På tv NU! Gyllene tider - bakom kulisserna

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Här bilder från ljudet från Lab.Gruppens hemsida

Bild

PA-systemet bestod av 32 stycken L-Acoustics V-Dosc, 16 per sida. 20 stycken SB 218 sub-basar per sida ( varav två per sida till frontfill). FM 115 scenmonitorer användes också. Två delay-torn bestyckade med 8 V-Dosc , 4 SB 218 samt 2 MTD 108a för ytterligare spridning i närområdet av tornen. Mycket omtänksamt! Mattias mixade på ett Yamaha PM1D och alla högtalare drevs av 80 stycken Lab.gruppen fP 6400 förstärkare.

På Ullevi kompletterades systemet med ytterligare 40 stycken V-doscar, 16 SB 218 samt 26 fP 6400. Mattias säger själv: ”-Jag hade verkligen bästa tänkbara tekniska förutsättningar
under den här turnén. Yttersta toppklass på allt, band, crew och ljudteknik! Ullevi var väldigt mäktigt och oförglömligt, med 60.000 personer som dansade och sjöng med.
Lab.Gruppen

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

dawen skrev: Apropå stora turnéer: Hur stora var Roxettes och Europes turnéer när det begav sig?
Roxettes senaste (sista kanske) var riggen begränsad till 5 trailers pga. kostnadssjäl!!!

Appråpå ljuset, blir förvånad att ni säger att det inte var snyggt ljus, har inte själv sett det men Palle Palmé brukar göra grymma ljussättningar!! För det var väll han som gjorde GT!!!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Jag diggade upphängningen av högtalarna. Smidigt.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Pelle Palmé Designade ljuset men ljusoperatör var Mogge Bergwall Och rattade FOH gjorde Mzattias Winther och monitor Oskar johansson!

Mag Net stod för ljud och starlight för Ljuset scenerna och band transporten!

ZeCute
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av ZeCute »

Milliway skrev:Här bilder från ljudet från Lab.Gruppens hemsida

Bild

PA-systemet bestod av 32 stycken L-Acoustics V-Dosc, 16 per sida. 20 stycken SB 218 sub-basar per sida ( varav två per sida till frontfill). FM 115 scenmonitorer användes också. Två delay-torn bestyckade med 8 V-Dosc , 4 SB 218 samt 2 MTD 108a för ytterligare spridning i närområdet av tornen. Mycket omtänksamt! Mattias mixade på ett Yamaha PM1D och alla högtalare drevs av 80 stycken Lab.gruppen fP 6400 förstärkare.

På Ullevi kompletterades systemet med ytterligare 40 stycken V-doscar, 16 SB 218 samt 26 fP 6400. Mattias säger själv: ”-Jag hade verkligen bästa tänkbara tekniska förutsättningar
under den här turnén. Yttersta toppklass på allt, band, crew och ljudteknik! Ullevi var väldigt mäktigt och oförglömligt, med 60.000 personer som dansade och sjöng med.
Lab.Gruppen
Ser bra roligt med dom 2 pytte högtalarna (dV-dosc) som hänger under sin storebror (V-Dosc)..=)

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Kontakt:

Gustaf(KMD) skrev:Pelle Palmé Designade ljuset men ljusoperatör var Mogge Bergwall Och rattade FOH gjorde Mzattias Winther och monitor Oskar johansson!

Mag Net stod för ljud och starlight för Ljuset scenerna och band transporten!
Palle!!!! inte Pelle!!! :D

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

dawen skrev:
Apropå stora turnéer: Hur stora var Roxettes och Europes turnéer när det begav sig?
Vilka av turnerna??
Jag har gjort dom flesta av Roxttes och Europes turneer
Europe turneerna har varit mellan 2-4 truckar om jag kom ihåg rätt.
Och Roxette mellan 1-8 truckar

Bullen

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

cyberpunk skrev:Roxette var ju stort iaf. Jag jobbade åt EMA på den tiden och gjorde (humpade) bland annat Roxette på Sjöhistoriska (kan ha varit typ -90 eller -91 tror jag). Vet inte riktigt hur mycket folk det var, men 25000 är väl en kvalificerad gissning.

Det var iaf Dickmans gamla PA som användes.
25000 kanske stämmer, men PA't var Clair Brothers S4
och det var 1992 på sommarn sista gigget på Joyride turnen

Bullen
Senast redigerad av 1 Bullen Lagerbielke, redigerad totalt 0 gånger.

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Lightguy (TMT) skrev:
Roxettes senaste (sista kanske) var riggen begränsad till 5 trailers pga. kostnadssjäl!!!
Dom flesta turneer är väl begränsade av kostnadsskäl??
Men vad jag kommer ihåg så var det ingen som sa till mig "Bullen, nu blir det bara fem truckar!" Men det kanske det var, bara att jag som vanligt inte lyssna.

Bullen

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Bullen skrev:vad jag kommer ihåg så var det ingen som sa till mig "Bullen, nu blir det bara fem truckar!" Men det kanske det var, bara att jag som vanligt inte lyssna.
:lol:

Clair Brothers S4, var kom lådorna ifrån? Var det Malbeck som mixade redan på den tiden?

/David, ville märka en av dina Genies i fredags :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

dawen skrev:
Bullen skrev:vad jag kommer ihåg så var det ingen som sa till mig "Bullen, nu blir det bara fem truckar!" Men det kanske det var, bara att jag som vanligt inte lyssna.
:lol:

Clair Brothers S4, var kom lådorna ifrån? Var det Malbeck som mixade redan på den tiden?

/David, ville märka en av dina Genies i fredags :)
Hej du,
Mig veterligen har Malbeck bara mixat ett enda gigg med Roxette. 1987 var det Lehnberg som krana, 1989-92 var det Micke Massaro, 1994-95 var det Mattias Dahlin och sen var det nog Skuggan. Jag kan komma i håg fel.
Clair Brothers är väl mig veterligen dom enda som har S4, den har dom väl egentligen aldrig sålt till nån annan. Malbeck var däremot systemtekniker på turnen 2001.

Bullen, han som har en krokig Genie sen i fredags :-)

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Bullen: Ok, visste inte att det var systemtekniker Malbeck gjort, bara att han åkt Roxette på senare tid.

Nille: Bullen har inga problem att ordna fram varken reservdelar eller reservstativ tror jag. Stativet i fråga har påsktema, så att säga :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Bullen skrev:
cyberpunk skrev:Roxette var ju stort iaf. Jag jobbade åt EMA på den tiden och gjorde (humpade) bland annat Roxette på Sjöhistoriska (kan ha varit typ -90 eller -91 tror jag). Vet inte riktigt hur mycket folk det var, men 25000 är väl en kvalificerad gissning.

Det var iaf Dickmans gamla PA som användes.
25000 kanske stämmer, men PA't var Clair Brothers S4
och det var 1992 på sommarn sista gigget på Joyride turnen

Bullen
Såpass. Lådorna ser ju iofs likadana ut. Dickmanlådorna var väl mer eller mindre kopior på S4'an?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Bullen skrev:Mig veterligen har Malbeck bara mixat ett enda gigg med Roxette. 1987 var det Lehnberg som krana, 1989-92 var det Micke Massaro, 1994-95 var det Mattias Dahlin och sen var det nog Skuggan. Jag kan komma i håg fel.
Åkte inte Kenneth Müller FOH en turné, med Dallas på monitor om jag inte minns helt galet? Eller blandar jag ihop det med Kent... jag vet att de två gjorde nån turné ihop.

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

cyberpunk skrev:
Bullen skrev:Mig veterligen har Malbeck bara mixat ett enda gigg med Roxette. 1987 var det Lehnberg som krana, 1989-92 var det Micke Massaro, 1994-95 var det Mattias Dahlin och sen var det nog Skuggan. Jag kan komma i håg fel.
Åkte inte Kenneth Müller FOH en turné, med Dallas på monitor om jag inte minns helt galet? Eller blandar jag ihop det med Kent... jag vet att de två gjorde nån turné ihop.
Du minns lite galet, så här listar jag monitortekniker för Roxette utan inbördes ordning:
Jocke Helmer
Svarten
Oskar Johansson
Dallas
Lars Ljungmark
Keith Carrol
tror inte det var flera. Kenneth Muller vet jag tyvärr inte vem det är, men han är säkert trevlig, men har mig veterligen aldrig gjort roxette.

Bullen

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Bullen skrev:Du minns lite galet, så här listar jag monitortekniker för Roxette utan inbördes ordning:
Jocke Helmer
Svarten
Oskar Johansson
Dallas
Lars Ljungmark
Keith Carrol
tror inte det var flera. Kenneth Muller vet jag tyvärr inte vem det är, men han är säkert trevlig, men har mig veterligen aldrig gjort roxette.

Bullen
Jag minns nog galet (det har hänt förr), allt är ju så länge sedan.

Kenneth Müller åkte bl.a med Kent och Wilmer X under ett par år. Det är däkert där jag lyckas para ihop honom med Dallas på monitor. Väldigt trevlig kille som tyvärr skippade branschen helt pga sjukdom. Innan han började turnera mixade han bland annat ett par av trallpunklegenderna Köttgrottornas album.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Bullen skrev:
Lightguy (TMT) skrev:
Dom flesta turneer är väl begränsade av kostnadsskäl??
Men vad jag kommer ihåg så var det ingen som sa till mig "Bullen, nu blir det bara fem truckar!" Men det kanske det var, bara att jag som vanligt inte lyssna.

Bullen
Om jag inte minns fel så var det du själv som berättade det, men jag kan oxå ha fel det kan ha varit någon annan som sa det och han va kanske fel underättad!!!

Användarvisningsbild
Mats Wennersten
Rookie
Rookie
Presentation: Ljudtekniker, Backlinetekniker med 28 års erfarenhet i turnébranchen, Har egen uthyrningsfirma
Kontakt:

Inlägg av Mats Wennersten »

cyberpunk skrev:
Tjena !

Kenneth Müller åkte FOH på KENT mellan Oktober -98 till December -99 när jag gjorde annat ett tag, Synd att han lade ned, jag gillade honom.
Jag började med KENT igen våren 2000 och har äran att göra det fortfarande :)
Vad det gäller Roxette har jag gjort FOH Turnéerna 2000 och 2001, innan dess Keyboard/Backtracks tekniker med dom.

MVH

/Skuggan

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Skuggan skrev:Kenneth Müller åkte FOH på KENT mellan Oktober -98 till December -99 när jag gjorde annat ett tag, Synd att han lade ned, jag gillade honom.

MVH

/Skuggan

Tycker också det var synd. Jag gjorde en del lokala grejer med honom i början av 90-talet... trevlig kille. Vet faktiskt inte riktigt vad han gör idag... datorer eller nåt har jag för mig.

Skriv svar