Lägga effekt som insert på en kanal med DM1000

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Filip Boström
PAR-20
PAR-20

Lägga effekt som insert på en kanal med DM1000

Inlägg av Filip Boström »

Hej. Ska, som några av er kasnke läst, göra ett gig på en skolmusikal.
Huvudbordet kommer antagligen att vara ett Yamaha DM1000.

Vet ni om man kan lägga en effekt som finns i DM1000 som en insert på en kanal eller subgrupp?
Syftar då främst på en EQ som har typ 6 band som jag skulle vilja ha som en insert på en subgrupp för alla myggor...

Funkar det?

/Filip

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Nu har jag inte petat med DM1000 på ett tag, men jag vill minnas att du kan välja gruppen och använda den eq:n direkt. Räcker inte banden? Routa den gruppen till gruppen bredvid (via en kanal är man nog tvungen) och använd de banden - men fyra band tycker jag borde räcka - fast jag har inte arbetat jättemycket med myggor.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Vet inte om David och jag pratar förbi varandra, men du kan ju routa de aktuella myggorna till en bus, och använda den befintliga parametriska 4-bands eq:n på busen. (Flippa till master-läge på reglarna och select:a aktuell busmaster.)
När det gäller effekter i övrigt så är ju allt patchbart, du kan plocka signal och skicka retur ungefär hur du vill.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Du kallar det bus, jag kallar det grupp, men vi menar samma sak. Däremot om man behöver 6 band parametrisk eq så räcker det ju inte till.

Det jag skulle göra då är att jag i gruppen skulle kompensera för hur myggan i sig beter sig, och sedan skulle jag på kanalen kompensera för vem som använder myggan. Då har man totalt åtta band, och räcker inte det så är det iaf inte fler band man behöver :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Skriv svar