Räkna om amper till watt

Har kan du diskutera elverk, elcentraler, 3-fas, 1-fas, ellära mm.
Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Räkna om amper till watt

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Tjenare,

Kan någon vänligt människa berätta för mig hur jag gör om jag vill veta hur många watt jag kan plocka ut från min 3-fas. hur många watt per amper i 3-fas.

Det jag ska räkna är egentligen 16+16+25 amper har jag i 3-fas och vill veta hur många watt jag kan plocka ut ifrån detta. men vore kanske vettigt att lära sig hur man räknar det också.

Tack.

//Carpvik

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Re: Räkna om amper till watt

Inlägg av Magnus Johansson »

Carpvik skrev:Det jag ska räkna är egentligen 16+16+25 amper har jag i 3-fas och vill veta hur många watt jag kan plocka ut ifrån detta. men vore kanske vettigt att lära sig hur man räknar det också.
Enkelt uttryckt så är den effekt man kan få ut ur ett eluttag lika med spänningen gånger maximal ström. I ett vanligt enfasuttag säkrat med 10A kan du därför få ut 230V*10A=2300W.

Om man har trefas så kan man helt enkelt ta ut tre gånger så mycket effekt. Alltså kan du sammalagt ta ut (16+16+25)A*230V*3=39330W.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Tack ska du ha..
//Carpvik

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Humm...

Vad är det för trefas som har 16,16,25 (Antar att du har 2st trefasmatningar på 16A & 1st trefasmatning på 25A?)

Att räkna på strömmar/effekter kan vara lite krångligt då det finns olika effekter (Eller snarare har olika fasförskjutningar).

Men man kan köra en liten grundregel i huvudet att ur en 16A 1FAS med fasspänning 230V kan du dra ur ca. 3600W (U*I, dvs. 230*16), ur en 16A 3FAS kan du så sett få ut 3*3600W om du ska köra med 1FAS belastningar.

Egentligen skulle man väl skriva VA istället för W då dom flesta belastningar trotsallt har både en aktiv effekt och reaktiv effekt.
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Den vanliga effektformeln är P=UxI

P = effekten (watt)
U = spänningen (volt)
I = strömmen (ampére)

De två variablerna vi vet är ju spänningen (230v) och strömmen (16A), vi vill ha reda på effekten, så i detta fall fungerar formeln direkt utan att man behöver göra om den, vi tar 230x16 och får fram 3680w på en fas, vi har ju 3 st faser i ett 3-fas uttag och tar då 3680x3 och får fram 11 040w.

25a uttaget blir samma sak: 230x25 och får fram 5750w på en fas, vi har 3 faser och tar då 5750x3 och får fram 17250w.

Totalt blir det ju följande:
11 040
11 040
17 250
= 39 330w, alltså totalt 39 kw som du kan plocka ut om du gör en helt jämn belastning av faserna och har en resistiv last.

EDIT: Pucktrea...
//Jonas - ljudoljus.net crew

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Tack så mkt killar, nu förstår jag.
//Carpvik

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 146
Blev medlem: tis 11 okt 2005, 10:50
Ort: Frövi

Inlägg av Jerker Björn »

Erm? Nu vet jag inte om ni räknar helt rätt, men era svar är inte helt orimliga iaf..
När man räknar på 1fas så gör man helt rätt i att räkna
P=U x I
Effekt = Spänning x Ström
Watt = Volt x Ampere.

Men i 3fassystem så får ni räkna:
Huvudspänningen x Strömmen x Roten ur 3 !
P = U x I x "roten ur 3"

vilket då blir såhär för en matning säkrad till:
16A 400 x 16 x 1.73 = 11 072Watt
32A 400 x 32 x 1.73 = 22 144Watt
63A 400 x 63 x 1.73 = 43 596Watt..

Edit! Kom på att jag kan räkna ut ditt fall också :) (du hade 3st 3-fasmatningar på 16A + 16A + 25A ?)

16A 400 x 16 x 1.73 = 11 072Watt
16A 400 x 16 x 1.73 = 11 072Watt
25A 400 x 25 x 1.73 = 17 300Watt
11 072 + 11 072 + 17 300 = 39 444Watt ! :)

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4335
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Vart kan man läsa om att man ska ta roten ur 3 i ett 3fas system?

Har aldrig hört talas om det?

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Jerker skrev:16A 400 x 16 x 1.73 = 11 072Watt
400 V är spänningen mellan fasledarna, vilket är intressant i de fall man har en last som nyttjar D-koppling - exempelvis trefasmotorer eller restaurangutrustning. Med Y-koppling, alltså last mellan fasledare och nolledare som är det vanligast förekommande inom ljud/ljus/scen, är spänningen 230 V (400 V / roten ur 3).
Jonas var helt rätt ute, under förutsättning att man har en rent resistiv last. Det mesta som sådana som vi använder el till kan vi se som i huvudsak resistiva laster. :)

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 146
Blev medlem: tis 11 okt 2005, 10:50
Ort: Frövi

Inlägg av Jerker Björn »

Thieme skrev:
Jerker skrev:16A 400 x 16 x 1.73 = 11 072Watt
400 V är spänningen mellan fasledarna, vilket är intressant i de fall man har en last som nyttjar D-koppling - exempelvis trefasmotorer eller restaurangutrustning. Med Y-koppling, alltså last mellan fasledare och nolledare som är det vanligast förekommande inom ljud/ljus/scen, är spänningen 230 V (400 V / roten ur 3).
Jonas var helt rätt ute, under förutsättning att man har en rent resistiv last. Det mesta som sådana som vi använder el till kan vi se som i huvudsak resistiva laster. :)
Ahh du menar att lasten är en enfaslast.. men hur är det med generatorn i andra änden då? det är inte den som producerar spänningen och strömmen? det har inte med saken att göra menar du? isåfall vill jag att du utförligt förklarar hur jag har gjort fel..

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Jerker skrev:Ahh du menar att lasten är en enfaslast.. men hur är det med generatorn i andra änden då? det är inte den som producerar spänningen och strömmen? det har inte med saken att göra menar du? isåfall vill jag att du utförligt förklarar hur jag har gjort fel..
Generatorn på Ringhals (motsv) har inte så förtvivlat mycket med saken att göra. Vad användaren ser är ett eluttag med tre fasledare, en neutralledare och - förhoppningsvis - en skyddsjordledare. Lasterna är i det här fallet enfaslaster som kopplas mellan fasledare och neutral, där spänningen är 230 V. Varje fasledare är avsäkrad till exempelvis 16 A. Svårare än så behöver man inte göra det, såvitt man inte behöver blanda in D-kopplade trefasförbrukare. :)

(För att ytterligare förenkla sammanhanget kan man tänka på att ett enfas uttag i praktiken i en normal elinstallation är en tredjedel av en trefas fastighetsmatning. Tre stycken enfas uttag, matade från varsin fas i centralen, är i lasthänseende precis samma sak som en trefashandske.)

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4335
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Om jag förstår dig rätt så gör du uträkningen lite "svårare" när du räknar med roten ur 3!

Du räknar med 400volt i trefas uttagen som du "omvandlar" till vanlig spänning, 230volt?

Enklast är väl att att andvända dom rätta värdena och formler. Då slipper man krångla till det för folk som vill lära sig.


Typ : U x I = P, 230 x 16 = 14375 :D

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Det finns flera sätt att göra det på.

Var ett tag sen jag läste Trefaslära, så har glömt bort det, men påminns lite nu när jag läser ellära igen på universitetet.

Men för att göra det smidigt för en så kan man räkna lätt med likströmslärans formler och få ut ca. värden.

Som rätt många av oss på forumet här så sysslar vi inte med produktioner där det går åt transformatorer för att få ut tillräckligt med ström, dom flesta av oss klarar oss med 16, 32 & 63A 3FAS uttag.

Man kan köra lite snabba överslag i huvudet och se hur mycket t.ex fyra scannrar med 250W lampor tar ca.300W/st (Det brukar vara ett rätt bra överslag & vill du verkligen vara på säkra sidan så ta lite extra).

Så enkelt genom att slå ihop 300W*4 = 1200W som är ca.5.5A (Snarare 5.2-5.3 när jag kolla) så vet du att du klarar av att köra hela rasket på ett enkelt vägguttag (Så länge inte 10A annat skräp ligger på samma säkring).

Nu vart det mycket skit skrivet här, men allt har ju med el att göra så :).

Sedan behöver inte säkringen gå om du lastat på t.ex 10.5A på en 10A smältsäkring, däremot om det är en automat/dvärgsäkring så brukar den gå direkt.

Nu säger jag att man inte ska belasta mer än vad det är avsäkrat för, men det jag menar är att säkringen inte behöver gå bara för att du har mer belastning än vad du tror.


Aja, mycket skit med det elektriska är det!
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4335
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Exodus skrev:Det finns flera sätt att göra det på.

Var ett tag sen jag läste Trefaslära, så har glömt bort det, men påminns lite nu när jag läser ellära igen på universitetet.

Men för att göra det smidigt för en så kan man räkna lätt med likströmslärans formler och få ut ca. värden.

Som rätt många av oss på forumet här så sysslar vi inte med produktioner där det går åt transformatorer för att få ut tillräckligt med ström, dom flesta av oss klarar oss med 16, 32 & 63A 3FAS uttag.

Man kan köra lite snabba överslag i huvudet och se hur mycket t.ex fyra scannrar med 250W lampor tar ca.300W/st (Det brukar vara ett rätt bra överslag & vill du verkligen vara på säkra sidan så ta lite extra).

Så enkelt genom att slå ihop 300W*4 = 1200W som är ca.5.5A (Snarare 5.2-5.3 när jag kolla) så vet du att du klarar av att köra hela rasket på ett enkelt vägguttag (Så länge inte 10A annat skräp ligger på samma säkring).

Nu vart det mycket skit skrivet här, men allt har ju med el att göra så :).

Sedan behöver inte säkringen gå om du lastat på t.ex 10.5A på en 10A smältsäkring, däremot om det är en automat/dvärgsäkring så brukar den gå direkt.

Nu säger jag att man inte ska belasta mer än vad det är avsäkrat för, men det jag menar är att säkringen inte behöver gå bara för att du har mer belastning än vad du tror.


Aja, mycket skit med det elektriska är det!


Visst blev det mycket skit :wink: :wink: :wink: :wink:

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

SoundFox skrev:Om jag förstår dig rätt så gör du uträkningen lite "svårare" när du räknar med roten ur 3!

Du räknar med 400volt i trefas uttagen som du "omvandlar" till vanlig spänning, 230volt?

Enklast är väl att att andvända dom rätta värdena och formler. Då slipper man krångla till det för folk som vill lära sig.


Typ : U x I = P, 230 x 16 = 14375 :D
Jag förstår inte riktigt hur du får till det där sista, det blir inte alls 14375.
Har inte orkat läsa igenom alla inlägg men jag brukar helt enkelt köra
3 x 230 x 16 = 11040

Roten ur 3 kommer ur att de 400V som man finner mellan faserna i en trefasmatning är ruten ur 3 gånger 230V.

Så, för att sammanfatta ett kort inlägg: maximal effekt att tillgodogöra sig från en trefasmatning = antal faser (tre förstås) x U x I

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4335
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Degen skrev:
SoundFox skrev:Om jag förstår dig rätt så gör du uträkningen lite "svårare" när du räknar med roten ur 3!

Du räknar med 400volt i trefas uttagen som du "omvandlar" till vanlig spänning, 230volt?

Enklast är väl att att andvända dom rätta värdena och formler. Då slipper man krångla till det för folk som vill lära sig.


Typ : U x I = P, 230 x 16 = 14375 :D
Jag förstår inte riktigt hur du får till det där sista, det blir inte alls 14375.
Har inte orkat läsa igenom alla inlägg men jag brukar helt enkelt köra
3 x 230 x 16 = 11040

Roten ur 3 kommer ur att de 400V som man finner mellan faserna i en trefasmatning är ruten ur 3 gånger 230V.

Så, för att sammanfatta ett kort inlägg: maximal effekt att tillgodogöra sig från en trefasmatning = antal faser (tre förstås) x U x I
Helt fel av mig i min ENKLA uträkning U x I = P, 230 x 16 = 3680 ska det va så klart!!

Vad jag syftade i mitt tidigare inlägg är att gör inte saker så invecklat med roten hit och dit.

Andvänd basic. som jag skrev U x I osv.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

U=R*I och P=U*I är i princip den enda fysiken man behöver kunna i den här branschen :) Minnesregel?

URIn? PUI! 8)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Björn Lundin »

SoundFox skrev:Vart kan man läsa om att man ska ta roten ur 3 i ett 3fas system?

Har aldrig hört talas om det?

Läs vilken Ellära-bok som helst så står formeln så. Eller en bok om 3-fas växelström.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Carpvik ville veta hur mycket han kunde plocka ur sina 3-fas uttag, eftersom detta är ett ljud & ljusforum antog vi att det mest är resistiva belastningar och inga stora elmotorer som han vill räkna på, då är det onödigt att blanda in roten ur, men som påpekat kommer detta in i bilden när man börjar lattja med 400v belastningar.

Är vi nöjda så?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4335
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jonas skrev:Carpvik ville veta hur mycket han kunde plocka ur sina 3-fas uttag, eftersom detta är ett ljud & ljusforum antog vi att det mest är resistiva belastningar och inga stora elmotorer som han vill räkna på, då är det onödigt att blanda in roten ur, men som påpekat kommer detta in i bilden när man börjar lattja med 400v belastningar.

Är vi nöjda så?

Bra inlägg! :D

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster