Chaufförer

Här kan du posta nyheter om vad som händer inom ljud & ljus världen.
Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Gustaf(KMD) skrev:Bara en sak för att klargöra lite! Definitionen av homosexualitet är att man är otrevlig i telefonen.
Då måste jag vara otrevlig i telefon på heltid... :wink:
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Gustaf: Visst, men du har faktiskt fel :wink:

En annan läggning än heterosexuell innebär inte på något sätt att man av den anledningen skulle vara mindre (eller mer) kompetent och trevlig! Sexuell läggning är upp till var och en och har ingenting att göra med det vi diskuterar i den här tråden.

Även om inte det är någon uttalad policy så tror jag faktiskt att vi alla kan komma överens om att det är det som gäller, eller hur?

Det är fortfarande trist om någon på Starlight goofat sig så att du inte får betalt loudnlight, speciellt om du har gjort ett bra jobb.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Fan oxå då återstår den gåtan att lösa, jag som trodde Loudnlight hade hjälpt mig att lösa ett stort mysterium här..

:roll: 8O :D :lol: :?: :!: 8O :roll: :lol:

Användarvisningsbild
Christer Löfgren
PAR-20
PAR-20
Presentation: Företagare sedan 1998 driver Sveriges närmaste ljud/ljusuthyrning
Företaget lades ner 2013-01-01
Kontakt:

Inlägg av Christer Löfgren »

Skulle helt klart skrivit IDIOT istället personen i fråga är inte ***
det jag skrev i mitt inlägg var inte menat som någon form av hets mot folkgrupp har själv kompisar (bra sådana) som är homo

nä det var mer menat som en provokation mot personen självt i fråga
hoppas på att dessa inlägg går fram till bö.... förlåt idioten :twisted:

hoppas ingen tog illa upp oavsett läggning

M.v.h "Crille"

P.S märkligt hur fort ett ämne kan vända D.S

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Och av detta kan vi lära oss att: StarLight är bra på att leverera teknik och personal men inte att betala fakturor i tid.

Man kan ju inte vara bra på allt... :P
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Låter otroligt att Starlight har kunder kvar om dom skulle ha sådana problem, visst är det mycket att stå i då ditt företag sköter de mesta inom turné varje år. Men man måste kunna behandla alla likadant, annars tar rykten fart och kunderna vänder sig till andra, och det är det som ägaren allra minst vill. Vet iaf ett företag som försöker säga att "ryktena" är skitsnack, vilket dom inte sägs vara. Cyberpunk vet nog vilket företag jag menar, skulle aldrig jobba på det företaget igen, en gång räckte.

Janne
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Janne »

Klart man har kunder kvar, priset styr tyvärr oftast kunden.
Men ska man ha personal kvar måste man ju betala enligt ök.
Jan P.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Priset i förhållande till kvalitet och kapacitet är de faktorer som styr en kunds val av leverantör skulle jag säga. Med tanke på vilka kunder firman ni diskuterar har (och att de finns kvar) så verkar det vara något rätt med det förhållandet i alla fall.

Det där eviga tjatet (eller antydningarna) om att Starlight dumpar priser och förstör för alla andra är jag så trött på vid det här laget. Starlight har en affärsmodell som bygger på att leverera helhetslösningar med ljud, ljus, scen och transporter. Detta gör att SL kan hålla andra priser än de företag som bara har en av fyra delar och ändå tjäna pengar. Och företaget går med vinst och växer för varje år vilket tyder på att affärsmodellen är riktig och fungerar. Jag tycker det låter som vanlig svensk avundsjuka om jag ska vara ärlig...

Jag har förmodligen gjort mest jobb av alla som är aktiva på forumet för firman som diskuteras och har som jag tidigare sagt aldrig haft problem med att få ut lön på överenskommen tid. Förstår inte vad det skulle vara för skillnad att fakturera. Precis som för alla andra företag antar jag att det förekommer likviditetsproblem ibland, detta händer oavsett hur mycket pengar man omsätter.

Janne
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Janne »

Ingo,
jag är ledsen men du får nog stå ut :)
Behövs inga antydningar eller tjat. Det är fakta. Sen må det vara ett bra sätt att bedriva rörelse på.
Priserna hade sett helt annorlunda ut i Sverige om inte nämnd firma haft sin prispolitik. Undrar om man kan hitta något land i Europa med så låga priser som i Sverige.
Och det är i första hand priset som styr. I andra hand kontakter/partners. I tredje hand kapacitet. I fjärde hand kvalitet, sorligt men sant enligt min mening.
Dumpning skriver du? Ja absolut ett ord du kan använda. Sällan verkar någon kuinna följa med. Och i många fall dumpning helt i onödan. Men man kan inget säga om det utom att sucka.

Konkurrens är alltid sunt utom när man ställer den ur spel.
T.ex med svarta löner, det är istället upprörande!
Till sist, de som jobbar åt dig är din absolut viktigaste resurs. ta hand om dom! (Och tar du mer betalt....då kan du betala mer till dom :))
Jan P.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad är det du menar? Att det kan vara fel sätt trots att det är ett bra sätt? Betyder det att Starligt borde vara snäll mot branschen och höja sina priser?

Har du verkligen nog på fötterna för att göra sådana generella uttalanden om att många upphandlingar vinns med dumpade priser helt i onödan, tror jag inte det finns så många som har det nämligen... Att andra inte kan matcha och vara lika kostnadseffektiva är väl ändå inte Starlights fel? Att de stora ljud och ljusfirmorna har tre gånger så mycket fast anställd personal som kostar pengar varje dag, även när man inte giggar och tydligen verkar det inte påverka kompetensen i så stor grad så att kunderna väljer dessa firmor istället är ju på ett sätt häpnadsväckande (och lite skrämmande).

Menar du att Starlights prispolitik påverkar alla gigg i Sverige i negativ riktning? Om det är det du menar så håller jag inte med, däremot tror att det påverkat branschen totalt sett på ett positivt sätt, genom att arrangörer faktiskt har råd att göra arrangemang som aldrig blivit av utan denna konkurrens. Detta ger ett positivt klimat även i flera steg under den allra översta nivån.

Om du till sist påstår att ett av konkurrensmedlen är svarta löner så vet jag inte vad jag ska svara. Jag har frilansat åt flera stora ljuduthyrare och lönenivån är i princip den samma var man än jobbar, svarta pengar är på denna nivå helt ointressant.

Janne
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Janne »

Hm... jag förstår inte heller riktigt vad du menar med en del av det du skriver. Men, va f, det här är en rolig och nyttig debatt!
Jag ska försöka vara tydlig.
Ingenting är svart eller vitt.
Mkt av nämnda företags strategi är förstås beundransvärt ur ett perpektiv, man blir större och större, puttar ut andra och tjänar pengar. Givetvis kan man ur andra perspektiv tycka att valda delar av strategin är helt fel.

Ja du, jag har verkligen nog på fötterna för allt jag skriver. Har följt detta under flera år. Upphandlingar kanske tyvärr är fel ord i många av dessa fall. Dumpning är inte ett fel ord när flera gig inte kan vara lönsamma utan man tar dom för att inte släppa in någon annan. Vems fel det sedan är, kan man diskutera.

Givetvis påverkar detta branschen negativt. Vore väl kul om fler firmor fick chansen att växa och inte bli stoppade i dörren hela tiden.
Om det påverkar "Alla gigg" däremot är något helt annat, det är inte branschen för mig. Däremot tror jag inte en sekund att det skulle bli mindre gig och arrangemang med prishöjningar inom vår bransch. Vi står oftast för en bråkdel av budgeten. Och kvalitet slår ofta kvantitet vg utrustning. Och mycket mer annorlunda än i övriga Europa är vi faktiskt inte om du undantar avstånden vi har i Sverige. Jag tror på fullt allvar att vi skulle få BÄTTRE arrangemang med bättre konkurrens!

Till sist, Ingo, jag är glad att höra att svarta löner är helt ointressant för dig! Tyvärr innehåller de flesta gig en betydande massa andra arbetsgrupper. Och i vissa fall är det då tyvärr inte så, det vet jag.

Och var finns bluesklubbarna? Kan ingen svara på det? Kommer aldrig att sluta fråga!
Jan P.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Men alltså, hur Starlight väljer att göra för att tjäna pengar är väl bara ägarens bekymmer så länge man följer lagar. Att andra sedan inte kan matcha är ju deras problem inte Starlights? Om det nu är så att man inte tar betalt alls för vissa gigg så måste ju pengarna komma in på andra i alla fall eftersom företaget uppenbarligen går med vinst och växer och på något sätt är det ju det som är meningen med ett företag. Inte att vara snäll mot sina konkurrenter även om det vore "kul" för dessa...

Varför måste målet för alla vara att bli så stor som möjligt då? Jag tror att rätt många företag i denna bransch i Sverige skulle må rätt bra av att rannsaka sig själva och titta på vad som egentligen är målet med verksamheten och att samtidigt göra en riktig marknadsanalys. Det kan kanske vara så att att det finns tillräckligt många riktigt stora firmor redan, då kanske man inte ska växa utan hålla sig på den nivå där man redan nu verkar och försöka optimera utrustning, personal och rutiner för den storleken istället.

Att vi står för en bråkdel av budgeten stämmer ibland, iblande inte. Min poäng var att branschen nog mår bra av någon som rör om i grytan och gör så att uthyrarna får vara lite på tå och försöker hårdare.

Menar du att Starlight levererar undermålig utrustning och istället stor mängd? Kan jag få några exempel?

Det som jag tycker är lite konstigt är att du först säger att det är liten konkurrens i branschen, något som ekonomer brukar säga ge ett högt prisläge samtidigt som du säger att man ska höja priserna och därigeom få en större konkurrens. Konstigt tycker jag, och som jag skrev ovan verkar det som den svenska avundsjukan har slått till igen! Jag tror faktiskt att du är rätt ensam om att tycka att det är för liten konkurrens, vad tycker ni andra?

"Di gule tar alla våra jobb och detta på grund av att ägaren har förstått ett och annat om hur man ska driva ett företag framgångsrikt, det är inte rättvist för jag kan minsann mer om hur man får en lampa att lysa snyggt och jag har faktiskt bättre saker på lagret". Öh, skaffa dig bättre kunskaper om hur man driver företag och se till att grejorna inte är på lagret utan är ute på jobb så ska du nog se till att det blir bra. Men gnäll inte på en duktig företagare som tjänar pengar på det han gör utan se till att bli bättre på något som kunden är villig att betala för istället.
Senast redigerad av 1 Gäst, redigerad totalt 0 gånger.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Starlight håller väl ändå en hög standard på både personal och utrustning oftast.
Ett större problem är väl ändå alla små uthyrare som inte tar betalt för både personal och utrustning. Det innebär ofta att företagare som har ambitionen att leverera bra utrustning och bra personal, och få betalt för båda delarna, inte får jobbet.
Eftersom arrangörer på den nivån nästan aldrig har någon koll på vad som är bra inom vår bransch, så går dom alltid på priset.

Hade det funnits en väg för få bort dumpningen på den nivån så kanske andra faktorer hade fått väga tyngre.

På den nivån är det så oerhört många företag som blir drabbade och inte får någon möjlighet att bygga upp något.

Vet inte hur många gånger jag varit ute på klubbar där arrangören alltid väljer den billigaste vägen.
Jag tror att där är viktigast att åstadkomma en förändring.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Starlight gör alla de stora jobben, i princip alla företag i den här branschen går dåligt. Det är ju inte för inte som firmor går i konkurs och allierar sig.

Starlight klarar fortfarande att hålla låga priser och har dessutom en utrustningspark som är förbannat stor (för att vara Sverige, den går inte att jämföra med företag i t.ex. Usa) och i förhållandevis gott skick.

Jag instämmer med Ingo. Per Eriksson är en bra entreprenör såtillvida att han får sitt företag att gå med vinst. Visst finns det delar av Starlight som fungerar mindre bra, men på stora hela är det ett välmående företag i en sjuk bransch.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Janne
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Janne »

Ingo... "bättre konkurrens" har inget att göra med liten eller stor konkurrens i mitt inlägg, det trodde jag framgick med all önskvärdhet :)

Jamen nu börjar vi ju hitta pudelns kärna. Kul.
Vi är överens (Faktiskt Ingo, läs ordentligt innan du blir för spydig) om att företagets strategi(entreprenörsanda) är bra(beundrandsvärd) och att man tjänar pengar(välmående). Per är helt enkelt f-b duktig.
Vi verkar också överens om att man gör många("alla" kanske är att ta i dawen) av de stora jobben.
Om vi nu undantar de små (1-2mans?) firmornas sätt att göra jobb (vilket vi kan ta i en annan debatt för där har vi också problem som du säger newbee) har vi kvar mellanfirmorna. De som är kanske 3-5 pers och uppåt, som försöker bli företag "på riktigt" dvs tar arbetsgivaransvar, betalar vita löner och alla försäkringar, gör marknadsanalyser etc. Det är dom som får stora problem när dom försöker hänga med och blir de som råkar ut för att man "dumpar" och "låter pengarna komma in på andra gig". Som dawen skriver, firmor går i konkurs i en sjuk bransch ("Följer lagar", Ingo, tja jag vet inte...).

Det är just där, kanske på det "stora giget" i den mellanstora firmans hemstad som det blir sned konkurrens när "di gule" kör över som en ICA-tradare med dumpning och metoder som sätter konkurrensen ur spel. (Kanske bara för att man är piskad till att ta så många jobb som möjligt för att hålla parken igång och betala sina skyhöga lån??? Aj, där stack jag ut hakan igen:))
Gula faran har senaste åren förlorat fler och fler jobb men blir då också mer aggresiv i sin prispolitik(dumpning).

Och Ingo, läs inte så svart el vitt. "kvalitet och kvantitet" behöver du inte ställa mot "undermålig utrustning i stora mängder". Utan håll med om att en rigg med ett mindre antal rörliga och ett mindre antal svarta lådor kan både låta och se bättre ut. Och kvalitet kan dessutom också sitta i designen.

På tal om "metoder" så är det är inte bara en arrangör eller designer (och konkurrent som missat jobbet...) som blivit sne för att det dyker upp en helt annan scen med helt andra lådor och lampor än vad det var sagt i upphandlingen och offerterna. Det känner nog tyvärr många igen...

Ingo, du försvarar dina "di gule" heroiskt. Du kanske har en hög lön, annars är du värd en. Men jag undrar, har du inte träffat på en enda av de chaufförer, humpare, lagerjobbare, servicetekniker, tekniker eller produktionsledare som jag pratat med genom åren??

Och måla nu inte fan på väggen igen. Jag ser ingen ICA-bil som ett stort svart spöke och jag är absolut inte avundsjuk. Kände du mig skulle du veta det :)
Däremot vill jag ha fler välmående företag i en frisk bransch!

...fanns det inte en bluesklubb i Lule?? :)
Jan P.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Jag förstår att det kanske handlar om en annan debatt. Fast samtidigt så anser jag att mot just det mellanstora företag som du beskrev, är nog den lilla firma som inte har vett att ta ut betalt för utrustning och personal ett större problem, än vad Starlight är. Starlight kommer väl trots allt inte så ofta till den staden eller i närheten och "dumpar priset"?

Janne
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Janne »

Newbee, det är absolut ett lika stort problem. Men med tanke på hur den här linan började blev det lite färgat. (Gult...:))

I långa loppet tror jag seriöst arbetande företag med bra personalpolitik vinner. Åtminstone har man roligare på jobbet och sover bättre på natten!
Jan P.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Janne skrev:Ingo... "bättre konkurrens" har inget att göra med liten eller stor konkurrens i mitt inlägg, det trodde jag framgick med all önskvärdhet :)

Jamen nu börjar vi ju hitta pudelns kärna. Kul.
Vi är överens (Faktiskt Ingo, läs ordentligt innan du blir för spydig) om att företagets strategi(entreprenörsanda) är bra(beundrandsvärd) och att man tjänar pengar(välmående). Per är helt enkelt f-b duktig.
Vi verkar också överens om att man gör många("alla" kanske är att ta i dawen) av de stora jobben.
Om vi nu undantar de små (1-2mans?) firmornas sätt att göra jobb (vilket vi kan ta i en annan debatt för där har vi också problem som du säger newbee) har vi kvar mellanfirmorna. De som är kanske 3-5 pers och uppåt, som försöker bli företag "på riktigt" dvs tar arbetsgivaransvar, betalar vita löner och alla försäkringar, gör marknadsanalyser etc. Det är dom som får stora problem när dom försöker hänga med och blir de som råkar ut för att man "dumpar" och "låter pengarna komma in på andra gig". Som dawen skriver, firmor går i konkurs i en sjuk bransch ("Följer lagar", Ingo, tja jag vet inte...).

Det är just där, kanske på det "stora giget" i den mellanstora firmans hemstad som det blir sned konkurrens när "di gule" kör över som en ICA-tradare med dumpning och metoder som sätter konkurrensen ur spel. (Kanske bara för att man är piskad till att ta så många jobb som möjligt för att hålla parken igång och betala sina skyhöga lån??? Aj, där stack jag ut hakan igen:))
Gula faran har senaste åren förlorat fler och fler jobb men blir då också mer aggresiv i sin prispolitik(dumpning).

Och Ingo, läs inte så svart el vitt. "kvalitet och kvantitet" behöver du inte ställa mot "undermålig utrustning i stora mängder". Utan håll med om att en rigg med ett mindre antal rörliga och ett mindre antal svarta lådor kan både låta och se bättre ut. Och kvalitet kan dessutom också sitta i designen.

På tal om "metoder" så är det är inte bara en arrangör eller designer (och konkurrent som missat jobbet...) som blivit sne för att det dyker upp en helt annan scen med helt andra lådor och lampor än vad det var sagt i upphandlingen och offerterna. Det känner nog tyvärr många igen...

Ingo, du försvarar dina "di gule" heroiskt. Du kanske har en hög lön, annars är du värd en. Men jag undrar, har du inte träffat på en enda av de chaufförer, humpare, lagerjobbare, servicetekniker, tekniker eller produktionsledare som jag pratat med genom åren??

Och måla nu inte fan på väggen igen. Jag ser ingen ICA-bil som ett stort svart spöke och jag är absolut inte avundsjuk. Kände du mig skulle du veta det :)
Däremot vill jag ha fler välmående företag i en frisk bransch!

...fanns det inte en bluesklubb i Lule?? :)

Att du uppfattar mig som spydig är ju intressant. Då ska jag vara mer rakt på sak för det var inte min mening att framstå som spydig.

Detta handlar inte om att försvara Starlight, för mig handlar det om att bemöta en slags allmän konsensus om att Gult=fult har rotat sig så hårt i branschen så att man inte längre ser det affärsmässigt utan tar det personligt istället. Tjänar inte ett företag pengar ska det läggas ner, så enkelt är det. Jag hade försvarat vilket annat företag med sund affärsmodell som helst på samma sätt. I detta inlägg har du dessutom presterat några sågningar av verksamheten som sådan samt personalen och eftersom jag inte riktigt delar din uppfattning så vill jag gärna bemöta dessa också.

Lönemässigt så ligger Starlight i samma nivå som övriga ljuduthyrare som jag jobbat åt. Det är inte Starlight som sätter den nivån själv även om du tror det. Det skulle inte gå att få tag på folk som vill jobba om det är så att pengarna vore helt fel. Hög lön är det inte frågan om, jag jobbar nu i en annan bransch och där är det inte ovanligt att man per timma fakturerar vad de bästa i Sverige inom denna bransch fakturerar per dag. Tycker man inte om att jobba på Starlight så slipper man, det är inte svårare än så. Vissa gillar inte pressen och då får man söka sig till andra uppdragsgivare, för mig har det de senaste 5 åren varit perfekt, jag har haft precis så mycket jag vill att göra och till största delen har det varit utvecklande och kul jobb.

Att det ibland dyker upp fel saker händer tyvärr. Det är dock sällan som det inte går att lösa, jag har flera gånger fått lösa saker på volley när någon har tänkt fel i Avesta, men ser det mer som en kul utmaning (efter att man svurit en stund). Det har aldrig varit för lite saker eller helt åt skogen, bara en lite annorlunda lösning. Jag vill också påpeka att detta minst lika ofta hänt när andra firmor har supplyat, det är inget unikt för Starlight. Framförallt så är det större chans att man vid en tankevurpa får fram grejor även vid en dubbelbokning än om man har valt en annan supplyer då det för det mesta finns mer att välja bland på lagret. Men visst, ibland tar det slut och då är det inte så skoj. Det händer som sagt dock även i de bästa familjer...

Kvalitet kan också sitta i designen säger du. Intressant betyg på några av branschens mest aktade människor. Flera av de ljusdesigners som jobbar för Starlight tycker jag är bland de bästa i Sverige och med tanke på vilka uppdrag de har så verkar jag inte vara ensam om den inställningen. Samma på ljudsidan, men du kanske vet något som jag inte vet?

Att färre lådor och lampor kan vara "bättre" är en konstig inställning, det finns "tillräckligt" och "inte tillräckligt" i min värld. Jag gissar att du menar att det finns bättre eller sämre fabrikat, men med tanke på att så många fabrikat finns representerade i Avesta så är det väl lite konstigt att det tydligen finns bättre saker någon annanstans. Jag kan inget om ljus men efter vad jag förstår så finns både Martin, HE, VL, Coemar och Syncrolite på lagret och om man inte lycka sno ihop en hyfsad design med dom prylarna så ska man nog byta jobb? På ljudsidan finns det få saker att klaga på, det är top-of-the-line rätt igenom, kan man inte få till det med dom sakerna så är det inte utrustningen det är fel på utan skit bakom spakarna. Ibland kanske grejorna ser lite slitna ut men jag har definitivt uppfattningen att det (i alla fall på ljudsidan) "alltid" fungerar. Visst, olyckor händer och folk glömmer rapportera skador men i princip är det inte oftare trasigt när det kommer från Avesta än när någon annan supplyar. Jag fattar ärligt talat helt enkelt inte vad du menar...?

Till sist, att det mellanstora företaget bygger sin verksamhet på ett gigg per år (eller några få) är ju precis det som är felet. Har man gjort en så krattig analys av läget ska man kanske inte bedriva affärverksamhet utan vara anställd någonstans. Inget fel i det, för tyvärr är detta ett stort problem för många småföretagare i alla branscher. Man måste kunna: sälja, bokföra, köra lastbil, bära, koppla, designa, mixa, laga och vara en god familjefar. Trots att man från början egentligen bara var basist. Inte helt lätt och steget upp är det inte många i Sverige som lyckats ta. Dvs att man lämnar allt utom det man verkligen är bra på.

Jag tror precis som Newbee att det stora problemet för branschen kommer nerifrån.

Janne
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Janne »

Ja lite spydigt var du allt... men det är säkert jag också.

Nej, nu läser du som f-n läser bibeln igen. Jag betygsätter eller sågar absolut ingen personal!!! Vi har i Sverige dedikerad personal som är världsledande! Men betalar man för det?

Konstaterar bara att kvalitet också kan sitta i designen. Detta kan tex gälla hur scenkonstruktionen är designad, eller hur. Och om en viss design är kvalitet är dessutom helt upp till betraktaren!

Det är helt uppenbart enligt min mening att en bra design inte sitter i kvantiteten av utrustning! Så därför är det synd att en upphandling kan vinnas med att man skickar med 48 moving till utan att höja priset. Han som sitter på pengarna tycker förstås att det är kanon. Men blir det bättre???
Och "dyka upp fel saker"...nja, menar du tex GS-scen istället för utlovad tunnelscen så är väl det svårt att lösa på volley :).

Som tur är har en del arr./beställare upptäckt detta så vi börjar så smått se andra företag på dessa jobb. Mycket mycket välkommet tycker jag!

Mellanstora företaget bygger givetvis inte sin verksamhet på ett gig, då hade dom ju inte varit mellanstora. Däremot kan just detta gig vara värdefullt för att kunna investera, växa och konsolidera. Säkert också värdefullt för personalen.

Vad gäller din lönediskussion låter jag den vara obesvarad eftersom du väldigt tjusigt slår hål på den själv i samma textstycke :). Din nya bransch kanske har sund konkurrens? Men är dom värdsledande?

...och måste man åka till Köpenhamn för att hitta en bluesklubb?
Jan P.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Eftersom det finns personal som jobbar så måste ju lönerna vara hyfsat rätt nivå på betalningen i alla fall. Annars hade den världsledande och dedikerade personalen bytt jobb. Som jag... Har min nya bransch sund konkurrens? Enligt din eller min definition? Enligt min så finns det sund konkurrens, och ja, vi är världledande, i alla fall på svensk rätt (konstigt vore det väl annars...)!

Jag förstår inte vart du vill komma med ditt designresonemang, men det är väl jag som är korkad. Att mängden saker inte är avgörande tror jag aldrig vi varit oense om.

GS/tunnelscen har detta hänt dig eller varför just detta exempel?

Tre ackord, säger det dig något? Förlåt, nu var jag faktiskt spydig!

Låst