sedan den härliga veckan i Hultsfred på Atlantisscenen.
-
Henrik Hansson
- PAR-36

- Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
- Kontakt:
Jotack! Herrarna hade en trevlig sommar. Var lite småsliten efter hultan och låg utslagen med feber i tre dagar efteråt. Menmen, det är smällar man får ta. Nu har man istället massa skolarbete att ta tag i, fast det löser sig nog. Lite teoretisk filosofi har ingen dött av än vad jag vet. Satslogiken är iofs nära att ta knäcken på mig vissa dagar.Andersson skrev:Kan väl bara hålla med Ingo om att det är en mycket bra film. Tur att min flickvän tvingade dit mig för annars hade man missat detta mästerverk.
/HenrikH
-
Gäst
Ah, monsieur! Välkommen hit! Hoppas du kommer att bli en frekvent besökare och att du kommer skriva ofta på sidan! Kul att också du gillade filmen, jag försöker sprida dess evangelium vart än jag är...
Vi sågs ju senare under sommaren, så du vet ju ungefär hur jag hade det!
Och HenrikH: Det är ju tyvärr frivilligt. Men jag vet vad du menar.
Vi sågs ju senare under sommaren, så du vet ju ungefär hur jag hade det!
Och HenrikH: Det är ju tyvärr frivilligt. Men jag vet vad du menar.
Senast redigerad av 1 Gäst, redigerad totalt 0 gånger.
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
HenrikH skrev:Lite teoretisk filosofi har ingen dött av.....
/HenrikH
Måste säga att jag är inte helt övertygad om sanningen i det påståendet
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Tobias Walka
- PAR-36

- Kontakt:
-
Gäst
- David Wennberg
- PAR-64

Hej Nicklas, tack för senast!Andersson skrev:Kan väl bara hålla med Ingo om att det är en mycket bra film. Tur att min flickvän tvingade dit mig för annars hade man missat detta mästerverk.
Jag har bara gjort ett enda gig i sommar, och det var Hultsfred. Det närmsta jag kommer jobbande är att jag packar ner våra simulatorsystem i casear, annars är det tvärlugnt. I övrigt så har väl sommaren bjudit på kall öl och heta damer, och varit förträfflig *solglasögon*