Regler för konsertverksamhet!?

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Olof Lindvall
PAR-20
PAR-20
Presentation: Delägare i företaget Stage & EventLight. Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik. Vi har vår grund inom den klassiska scenkonstens områden så som teater, dans, opera, cirkus och musikal, och det är där man finner vår styrka.
Kontakt:

Regler för konsertverksamhet!?

Inlägg av Olof Lindvall »

Hej!
Någon mer som såg Kulturnyheterna den 9 januari???
De tog upp ämnet om säkerhet vid konserarrangemang och liknande. Vad det finns för säkerhet och inte finns.
Måste få säga att man blir rädd då man hör reportern berätta att för att få arrangera en konsert till flera tusen åskådare så fyller man i typ samma lapp som om du skulle ställa upp ett lottstånd på gatan!!!
Märkligt att det ska behöva ta sådan tid att plocka fram regler o bestämmelser om denna typ av verksamhet. Vi har redan haft folk som dött på Hultsfred o Rosskilde bland annat. Men ändå så väntas de regler man nu funderar över komma först nästa år!

Se gärna inslaget på SVT:s hemsida o berätta själv vad du tycker.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=14599

Har någon egna erfarenheter då det hade varit skönt att kunna luta sig mot ett regelverk?

Ta det lungt där ute i världen.
//Olof
MVH
Olof Lindvall

Stage & EventLight Stockholm
+4670-39 40 131
olof@stageeventlight.se
http://www.stageeventlight.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

http://www.moks.se/docs/musik.pdf

Kolla in detta dokument. Togs fram av ett gäng mycket kompetenta människor.

Om jag inte missminner mig så skulle den ha legat till underlag för ett regelverk för konsert arrangemang.

Bullen
Senast redigerad av 1 Bullen Lagerbielke, redigerad totalt 0 gånger.

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Intresssant skrift det där, De hänvisade till den i repotaget och sa just att det skulle ha avrit en grund till vidare utveckling av ett regelverk. Men det har som sagt dragit ut på tiden lite väl länge, de får även bara en fjärdedel av det utlovade budgeten till projektet nu när det äntligen startat.

Man får väl vara glad att det ändå inte skett så många olyckor hittintills inom konsertverksamheten.
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Visst har det hänt olyckor och visst är de tragiska. Däremot tycker jag att det är mycket mer tragiskt hur mycket våldtäkter som inträffar på de festivaler och liknande arrangemang som ordnas. Mörkertalet när det gäller dödsfall vid kravallstaket tror jag är väldigt lågt, framför allt om man jämför med mörkertalet när det gäller våldtäkter.

Har ni någon gång på ett gig känt att det känts som att säkerheten inte räcker till? Jag har faktiskt aldrig gjort det. Skulle jag någon gång vara tveksam på någon säkerhetsdetalj skulle jag hellre låta bli att göra giget, oavsett om det är dikesvakterna eller flygpunkterna som orsakar oron.

2004 stoppades konserter under Hultsfred eftersom publiktrycket längst fram var så enormt. De arrangörer som ordnar stora arrangemang är faktiskt ganska så duktiga på det de gör tycker jag. Har ni andra erfarenheter så skriv gärna om det! Är kul att få reda på sånt!

Apropå inslaget: Konsertvakter verkar vara en bra väg att gå. Verkar, ingenting annat, tror jag. Om det helt plötsligt kommer krävas en speciell utbildning, liknande ordningsvaktutbildning, då kommer inte Hultsfred eller någon annan av de stora festivalerna att finnas kvar längre. De stora festivalerna bygger på engagemang och ideellt arbete, även om vi vill komma ifrån det.

Summa summarum är ett regelverk väldigt bra att kunna förlita sig till och att kunna vända sig till, men folk har alltid skitit i regler och det kommer alltid vara så. Däremot finns det många kompetenta arrangörer som via sunt förnuft och erfarenhet ordnar många väldigt bra arrangemang, tycker jag.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Ja, visst händer det våldtäkter på festivaler runt om i världen. Men om det nu sker så många våldtäkter på festivaler, tyder inte det på att säkerheten då har brustit någonstans på festivalen? Denna skrift/regelverk är ju inte bara till för att bara svara på frågor runt scen, utan hela musikarrangemang. Där frågor som just hur säkerheten på ett område och vad som ska tex göras för återgärder för att minska våldtäkter tas upp.

Dawen: Jag har tex nu senast när jag var uppe på en visit i sthlm och såg Franz Ferdinand råkat ut för att vakterna hade noll koll på vad som hände och hur de skulle hantera situationerna som uppkom.

Men om man nu inte har råd till att ha utbildat folk som ska se efter en av de viktigaste punkterna på en festival (säkerheten) måste det ju vara helt fel på budgeten. Är det verkligen nödvändigt att alla band ska ha så ofantligt mycket pengar för att stå på scen i någon timme. Om branchen istället börjar med att inte acceptera deras priser och väljer istället lägga delar av de pengarna på säkerheten för besökarna och artisterna. Man får aldrig börja skära ner på säkerheten, håller inte budgeten för en god säkerhet ska man kanske se över om det ens är rimligt och ha en festival. Det är ändå liv man tar beslut över.
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Lydnill: Jovisst gör det detta. Men, är det festivalarrangörens ansvar att se till att våldtäkter inte inträffar? Det tycker jag faktiskt är Polisens, och givetvis ett ansvar alla av oss som medmänniskor har!

Det är väl fortfarande så att Polisen, som får denna lapp om tillstånd (oavsett det är ett stånd eller en konsert/festival), som avgör om ordningsvakter behövs på tillställningen? Så var det åtminstone senast jag var med och anordnade konsert (detta var dock 2001, en konsert med Latin Kings hemma i Tierp där jag är ifrån - min första kontakt med konsertljud och -ljus på riktigt! :)).

Arrangörens ansvar torde bara vara att hålla säkerheten vid scenen och den övriga delen av arrangemanget på en tillräckligt hög nivå. Inga vassa staket vid campingplatsen, kravallstaket framför scen, säkerhetspersonal vid grindar o.s.v. - ansvaret för att stoppa våldtäkter med mera är väl ändå Polisens?

Ärligt talat, hur många våldtäkter sker det inte i städer där 25000 ungdomar super tre dagar i streck? Antagligen ungefär lika många som sker på en vanlig musikfestival, tyvärr.

Helt fel på budgeten? Tja, det tycker jag väl inte. Det har väl gått att bedriva musikfestival i 20 år, det är väl ett tecken på att allt står rätt till? Ett dödsfall på 20 festivaler tycker jag faktiskt inte är oroväckade, även om det likafullt fortfarande är tragiskt att Sara (vill jag minnas att hon hette) dog.

Försök att få hit band som System Of A Down till småländska möllan och spela och försöka samtidigt att pruta på gaget. Jag tror faktiskt inte de gör det. Snarare så tror jag att bokningsbolaget nästan blir sura.

Vad är nästa steg? Betalt hump? Betald städpersonal? Det här är samma diskussion som vi hade med Janne angående att teknisk kompetens ska betalas. Jag tycker att hump ska vara "gratis"arbete (man får faktiskt mat, en t-shirt och en biljett värd en bit över tusen spänn, det är bättre betalt än vad man har exempelvis när man arbetar i studentvärlden).

Det är inte liv man tar beslut över. Det är riskbedömning man gör. Om man skulle vara tvungen att garantera besökarnas säkerhet skulle det kosta skitmycket pengar att gå på festival, tro mig.

Vad hände under Franz Ferdinand-giget som vakterna inte hade koll på? På vilket sätt agerade de fel i denna situation? Vad hade vakterna för kompetens?

Användarvisningsbild
John Persson
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av John Persson »

Säkerhet vid arrangemanget skall väl ingå i biljettpriset .Dvs det är upp till arrangören att ta betalt för biljetter så det täcker alla kostnader vid arrangemanget och det gäller såväl säkerhet som personal.
Enkel matematik . Tror nog att säkerheten är tämligen bra vid de större festivalerna i dag då samarbetet mellan festival arrangörerna pågår i dessa frågor.
Problemen är nog större med ovana konsert arrangörer som tror man göra sig en bra slant på giget och inte har någon praktisk erfarenhet hur det skall gå till.
Slutkontenta det är publiken som skall betala betala kalaset ingen annan, har man inte råd med biljetten får man väl glo på MTV och finna sig att live musik inte existerar i dagens form vilket jag inte tror kommer att ske än på ett tag.

Mvh John.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Precis John, säkerhetsrisken är nog som störst då arrangören är ovan, fast samtidigt ordnar sällan ovana arrangörer större händelser, och vid mindre händelser brukar säkerheten inte vara ett lika stort problem.

Publiken ska betala kalaset, men behöver det betala hela? Om ett företag gör reklam på en konsert är det helt okej för mig, sålänge detta innebär att mitt biljettpris minskar eller att arrangemangskvalitén höjs, inte att arrangören gör större vinst.

Att livemusik existerar och har gjort det nu i den här formen i ungefär 40 är, det tycker jag är någonting vi ska vara tacksamma för! Vi borde kämpa för att det fortsätta på ett liknande eller bättre sätt, och visst är säkerheten en viktig del i detta.

Ordentliga regler kanske kan leda till att en arrangör, som i efterhand visat sig bryta mot dessa regler, kan straffas? För, människor som äventyrar personers säkerhet på ett bevisbart sätt ska kunna dömas för detta, oavsett om det handlar om evenemangssäkerhet eller en vanlig fortkörning, tycker jag :)

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Då är det väl ändå ganska bra att det tas fram lite dokument som kan ge en hjälpande hand och lite riktlinjer för de som inte är så vana arrangörer?

För en van arrangör är som ni säger det mesta nog självklart, men för en ovan kan det ge en aha upplevelse och något att bygga vidare ifrån och på så sätt höja säkerheten vid arrangemanget.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

dawen skrev: Vad är nästa steg? Betalt hump? Betald städpersonal? Det här är samma diskussion som vi hade med Janne angående att teknisk kompetens ska betalas. Jag tycker att hump ska vara "gratis"arbete (man får faktiskt mat, en t-shirt och en biljett värd en bit över tusen spänn, det är bättre betalt än vad man har exempelvis när man arbetar i studentvärlden).
Men Herrgud!
Varför ska inte hump få betalt, även om jag tror att t.ex. EMA älskar iden med att inte betala hump. Att ha volontärer som hump kan vara en styggelse, det är väldigt svårt att motivera nån när det regnar är kallt och klockan är 3 på natten konserten redan varit o.s.v. Det funkar kanon att ha dedicerad människor som VILL lära sig, och att humpa är ett jättebra sätt att lära sig. Men att ha en 18 årig kille som spelar basket annars och har blivit tillsagd av sin tränare att vara där, kan jag vara utan. För det är inte shysst mot honom eller mig.

Personligen fick dödsolyckan i Hultsfred mig att aldrig mer vilja jobba på festivaler, på grund av att jag vill kunna se folk i ögonen när jag berättar vad jag har jobbat med.

Jag tycker att den den här diskussionen börjar bli onyanserad.

Säkerhet handlar om så mycket mer än vem som har betalt och är i mångt och mycke en helt egen vetenskap.

Bullen

"Gammal och Bitter" ;-)

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Bullen: Det är givetvis skillnad på hump och hump. Jag ska ner på Konserthuset i stan i dag och humpa exempelvis, och det skulle jag aldrig göra om jag inte hade betalt. 18åriga basketkillar kanske inte är någon jättebra lösning jämt, men festivaler har alltid en snäv budget, tyvärr är det så, och jag tror inte att lika många skulle betala för att åka på festival om det skulle kosta mycket mer, eftersom det redan är en stor utgift för många ungdomar. Dessutom är de som humpar på festivaler ofta en blandning av människor som gärna jobbar för sin biljett och jobbar bra och människor som redan kan en hel del och får lära sig ännu mer. Jag humpade senast i somras på en av de större festivalerna för att det är kul och för att man lär sig saker man inte kan lära sig annars.

Får basketkillarna humpa en kväll istället för att sälja bingolotter några veckor tror jag säkert att de gärna gör det, sålänge de är med på varför de är där. Det finns nästan alltid någon ansvarig där från laget, som man kan säga till om några arbetar dåligt, även om man givetvis råkar ut för taskigt hump ändå ibland.

Eftersom jag inte har något säkerhetsansvar på Hultsfredsfestivalen har det inte tagit emot att arbeta där, inte heller på Reggaefestivalen eller Countryfestivalen som jag också arbetade på i somras. De 30 första sekunderna under 2004 års festival fick jag verkligen uppleva en av anledningarna till att jag vill arbeta med musik igen - inget slår känslan att ha byggt i två dagar för att höra ett band öppna en hel festival, och flera tusen människor har skitkul ihop. Visst, tragiska saker händer, men det gör det i varje stad där 25000 personer väljer att ha skitkul ihop, sålänge det finns säkerhetsbrister, och det är en ekonomisk fråga i vårt vanliga samhälle, varför är det inte till stor del det i festivalsammanhang?

Skulle jag någon gång under en festival jag arbetar på känna att säkerheten inte är okej skulle jag givetvis följa upp detta direkt, för att se till att ingen blir skadad, men också i efterhand, för att fortsättningsvis se till att risken att personer skadas hålls tillräckligt låg (för risken att folk skadas finns alltid där).

Förlåt om jag bidrar till onyanseringen, men jag är öppen för nya argument :) Självklart är säkerhet en helt egen vetenskap, men i grund och botten handlar det om ekonomi, på samma sätt som konsertljud och -ljus, väl?

/David, ung och godtrogen, men med en vilja att få folk att trivas (gärna utan att deras säkerhet riskeras) :wink:

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Men varför ska det vara skillnad på Hump och Hump. Jag gör ingen skillnad på jobb och jobb. För mig är det en dag på jobbet oavsett om humpet har betalt eller inte. Mina lådor väger lika mycket oavsett. Det jag säger är att frivilligt hump är oftast mindre motiverade än betalda, och där är jag säker på att jag har mer erfarenhet än många. Jag har ju faktiskt gjort ett gäng turner som Stage manager och haft hand om det lokal crewet. Jag förstår dig när du säger att det skulle vara ekonomiskt omöjligt att genomföra många festivaler om det inte fanns frivilliga entustiaster, där är jag helt med dig. Men det är en enorm skillnad på förenings hump och entustiaster.

Du skrev: "Får basketkillarna humpa en kväll istället för att sälja bingolotter några veckor tror jag säkert att de gärna gör det, sålänge de är med på varför de är där. Det finns nästan alltid någon ansvarig där från laget, som man kan säga till om några arbetar dåligt, även om man givetvis råkar ut för taskigt hump ändå ibland. "

Mitt svar på det är: Det stämmer väldigt sällan. typ en gång av tio.

Branschen lever på entustiaster, vilket är bra, jag är också det. Skulle jag vilja tjäna pengar så skulle jag byta branch.

Alla gör ett bra jobb om dom sätter en stolthet i vad dom gör och förstår vad dom gör. Det kanske inte alltid är så om man är ditslängd från klubben för att "bära lite lådor".

Bullen

Älskar när folk trivs, då är det roligt. men är färgad av verkligheten ;-)

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Det är rätt trist för oss som humpar för att vi älskar det, när det komemr fotbollslag som inte kunde bry sig mindre. De har oftast ingen uthållighet, vilja eller kunskap. Dessutom så ser det dåligt ut för oss som inte är från föreningen. Men det känns inte som att det skulle vara vårt ansvar att jaga på dom.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Bullen skrev:Men varför ska det vara skillnad på Hump och Hump. Jag gör ingen skillnad på jobb och jobb. För mig är det en dag på jobbet oavsett om humpet har betalt eller inte. Mina lådor väger lika mycket oavsett. Det jag säger är att frivilligt hump är oftast mindre motiverade än betalda, och där är jag säker på att jag har mer erfarenhet än många. Jag har ju faktiskt gjort ett gäng turner som Stage manager och haft hand om det lokal crewet. Jag förstår dig när du säger att det skulle vara ekonomiskt omöjligt att genomföra många festivaler om det inte fanns frivilliga entustiaster, där är jag helt med dig. Men det är en enorm skillnad på förenings hump och entustiaster.
Visst har du rätt! Hump som är där till stor del för att det är roligt brukar jag kalla teknikhump, och det är kul att vara teknikhump också, framför allt då man stöter på människor man känner igen. Jag har bl.a. varit teknikhump på Linköpings Konsert och Kongress, Cloetta Center och åt Malmberg Crew (www.malmbergcrew.se), och det är sällan man inte blir bra bemött!

Att ta in kunnigt hump istället för lokala föreningen innebär nöjdare gästande tekniker, och ofta korta rivtider. Eva Dahlgren rev vi väl på 70 minuter om jag inte minns fel? :wink: Däremot behövs fortfarande fotbollsföreningen tror jag, t.ex. då golvet i Cloetta Center ska läggas tillbaka - det kan nog både föreningen och arenan vinna på.

Att ta in teknikhump på de stora festivalerna tror jag dock blir för dyrt, och dessutom är humpet som redan arbetar på de stora festivalerna ganska kompetent, eftersom det är intresserade människor som har skitkul ihop.
Bullen skrev:Mitt svar på det är: Det stämmer väldigt sällan. typ en gång av tio.
Du har säkert rätt. Frågan är, har basketkillarna fått reda på varför de ska lyfta lite lådor?
Bullen skrev:Alla gör ett bra jobb om dom sätter en stolthet i vad dom gör och förstår vad dom gör. Det kanske inte alltid är så om man är ditslängd från klubben för att "bära lite lådor".
Att sätta en stolthet i det man gör och framför allt ha kul när man jobbar, det leder till att man gör ett bra jobb, mycket riktigt! Däremot har jag inte någon lust att se glad ut och att anstränga mig då lönen är dålig, om jag inte vet att jag får ut något av det. Det är mer än en gång som jag arbetat för alldeles för lite pengar, även om jag inte gör det på samma sätt längre. Jag har dock fått erfarenhet som varit guld värd. Att få möjligheten att börja som hump tror jag är viktigt. Hur såg det ut för 20 år sedan när du började med sånt här?
Bullen skrev:Älskar när folk trivs, då är det roligt. men är färgad av verkligheten ;-)
Samma här, det är bara det att jag inte är tillräckligt färgad av verkligheten :roll: :wink:

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Brolin skrev:Det är rätt trist för oss som humpar för att vi älskar det, när det komemr fotbollslag som inte kunde bry sig mindre. De har oftast ingen uthållighet, vilja eller kunskap. Dessutom så ser det dåligt ut för oss som inte är från föreningen. Men det känns inte som att det skulle vara vårt ansvar att jaga på dom.
Ja. Det är skittråkigt! Fast, om man ser glad ut och förklarar för fotbollsföreningen vad man ska göra och ger lite tips, då brukar det gå mycket enklare, tycker jag. Gör man döda fisken-minen så smittar det, är man glad så smittar det!

Vad menar du med att det ser dåligt ut för de som inte är från föreningen?

Jag har för övrigt varit med då teknikerkollegor behandlat hump som skit och varit oförskämda, och blivit behandlad på det sättet själv också. Vad får det för följd? Jo, skiten går ännu sämre, och risken är stor att folk tar illa upp. Jag vet att jag har gjort det, och att det var en skitonödig sak dessutom.

Bullen säger det bra, vi gör det här för att det är kul. Därför borde vi inte gå runt och se så besvärade ut, utan vara glada och skoja lite lagom med varann. Ni som var på Atlantis på Hultsfred 2004 vet vad jag menar! :)

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.

Inlägg av Magnus Johansson »

Även jag humpar till och från och skulle själv kategorisera mig till kategorin "proffshump" alternativet "teknikhump", dvs jag gör humpjobb för att jag tycker det är kul och för att jag får en vettig lön för det, inte för att min tränare sagt att föreningen får lite spons om jag hjälper till.

Om jag ska lyfta upp/ner en tung case från en annan case i en trailer gör jag det MYCKET hellre tillsammans med mina erfarna humpkollegor än tillsammans med folk från föreningshump. Detta av den helt själviska orsaken att det är mycket mindre risk att jag skadar mig då alla vet hur man lämpligast lyfter casar. Tillsammans med föreningshump har jag mer än en gång lyft och blivit ståendes med en case "halvvägs upp" och fått hålla alldeles för mycket vikt medan de andra byter grepp för att de höll fel från början, eller fått ta emot för mycket vikt själv för att de andra inte vet hur man lyfter ner en case. :x

Visst, det går att tala om för de andra hur man lämpligen gör innan man lyfter, men det är ju så mycket enklare att slippa förklara varje gång. Dessutom vill jag inte framstå som någon besserwisser som talar om hur man ska göra. De flesta tror nog att de klarar av att lyfta en case, hur svårt är det egentligen? Jag insåg ganska fort själv när jag började att jag nog ändå inte visste så mycket om något så enkelt som att lyfta fyrkantinga lådor som jag trodde.

Lite off topic från ämnet om regler för konsertverksamhet, men på något vis ändå anknytet till säkerhetsdiskussionen i tråden.

Användarvisningsbild
Henrik Öberg
PAR-30
PAR-30
Presentation: Vi syns nästa gång! Nästa gång, då syns vi! Har vi inte setts nästa gång så får vi synas tidigare!
Kontakt:

Inlägg av Henrik Öberg »

Vad ni inte verkar veta är at fotbollsföreningarna får ALLTID betalt.....

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Zefram skrev:Vad ni inte verkar veta är at fotbollsföreningarna får ALLTID betalt.....
Där har du precis problemet! Föreningen får betalt och inte individen som står där 3 på morgonen i ösregn. Habs motivation är inte så stor då, "men tänk på föreningen"

Jag har haft många diskussioner med föreningar angående detta.

Bullen

Olof Lindvall
PAR-20
PAR-20
Presentation: Delägare i företaget Stage & EventLight. Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik. Vi har vår grund inom den klassiska scenkonstens områden så som teater, dans, opera, cirkus och musikal, och det är där man finner vår styrka.
Kontakt:

Inlägg av Olof Lindvall »

Ja som mange säger på slutet så har kanske tyvärr också denna diskuton bytt spår. Men Givietvis så har erferenhet på hump stor betydelse när det gäller säkerhet kring ett arrangemang.
Men ämnet från början handlar om Säkerhet och de eventuellt nya reglerna och bestämelserna som kommer till nästa festival o konsert sommar. Vad anser folk o fä om detta? Bra eller dåligt med en "bok" för arrangörerna av en konsert?
Personligen tycker jag det är mycket bra. Några år föresnt bara...
Inte för att klanka ner på dem som redan har arrangerat förr o säkerligen vet vad de pysslar med. Men för alla dem som inte arrangerat ex en festival innan så blir nog detta men ett regelverk perfekt att kunna luta sig tillbaks mot och lära sig av.
Sedan så behöver också erfarna personer då och då ett bollplank och nya ideér och förslag för att utveckla sitt kunskaps område och öka kvaliten för publiken. Man kan alldrig få för mycket av säkerhet.
MVH
Olof Lindvall

Stage & EventLight Stockholm
+4670-39 40 131
olof@stageeventlight.se
http://www.stageeventlight.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Mrfolo: Jag håller inte med dig riktigt faktiskt. Det beror helt på vad detta regelverk kommer säga. Det kan vara så att den är väldigt bra utformad, och då är det givetvis jättebra! Det kan även vara så att den ställer alldeles för höga krav på vilka vakter man ska använda sig av, att man alltid måste ha kravall över ett visst publikantal o.s.v. - det tror jag kan försämra en hel del :(

De som inte arrangerat festival tidigare tror jag inte gör det speciellt mycket bättre för att det finns regelverk angående anordnandet. De skulle behöva en anordnarhandbok istället, och det är väl inte direkt vad detta kommer vara?

Bullen: Om jag vore med i en förening och fick höra att jag skulle humpa en kväll för att dra in en viss summa pengar till föreningen skulle jag gärna göra det, framför allt om det innebar att jag slapp sälja bingolotter eller motsvarande. Får fotbollskillarna reda på detta? Är de omotiverade ändå?

Skriv svar