Bra ljusvisualisering

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljus & effekter som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Niclas Olofsson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Bra ljusvisualisering

Inlägg av Niclas Olofsson »

Letar lite efter ett grymt snyggt program för att visualisera ljus. Med ett studiebidrag på en tusing i månaden blir det lite jobbigt att införskaffa tjugo Mac 250 om man vill leka runt och göra nån grym ljussättning nån regnig dag. Det finns ju visualizer i t.ex. lightjockey, men problemet är att jag är lite kräsen...
Martin använder t.ex. en grafikteknik som släpptes för 14 (!) år sedan i sin mjukvara, och resultatet blir ju inte riktigt toppklass alla gånger.
Finns det något program som min dualcoreprocessor och mitt grafikkort med halv gig i grafikminne kan få lite att jobba med? :P
Ring mig när IKEA säljer cases

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Kontakt:

Inlägg av Sebastian Silvén »

wysiwyg kan du ju testa

lightconverse billigt och snyggt

ESP vision =)
- Vi lever i en värld där Pizzan kommer snabbare till dörren än Polisen!

Nicklas Gustafsson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Gustafsson »

De två som finns att välja på om man vill ha realtidsgrafik som motsvarar vad som går att göra med DX9 och vad dagens grafikkort pallar med är mycket riktigt:

ESP Vision: www.espvision.com

Lightconverse: www.lightconverse.de
Bilagor
lightconverse realtidsgrafik
lightconverse realtidsgrafik
screen.jpg (151.75 KiB) Visad 11357 gånger

Användarvisningsbild
Victor Göransson
PAR-30
PAR-30
Presentation: Frilansande ljustekniker/operatör/designer - http://delitesolutions.se

Inlägg av Victor Göransson »

ingen som vet om det finns något bra program till mac?

Niclas Olofsson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Niclas Olofsson »

Schysst! Nu börjar vi snacka här... :P

Du kan ju köra t.ex. Parallells och köra ett windowsprogram om du inte hittar nåt som funkar till mac, men prestandan blir ju inte den bästa. Så långt jag vet så är det lite ont om just ljusstyrning och sånt till mac och linux etc. Hittade ett program för styrning en gång vet jag men tror inte det hade någon visualizer.
Ring mig när IKEA säljer cases

Användarvisningsbild
Victor Göransson
PAR-30
PAR-30
Presentation: Frilansande ljustekniker/operatör/designer - http://delitesolutions.se

nu kör jag boot camp... Men jag vill helst kunna köra i Mac... Till windows finns ju massa bra program...det borde ju finnas till mac också ...

Nicklas Gustafsson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Gustafsson »

Jag började faktiskt att utveckla ett program för Mac tillsammans med några väldigt duktiga systemutvecklare, och vi fick rätt bra resultat med OpenGL och Shadermodel...i klass med ESP faktiskt, men vi räknade på att det skulle ta ca 3500 arbetstimmar att ta fram en mjukvara som gick att sälja, och i systemutvecklarvärlden så är det 3,5 mille....och det är pengar som jag inte har och riskkapitalister inte velat ge mig ännu :)

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Parallels funkar för vissa saker, men DirectX-stödet är inte fulltäckande. Sedan funkar inte allting i BootCamp heller, t ex Capture Sweden kraschar när jag försöker köra den på min Mac.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Victor Göransson
PAR-30
PAR-30

Konstigt jag har aldrig haft problem med Capture Sweden på min Mac....

Det borde ju finnas företag som släpper sina program både till PC och Mac...
Eller e det så att man får köra sina program i Windows? Det hade ju varit så otroligt mycket bättre om det släpptes Mac verisoner av i varje fall av visualiserings program.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Victor Göransson skrev:Konstigt jag har aldrig haft problem med Capture Sweden på min Mac....

Det borde ju finnas företag som släpper sina program både till PC och Mac...
Eller e det så att man får köra sina program i Windows? Det hade ju varit så otroligt mycket bättre om det släpptes Mac verisoner av i varje fall av visualiserings program.
Vad skulle vara otroligt mycket bättre med Mac versioner?
//Magnus - Fegge & Mattes

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

För att det skulle fungera ihop med MAC?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64

Kontakt:

Per Johanson skrev:För att det skulle fungera ihop med MAC?
Men varför skulle det va bättre med Mac?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Det står väl ändå inte? Han säger att det vore bättre om det släpptes Mac-versioner.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64

Kontakt:

Och jag ställde frågan varför det skulle va bättre...

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Och då svarade jag "för att det fungerar ihop med Mac om det släpps i Mac versioner" vilket kan vara praktiskt om man använder Mac.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64

Kontakt:

Per Johanson skrev:Och då svarade jag "för att det fungerar ihop med Mac om det släpps i Mac versioner" vilket kan vara praktiskt om man använder Mac.
Jisses... Då får jag väl omformulera min fråga så att även du förstår: varför skulle visualiseringsprogram fungera bättre på Mac?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Då får väl jag omformulera mig så att även du förstår: Det står ingenstans att det visualisering skulle vara bättre på Mac. Det vore däremot otroligt mycket bättre för alla som använder Mac om det släpptes Mac versioner av visualiseringsprogram för detta operativ. Viktor har aldrig kommenterat win vs. mac vad jag kan se.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64

Kontakt:

Per Johanson skrev:Då får väl jag omformulera mig så att även du förstår: Det står ingenstans att det visualisering skulle vara bättre på Mac. Det vore däremot otroligt mycket bättre för alla som använder Mac om det släpptes Mac versioner av visualiseringsprogram för detta operativ. Viktor har aldrig kommenterat win vs. mac vad jag kan se.
Viktor Göransson skrev:Det hade ju varit så otroligt mycket bättre om det släpptes Mac verisoner av i varje fall av visualiserings program.
Där ställde jag min fråga varför det skulle vara bättre med Mac versioner (eller för att du ska förstå, varför det skulle vara bättre med Mac).

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Vi får väl vänta på att Viktor förklarar vad han menar.

Användarvisningsbild
Victor Göransson
PAR-30
PAR-30

Många av mina kompisar som jobbar med ljus anväder Mac och tycker likadant som jag att det borde finnas Ljus program till Mac också... Det är det som är otroligt mycket bättre... Om det hade funnits till Mac också så hade det varit "otroligt mycket bättre" Alla som anväder Mac håller nog med mig... Har jag förklarat mig tillräkligt?

Skriv svar